Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Kolesový dozer (DOK)

Aktualizované:
Dozer kolesový DOK-M
Dozer kolesový DOK-M
Kolesový dozer (DOK) je univerzálny a výkonný zemný stroj na kolesovom podvozku, vybavený nakladacím zariadením a navijakom, schopný zabezpečiť náročné a rôznorodé ženijné práce. Konštrukcia podvozka umožňuje používať stroj ako otočný nakladač. Jeho modernizovaná verzia DOK-M tvorí významnú súčasť skupiny ženijných strojov v zbierkach VHM Piešťany.
Pochádza z výzbroje 6. ženijnej brigády Sereď, kde slúžil ako výcvikové vozidlo na prípravu strojníkov. Po vyradení z výzbroje bol odsunutý k VÚ 7477 Nové Mesto nad Váhom. Tu ho v roku 2003 získalo do svojich zbierok VHM Piešťany.

Na začiatku bol UŽAS

Dozer kolesový DOK vznikol v polovici 60. rokov 20. storočia. V súvislosti so zmenou názorov na vedenie vševojskového boja sa kládol dôraz na ženijné zabezpečenie činnosti vojsk v podmienkach boja za použitia jadrových zbraní. Zabezpečenie pohybu, ochrana a ukrytie vojsk pri vedení bojovej činnosti si vyžiadali väčšie množstvo vykonávaných prác, najmä objemu zemných prác, a zároveň skrátenie času potrebného na ich vykonanie. Rozmanitosť vykonávaných prác vyžadovala i rozmanitosť konštrukcie zemných strojov. Zmeny vo vedení boja a požiadavky na jeho zabezpečenie si vynútili rozsiahlu modernizáciu a zavedenie nových prostriedkov do výzbroje ženijného vojska ČSĽA. MNO – Správa ženijného vojska na ich základe rozpracovala zásady a spôsob použitia ženijného vojska, požiadavky na jeho zabezpečenie ženijnou technikou a materiálom a stanovilo podmienky pre vývoj a konštrukciu nových ženijných prostriedkov.
Na základe požiadavky MNO-SŽV na výkonný, viacúčelový stroj pre zemné práce sa začal v polovici 60. rokov 20. storočia v spolupráci VVTÚ a Stavostroj n. p. Nové Město nad Metují vývoj nového ženijného stroja pre potreby ČSĽA. Výsledkom vývoja bol univerzálny ženijný stroj, označovaný aj ako „UŽAS“ (Univerzálny ženijný armádny stroj). Stroj bol pod označením Dozer kolesový (DOK ) zavedený do výzbroje roku 1967.
Modernizovaná verzia je označovaná ako dozer kolesový DOK-M. Od roku 1978 ho postupne vo vojskách nahradzoval modernejší, ale menej výkonný kolesový nakladač KN-250. Roku 1993 bol prevzatý aj do výzbroje armády Slovenskej republiky.

Konštrukcia a určenie stroja

Stroj bol určený na vykonávanie zemných prác, zriaďovanie pomocných ciest, odstraňovanie závalov z komunikácií, na hĺbenie zákopov pomocou zákopového pluhu, na vyslobodzovacie práce a ťahanie prívesov. Núdzovo bolo možné použiť DOK na rezanie kovu elektrickým prúdom a improvizované dvíhanie a prenášanie bremien lopatou.
DOK bol vo svojej dobe perspektívnym strojom nielen svojou univerzálnosťou použitia, ale aj vysokými technickými parametrami a riešením kabíny s ochranou osádky pri práci v zamorenom priestore. Rýchlosť a výkon stroja: jediným záberom lopaty vyťažil toľko zeminy ako jeden kopáč s krompáčom a lopatou za 8 hodín, za jednu hodinu dokázal premiestniť až 80 m3 na vzdialenosť 100 m, čo z neho urobilo vynikajúceho pomocníka vojakov.
Československým konštruktérom a technikom sa v DOK-u podarilo realizovať originálnu koncepciu stroja, spočívajúcu v účelnej kombinácii požadovaných úkonov. Ako kolesové dvojnápravové vozidlo je vybavené dvoma základnými pracovnými orgánmi – nakladacím zariadením s univerzálnou lopatou a šípovou radlicou.

Srdcom stroja je tatrovácky motor

Pohon stroja (vozidla) a pohon navijaka je dieselelektrický, pohon nakladacieho zariadenia je hydraulický. Podvozok stroja je dvojdielny. Zadná časť sa skladá z rámu a zadnej nápravy, predná časť pozostáva z kozlíka a prednej nápravy. Obe časti sú spojené kĺbom. Zmena smeru jazdy sa na rozdiel od automobilu dosahuje natáčaním prednej časti podvozka voči zadnej okolo zvislého čapu závesu podvozka stroja. Nápravy nemajú pruženie a sú vybavené obrími, nízkotlakovými pneumatikami. Priľnavosť všetkých štyroch kolies k terénu je zaistená tým, že predná časť podvozka je voči zadnej výkyvná okolo vodorovného čapu závesu univerzálneho kĺbu.
Na prednej časti stroja sú umiestnené: nakladacie zariadenie, navijak a kabína pre vodiča a spolujazdca. Kabína pre vodiča a spolujazdca je vzduchotesná, vykurovaná a vetraná filtračným a ventilačným zariadením. Sú v nej umiestnené ovládače jazdy, pracovného zariadenia a pomocných zariadení. Na zadnej časti stroja je naftový motor Tatra T-930-42 s generátorom, ktorý je zdrojom elektrického prúdu pre pohon kolies a navijaka a náhon čerpadiel, zdroj tlaku kvapaliny na pohon nakladacieho zariadenia a hydraulického servoriadenia. Elektrická trakcia umožňuje v dvoch jazdných režimoch plynulú reguláciu rýchlosti jazdy vpred i vzad a samočinné prispôsobenie sily vonkajším odporom v rozsahu výkonu naftového motora.

Hlavné technické údaje

Dĺžka: 10,53 m
Šírka: 3,15 m
Výška: 3,15 m
Pracovný výkon pri ťažbe: 150 m3
Pracovný výkon pri nakladaní: 200 m3
Výkon pri premiestňovaní zeminy: 80 m3/h
Hmotnosť: 27,5 t
Max. hmotnosť prívesu (terén/cesta): 35/65 t
Motor: T-930-42
Objem lopaty: 2,6 m3 – 3,1 m3
Výkon motora: 183,9 kW
Výkon generátora: 160 kW
Max. rýchlosť na komunikácii: 46 km/h
Max. ťah na lane navijaka: 180 kN
Osádka: 2 osoby


Text: Ing. Martin Gabčo, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 9/2011
 
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky