Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Lietadlo Caproni Ca.33

Aktualizované:
Lietadlo Caproni Ca.33, patriace do zbierkového fondu Vojenského historického ústavu Bratislava – Vojenského historického múzea Piešťany, je replikou lietadla s imatrikulačným číslom 11 495, na ktorom 4. mája 1919 absolvoval posledný let z letiska Campo
Formido pri Udine v Taliansku do vlasti minister vojny Česko-Slovenskej republiky generál M. R. Štefánik. Lietadlo havarovalo neďaleko Ivanky pri Bratislave. Všetci členovia osádky zahynuli. 

Repliku lietadla vyrobili v Leteckých opravovniach Trenčín. Myšlienka postaviť repliku l Caproni Ca.33 vznikla v LO Trenčín už v roku 1986. Vlastná stavba sa začala až
v septembri 1994 najmä zásluhou Rastislava Ferlicu.


Trenčianska replika

V roku 1996 sa vedúcim realizačného tímu stavby lietadla stal známy letecký akrobat Pavol Čičo. Po jeho tragickej smrti úlohu vedúceho konštrukčnej skupiny „História“ prevzal Ján Opatovský. Repliku lietadla verejnosti predstavili v nedokončenom stave 2. mája 2003 v LO Trenčín, pričom práce boli dokončené v roku 2004 . Lietadlo 29. októbra odovzdali VHÚ Bratislava – VHM Piešťany. Súhrnné náklady dosiahli 896 235,01 € (26 999 976 Sk). Lietadlo vystavili v areáli Bratislavského hradu v júni 2005 v rámci výstavy Obrazopis sveta objektívom M. R. Štefánika. Po skončení výstavy ho presťahovali do expozície VHM v Piešťanoch.

Dnes sa vo svete okrem tejto repliky nachádzajú už len dve lietadlá Caproni Ca.36. Jedno, vyrobené v Taliansku po prvej svetovej vojne s imatrikulačným číslom 23 174, je v umiestnené v Historickom vojenskom leteckom múzeu Vigna di Valle severne od Ríma a druhé, vyrobené v USA roku 1925 s imatrikulačným číslom 2581, sa nachádza v Múzeu USAF Dayton Ohio v USA.

Lietadlo Caproni Ca.3 (Ca.450 hp, Ca.33) je ťažké bombardovacie trojmotorové dvojplošné lietadlo talianskej výroby s motormi Issotta Fraschini V4B (každý 150 k). Má drevenú konštrukciu potiahnutú leteckým plátnom. Strednú kabínu má osadenú spolu s bočnými trupmi na hornej časti spodného krídla. V prednej časti bočných trupov sú namontované motory. Bočné trupy sú vzadu spojené výškovým kormidlom. Tretí motor, určený na pohon tlačnej vrtule, je umiestnený v zadnej časti strednej kabíny. Pristávacie zariadenie s čelovým podvozkom je doplnené dvoma chvostovými ostrohami na zadných častiach bočných trupov. Osádka lietadla je štvorčlenná. Vpredu je sedadlo pre strelca-navigátora, za ním sú dve sedadlá pre pilotov a vzadu za palivovými nádržami je miesto pre mechanika-strelca. Výzbroj predstavovali dva 6,5 mm alebo 7,7 mm guľomety FIAT-Revell s bombami zavesenými pod strednou kabínou do 200 kg. Lietadlo bolo určené na ničenie živej sily a pozemných cieľov zhadzovaním mín a bômb (bombardovaním) do hĺbky protivníka až 200 km.

Zrod lietadla

Taliansky letecký konštruktér Giovani Caproni v roku 1913 ukončil projekt bombardovacieho lietadla s tromi rotačnými motormi Gnome. Uvažoval o ich umiestnení v strednej kabíne. Prvý prototyp lietadla Caproni Ca.31 bol odvodený od predchádzajúceho projektu. Prototyp mal niekoľko zmien. Hlavnou bolo premiestnenie dvoch rotačných motorov Gnome (80 k) zo strednej kabíny na čelá bočných trupov na priamy pohon vrtúľ. Skúšobný let lietadla sa uskutočnil v októbri 1914. V marci 1915 spustili výrobu prvých 12 kusov lietadiel, ale vodou chladenými motormi Fiat A10, každý s výkonom 100 k. Lietadlo vyrábali pod označením Ca.1, (Ca.300 hp, Ca.32). Koncom marca roku 1916 sa do lietadiel začal montovať stredný motor Isotta Fraschini V4B (150 k). Tieto lietadlá dostali označenie Ca.2 (Ca.350 hp). Prvý vzlet lietadla Ca.2 sa uskutočnil 10. mája 1916. Na prelome rokov 1916 – 1917 bolo vyrobené prvé lietadlo Ca.3, (Ca.450 hp, Ca.33). Bolo zhodné s lietadlom Ca.32, v lietadle však boli namontované tri motory Isotta Fraschini V4B, každý s výkonom 150 k. Vybavené bolo zariadením na zhadzovanie bômb. Lietadlá Ca.33 okrem talianskej armády boli prevádzkované Francúzskom, Anglickom a USA. Vyrábali sa v Taliansku a licenčne vo Francúzsku a v USA.

Základné technicko-taktické údaje

Dĺžka
            11.05 m
Rozpätie  22.20 m
Výška    3.84 m
Nosná plocha       98 m2
Rýchlosť max.        138 km/h
Hmotnosť vzletová max. 3 312 kg
Užitočné zaťaženie 1 000 kg
Hmotnosť paliva a oleja    518 kg
Dostup 4 500 m
Celkový výkon motorov  450 k

Text: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.5/2009  
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky