Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Prvý slovenský motocykel - Manet 90

Vypublikované:
Prvý slovenský motocykel - Manet 90
V zbierkovom fonde VHÚ-Vojenského historického múzea sa nachádza niekoľko zaujímavých cestných motocyklov a mopedov, ktoré na jednotlivých vojenských školách, útvaroch a letiskách ČSĽA využívali príslušníci na športové účely a uľahčenie si dopravy. Jedná sa napríklad o známe maloobjemové motocykle Jawa 50 Pionier a Jawa 210 Babetta, pôvodne konštruované ako civilné.   

Tesne po druhej svetovej vojne, 7. marca 1946, vznikol vyňatím spod Zbrojovky Brno národný podnik Považské strojárne. Útlm zbrojného priemyslu v povojnovom období mal za následok preorientovanie výroby. V Považskej Bystrici sa začali vyrábať kanvy na mlieko, kolobežky, kočiariky a chladničky. V máji 1946 prišli Považské strojárne s myšlienkou výroby motocyklov. Prechod na ich výrobu však nebol jednoduchý. V tom istom roku sa ale podarilo Považským strojárňam získať povolenie na výrobu nízkoobjemového mopedu, čím odštartoval projekt Manet M-90. Vedúcim projektu sa stal Ing. Rudolf Žniva. Ďalší traja konštruktéri: Ing. Jozef Ullman, Ing. Vincenc Sklenář a Zdeněk Nagy, so skúsenosťami s výrobou motocyklov, boli prizvaní z Čiech.

V roku 1947 vznikol prvý ideový prototyp, keď Ing. Sklenář poskytol starý rám z motocykla Ogar 350, a Ing. Nagy motor z motocykla Puch 125. Označenie Manet bolo inšpirované názvom hory Manín, nachádzajúcej sa východne od Považskej Bystrice, „deväťdesiatka“ v názve odkazuje na zdvihový objem motora. Do konca roka 1947 bolo v Považskej Bystrici vyprodukovaných necelých 370 motocyklov M-90, do roku 1951 spolu 37 630 kusov. Výrobu motocyklov ukončila vojna v Kórei. Považské strojárne prešli na výrobu ručných palných zbraní a 37mm kanónov používaných v lietadlách MiG-15. Motocykel Manet M-90 je dodnes prezývaný „1. slovenský motocykel“.

Kostrou motocykla bol trubkový oceľový rám s pevnou zadnou vidlicou. Predné koleso bolo odpružené vďaka teleskopickým olejovým tlmičom prednej vidlice. Na kryte hlavného svetlometu sa nachádzal elektrický prepínač a od roku 1950 aj tachometer. Výrobu elektrickej energie zabezpečovalo magneto v kryte motora. Manet M-90 sa do konca roka 1950 vyrábal bez automatu rýchlostného radenia. Spojka bola dvojlamelová, korková, uložená v oleji. Motor bol najzaujímavejšou súčasťou celého motocykla. Konštrukcia dvojdobého motora Manet bola riešená ako jednovalec s dvoma piestami uloženými zvisle za sebou. Spoločný spaľovací priestor pre oba valce mal jednu sviečku. Objem motora bol 93cm3 s maximálnym výkonom 2,7kW pri 4200 ot./min. Motor bol spojený s trojstupňovou prevodovkou. Maximálna rýchlosť na ceste dosahovala 60 - 65 km/h.

Vojenské historické múzeum získalo zbierkový predmet - motocykel Manet 90 na základe kúpnej zmluvy z roku 2001. Obstarávacia cena v tej dobe neprevyšovala pätnásťtisíc korún slovenských. Motocykel bol vo výbornom stave, v civilnom prevedení, s charakteristickým červeným lakovaním. Od roku 2001 sa hodnota tohto motocykla niekoľkokrát znásobila. Motocykel Manet M-90 bol v roku 2015 súčasťou digitalizácie vybraných predmetov zbierkového fondu VHÚ-VHM Piešťany. 

Technické údaje:

Dĺžka: 1,89 m
Šírka: 0,73 m
Výška: 0,90 m
Hmotnosť s palivom: 72 kg
Motor: dvojtaktný vzduchom chladený
Počet valcov: 1, dvojpiest
Objem: 93 cm
Výkon motora: 2,6 kW
Maximálna nosnosť: 90 kg
Prevodovka: 3-stupňová
Objem nádrže: 7,5 l    
Spotreba paliva: 1,8 l/100 km  
Osádka: 1

Text: Mgr. Jerguš Váry (VHÚ – VHM Piešťany)
Foto: Digitalizácia VHÚ – VHM

Fotogaléria

Návrat na začiatok stránky