Búrka na kolesách
GAZ–69 je osobný terénny dvojnápravový automobil s otvorenou celokovovou karosériou, vpredu umiestneným štvorvalcovým benzínovým motorom M 20 s výkonom 40,5 kW, s možnosťou pohonu všetkých kolies. Do auta nainštalovali zástavbu špeciálneho rádiového hlásneho zariadenia „Búrka I“.
Automobil so zástavbou „Búrka I“ bol určený predovšetkým na maskovanie činnosti vlastných jednotiek pred nepriateľom na čiare dotyku reprodukciou nahratých zvukov pri presunoch automobilovej a tankovej techniky, nástupe tankov a pri streľbe zo všetkých palebných prostriedkov. Mohol byť využitý aj na operatívne informovanie a ovplyvňovanie obyvateľstva vo voľnom priestore, v čase mieru, ako aj vojny.
Automobil so zástavbou „Búrka I“ bol určený predovšetkým na maskovanie činnosti vlastných jednotiek pred nepriateľom na čiare dotyku reprodukciou nahratých zvukov pri presunoch automobilovej a tankovej techniky, nástupe tankov a pri streľbe zo všetkých palebných prostriedkov. Mohol byť využitý aj na operatívne informovanie a ovplyvňovanie obyvateľstva vo voľnom priestore, v čase mieru, ako aj vojny.
Informačné tlampače
Automobil s výrobným č. 36077 bol vyrobený v Uljanovskom automobilovom závode. V roku 1965 ho prevzala do svojej výzbroje ČSĽA. Vozidlo bolo vybrané pre montáž špeciálneho hlásneho zariadenia „Búrka I“. V rokoch 1969 – 1983 sa nachádzalo vo výzbroji špeciálnych útvarov Západného vojenského okruhu.
Začiatkom roka 1984 prešlo generálnou opravou v automobilovom opravárenskom závode v Českom Dube, po ktorej ho prebrala 13. tanková divízia. Zbierkový fond VHM Piešťany ho získal od VU 8216 Sereď. V roku 1961 MNO poverilo TTS Výskumný ústav 060 Praha vývojovými prácami na zariadení pre operatívne informovanie a ovplyvňovanie obyvateľstva vo voľnom priestore, v čase mieru, aj za vojny, s dosahom od 1 do 5 km pod označením „Búrka I“.
Subdodávateľom špeciálnych rozhlasových komponentov bola Tesla Valašské Meziříčí. Bol zabezpečený dovoz deviatich ks špeciálnych reproduktorových systémov z USA. Začiatkom roka 1962 bol postavený prototyp, ktorého hlavné časti tvorili:
zosilňovač s výkonom 300W, špeciálna reproduktorová sústava a modulačný zdroj. Prototyp bol vybavený magnetofónom, gramofónom, rozhlasovým prijímačom a mikrofónmi. Zariadenie sa napájalo z elektrickej siete 220 V alebo z elektrocentrály 220 V – 1kVA, umiestnenej vo vozidle. Do vybavenia patrili štyri káblové bubny s vodičmi – dva bubny vodiča (po 350 m) na prívod k reproduktoru, jeden bubon s káblom (100 m) na prívod zo siete k zariadeniu a jeden bubon s mikrofónnym káblom (100 m). Jeho obsluhu tvorila trojčlenná osádka, zložená z vodiča, veliteľa vozidla a kinorádiotechnika.
Začiatkom roka 1984 prešlo generálnou opravou v automobilovom opravárenskom závode v Českom Dube, po ktorej ho prebrala 13. tanková divízia. Zbierkový fond VHM Piešťany ho získal od VU 8216 Sereď. V roku 1961 MNO poverilo TTS Výskumný ústav 060 Praha vývojovými prácami na zariadení pre operatívne informovanie a ovplyvňovanie obyvateľstva vo voľnom priestore, v čase mieru, aj za vojny, s dosahom od 1 do 5 km pod označením „Búrka I“.
Subdodávateľom špeciálnych rozhlasových komponentov bola Tesla Valašské Meziříčí. Bol zabezpečený dovoz deviatich ks špeciálnych reproduktorových systémov z USA. Začiatkom roka 1962 bol postavený prototyp, ktorého hlavné časti tvorili:
zosilňovač s výkonom 300W, špeciálna reproduktorová sústava a modulačný zdroj. Prototyp bol vybavený magnetofónom, gramofónom, rozhlasovým prijímačom a mikrofónmi. Zariadenie sa napájalo z elektrickej siete 220 V alebo z elektrocentrály 220 V – 1kVA, umiestnenej vo vozidle. Do vybavenia patrili štyri káblové bubny s vodičmi – dva bubny vodiča (po 350 m) na prívod k reproduktoru, jeden bubon s káblom (100 m) na prívod zo siete k zariadeniu a jeden bubon s mikrofónnym káblom (100 m). Jeho obsluhu tvorila trojčlenná osádka, zložená z vodiča, veliteľa vozidla a kinorádiotechnika.
Kilometre ozvučeného priestoru
Po skompletizovaní druhej prototypovej súpravy od februára do apríla 1962 prešli oba prototypy podnikovými aj kontrolnými skúškami na cestách prvej a druhej triedy v okolí Prahy, na poľných cestách a aj v plytkom koryte rieky Vltava. Nasledovali vojskové skúšky vo vojenských výcvikových priestoroch Doupov a Boletice. Skúšané prototypy splnili v priebehu veliteľsko-štábnych cvičení zadané požiadavky. Zrozumiteľnosť hovoreného slova bola v mierne členitom teréne asi 27 km² ozvučeného priestoru. Hudba a rôzne zvukové prejavy v rovnakých podmienkach obsiahli asi 75 km² priestoru. V rámci skúšok najazdili oba prototypy 812 km a zvukové aparatúry odpracovali 46 h. Predseda skúšobnej komisie odporučil zaviesť v čo najkratšom čase vozidlá „Búrka I“ do výzbroje ČSĽA. Koncom roka 1962 prišla úloha skompletizovať ďalších deväť vozidiel GAZ 69 so zariadením „Búrka I“. Dokončené boli v marci 1963. Vtedy sa rozhodlo vyrobiť v období rokov 1963 – 1964 dovedna 27 súprav „Búrka I“. Dodané boli do konca roka 1965, pričom náklady dosiahli výšku 2 185 000 Kčs za všetkých dvadsaťsedem súprav. Cena vozidla GAZ 69 neprekročila sumu 85-tisíc Kčs. Pri výrobe rozhlasového zariadenia a reproduktorov sa použili suroviny výhradne z domácich zdrojov.
Začiatkom januára 1966 Výzbrojná správa MNO rozhodla, že vozidlá „Búrka I“ budú pridelené v čase mieru po dvoch súpravách pre politickú správu prvej a štvrtej armády a pre okruhové politické správy. Ďalej boli určené po jednej súprave pre politickú správu siedmej a desiatej armády a ústrednú základňu politicko-osvetových prostriedkov. V čase vojny sa rátalo, že zariadenie „Búrka I“ budú využívať oddiely špeciálnej propagandy.
Začiatkom januára 1966 Výzbrojná správa MNO rozhodla, že vozidlá „Búrka I“ budú pridelené v čase mieru po dvoch súpravách pre politickú správu prvej a štvrtej armády a pre okruhové politické správy. Ďalej boli určené po jednej súprave pre politickú správu siedmej a desiatej armády a ústrednú základňu politicko-osvetových prostriedkov. V čase vojny sa rátalo, že zariadenie „Búrka I“ budú využívať oddiely špeciálnej propagandy.
Základné technicko-taktické údaje:
Počet členov osádky 3 osoby
Maximálna hmotnosť 2 175 kg
Dĺžka 3,85 m
Šírka 1,85 m
Výška 2,03 m
Svetlá výška 0,21 m
Maximálny uhol stúpania 30 stupňov
Maximálna rýchlosť (bez reproduktora) 90 km/h
Maximálna rýchlosť (s reproduktorom) 60 km/h
Typ motora M 20 (benzín)
Akčný rádius 300 km
Text: Anton Ščasnovič, VHM Piešťany
Foto: Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 2/2013
Maximálna hmotnosť 2 175 kg
Dĺžka 3,85 m
Šírka 1,85 m
Výška 2,03 m
Svetlá výška 0,21 m
Maximálny uhol stúpania 30 stupňov
Maximálna rýchlosť (bez reproduktora) 90 km/h
Maximálna rýchlosť (s reproduktorom) 60 km/h
Typ motora M 20 (benzín)
Akčný rádius 300 km
Text: Anton Ščasnovič, VHM Piešťany
Foto: Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 2/2013