Bojové prieskumné vozidlo BPsV Svatava
Bojové prieskumné vozidlo BPsV Svatava s vežovým číslom 106 tvorí súčasť zbierkového fondu piešťanského Vojenského historického múzea. Bolo vyrobené v polovici roka 1989 v ZŤS Detva. Začiatkom decembra 1989 prevzal vozidlo vojenský útvar v Janoviciach nad Úhlavou, ktorý bol neskôr redislokovaný do posádky Prachatice. V januári 1993 v rámci delenia bývalej čs. armády pripadlo BPsV Armáde SR. Po strednej oprave prevzal vozidlo vojenský útvar v Bardejove. Po zrušení bardejovského prieskumného práporu prevzal vozidlo útvar v Mokradi. V roku 2004 na základe Zmluvy o bezodplatnom prevode získal toto vozidlo VHÚ-VHM Piešťany.
Problematikou vývoja nového prieskumného vozidla sa začalo velenie ČSĽA zaoberať začiatkom 80. rokov 20. storočia na základe poznatkov získaných z armádnych a divíznych taktických cvičení, ktoré sa uskutočnili v rokoch 1977 až 1981.
MNO koncom apríla 1983 prostredníctvom ministerstva všeobecného strojárstva požadovalo od Konštrukty Trenčín spracovanie typového vedecko-technického rozboru pre vývoj bojového prieskumného vozidla stavaného na podvozku BVP-1. Po viac ako polročnej práci boli jeho výsledky prerokované a schválené oponentskou radou MNO. V Konštrukte Trenčín sa rozbehli práce na projekte, ktorý bol koncom novembra 1984 schválený. Na stavbu prototypu pod krycím označením Svatava bolo využité vozidlo BVP-1K. Práce sa začali vo februári 1985, pričom výrobu detailov pre kompletnú veliteľskú vežičku so zástavbou laserového diaľkomera, vrátane montáže, zabezpečoval VÚ-010/02 Doksy. Komplety laserového diaľkomeru a systému SDIO dodal VÚ-060 Praha. Výroba prototypu v Konštrukte Trenčín bola dokončená v júli 1985. Zbraňový systém prototypu tvoril 73 mm kanón 2A 28 s hladkou hlavňou a s ním spriahnutý 7,62 mm guľomet PKT. Systém ďalej doplňovalo odpaľovacie zariadenie pre PTRS 9 M14M /Maľjutka. Okrem toho bolo vozidlo vybavené vrhačom dymových granátov 902S kalibru 81 mm, nočným pozorovacím prístrojom NNP-21, rádiolokátorom PSNR-5, rádiolokačným pátračom MRP-4, navigačným zariadením TNA-3 a prostriedkami chemického prieskumu. V mesiacoch júl až september 1985 prototyp vozidla Svatava prešiel podnikovými kontrolnými skúškami.
Výrobou boli poverené ZŤS Detva. V rokoch 1988 až 1990 bolo vyrobených 200 kusov vozidiel. Začiatkom 90. rokov 20. storočia zakúpila 16 kusov poľská armáda, ktorá ich do svojej výzbroje zaviedla pod označením BWP-1S /Bojowy wóz rozpoznawczy-1/. V ČSĽA boli BPsV Svatava organizačne začlenené do výzbroje prieskumných rôt motostreleckých a tankových plukov a prieskumných práporov motostreleckých a tankových divízií. Od roku 1990 do roku 1993 tvorili výzbroj prieskumných jednotiek tankových a mechanizovaných divízií. Po roku 1993 prevzala BPsV Svatava do svojej výzbroje aj Armáda SR.
Problematikou vývoja nového prieskumného vozidla sa začalo velenie ČSĽA zaoberať začiatkom 80. rokov 20. storočia na základe poznatkov získaných z armádnych a divíznych taktických cvičení, ktoré sa uskutočnili v rokoch 1977 až 1981.
Náhrada za OT-65
Ukázalo sa, že používané obrnené transportéry OT-65 vzhľadom na nízku manévrovaciu schopnosť, priechodnosť v teréne a nedostatočnú výzbroj už neboli schopné v plnej miere plniť požiadavky stanovené na vedenie prieskumu vo dne aj v noci. BVP-1, ktoré sa čiastočne začali používať ako náhrada za ne, svojimi bojovými vlastnosťami a vysokou priechodnosťou v teréne síce vyhovovali požadovaným parametrom, ale z hľadiska vedenia prieskumu neboli vybavené rozšíreným spojovacím uzlom ani základnými pozorovacími a špeciálnymi prístrojmi na plnenie úloh komplexného vojskového prieskumu.MNO koncom apríla 1983 prostredníctvom ministerstva všeobecného strojárstva požadovalo od Konštrukty Trenčín spracovanie typového vedecko-technického rozboru pre vývoj bojového prieskumného vozidla stavaného na podvozku BVP-1. Po viac ako polročnej práci boli jeho výsledky prerokované a schválené oponentskou radou MNO. V Konštrukte Trenčín sa rozbehli práce na projekte, ktorý bol koncom novembra 1984 schválený. Na stavbu prototypu pod krycím označením Svatava bolo využité vozidlo BVP-1K. Práce sa začali vo februári 1985, pričom výrobu detailov pre kompletnú veliteľskú vežičku so zástavbou laserového diaľkomera, vrátane montáže, zabezpečoval VÚ-010/02 Doksy. Komplety laserového diaľkomeru a systému SDIO dodal VÚ-060 Praha. Výroba prototypu v Konštrukte Trenčín bola dokončená v júli 1985. Zbraňový systém prototypu tvoril 73 mm kanón 2A 28 s hladkou hlavňou a s ním spriahnutý 7,62 mm guľomet PKT. Systém ďalej doplňovalo odpaľovacie zariadenie pre PTRS 9 M14M /Maľjutka. Okrem toho bolo vozidlo vybavené vrhačom dymových granátov 902S kalibru 81 mm, nočným pozorovacím prístrojom NNP-21, rádiolokátorom PSNR-5, rádiolokačným pátračom MRP-4, navigačným zariadením TNA-3 a prostriedkami chemického prieskumu. V mesiacoch júl až september 1985 prototyp vozidla Svatava prešiel podnikovými kontrolnými skúškami.
Vyvinuté v Trenčíne, vyrobené v Detve
V ich priebehu sa okrem celkového preverenia komponentov, určených na zabezpečenie prieskumnej činnosti, overili aj jazdné a plavebné vlastnosti prototypu. Ukázali, že po pridaní hydraulických tlmičov na druhý pár závesov pojazdových kolies sa plynulosť jazdy v teréne oproti BVP-1 výrazne zlepšila. Plavebné vlastnosti prototypu Svatava v porovnaní s BVP-1 zostali rovnaké. Zväčšenie objemu palivových nádrží však výrazne zvýšilo akčný rádius, a to o viac ako 150 km. Na základe skúšok skúšobná komisia po odstránení porúch odporučila odovzdať prototyp do vojskových skúšok. Uskutočnili sa vo VÚ-3288 Podbořany. Počas nich sa vyskytli poruchy na laserovom diaľkomere a ovládacom paneli laserového diaľkomera. Ďalej sa ukázalo, že vonkajšia kabeláž nebola dostatočne chránená proti zápalným látkam a prenikaniu vody. Na základe týchto skutočností spracoval VÚ-010/02 Doksy plán realizácie úprav. Úpravu prototypu urobila Konštrukta Trenčín do apríla 1987. Nariadením MNO bola pre VÚ-010/02 Doksy stanovená úloha, v spolupráci s Konštruktou Trenčín, vykonať s vozidlom Svatava doplnkové kontrolné skúšky. Konštrukta Trenčín upravený prototyp Svatava odovzdala do doplňujúcich kontrolných skúšok. Uskutočnili sa v priebehu júna až októbra 1987. Počas nich sa vyskytli nedostatky v rektifikácii pozorovacích prístrojov. Napriek tomu bol cieľ skúšok splnený a komisia odporučila zaviesť objekt Svatava do výzbroje ČSĽA.Výrobou boli poverené ZŤS Detva. V rokoch 1988 až 1990 bolo vyrobených 200 kusov vozidiel. Začiatkom 90. rokov 20. storočia zakúpila 16 kusov poľská armáda, ktorá ich do svojej výzbroje zaviedla pod označením BWP-1S /Bojowy wóz rozpoznawczy-1/. V ČSĽA boli BPsV Svatava organizačne začlenené do výzbroje prieskumných rôt motostreleckých a tankových plukov a prieskumných práporov motostreleckých a tankových divízií. Od roku 1990 do roku 1993 tvorili výzbroj prieskumných jednotiek tankových a mechanizovaných divízií. Po roku 1993 prevzala BPsV Svatava do svojej výzbroje aj Armáda SR.
Takticko-technické údaje
hmotnosť | 18.800 kg | |
osádka | 6 osôb | |
rozmery |
dĺžka | 6.735 mm |
šírka | 3.135 mm | |
maximálna výška | 2.068 mm | |
svetlá výška | 360 mm | |
rýchlosť |
maximálna na ceste | 65 km/hod |
priemerná na nespevnenej ceste | 40 km/hod | |
maximálna pri vlečení | 20 km/hod | |
plavby vpred | 7 km/hod | |
plavby vzad | 2 km/hod | |
akčný rádius na vozovke | 600 až 750 km | |
typ motora | UTD-20 | |
maximálny výkon motora | 220 kW/300 k | |
výzbroj |
vzor kanóna | 2A28 |
kaliber kanóna | 73 mm | |
vzor spriahnutého guľometu | PKT | |
typ PTRS | Maľjutka | |
maskovacie prostriedky |
vrhač dymových granátov - značka | 902S |
kaliber vrhača dymových granátov | 81 mm | |
prostriedky prieskumu |
kvantový diaľkomer - typ | DAK-2 |
rádiolokátor - typ | PSNR-5 | |
rádiolokačný pátrač - typ | MRP-4 | |
spojovacie prostriedky | rádiostanice - typ | R-123M a R-130M |
Text: Dr. Bc. Peter Turza, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.9/2010