Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Lietadlo L-410 Turbolet

Aktualizované:
L-410 MA Turbolet
L-410 MA Turbolet
Lietadlo L-410 Turbolet je hornoplošný, samonosný jednoplošník, celokovovej konštrukcie, s dvoma turbovrtuľovými motormi, určený na prepravu cestujúcich alebo nákladu z trávnatých a betónových vzletových a pristávacích dráh. Je vybavený prístrojovým a navigačným vybavením na lety za normálnych a sťažených poveternostných podmienok vo dne i v noci. Je schopný prevádzky v extrémnych podmienkach od + 50 °C do − 40 °C.

Konštrukciu trupu tvorí celokovová pološkrupina, krídlo je dvojnosníkové, vybavené dvojštrbinovými klapkami a spojlermi. Pohonnú jednotku tvoria dva turbovrtuľové motory Walter M 601 a vrtule Avia V 508. Podvozok je hydraulicky zaťahovateľný.

Exponát nalietal takmer 5-tisíc hodín

Lietadlo L 410 MA s evidenčným číslom 750404, vyrobené v LET Kunovice, uskutočnilo prvý let 16. 10. 1975. Najskôr bolo prevádzkované do marca 1980 vo VÚ 7087 Praha a neskôr do roku 1986 vo VÚ 8227 Piešťany. V tom roku bolo odovzdané VÚ 2023 Mošnov a v roku 1988 dostalo 2. generálnu opravu v LOT Trenčín. Potom lietadlo prevzali príslušníci vojenského útvaru v Hradci Králové a neskôr v Mošnove. V máji 1991 v trenčianskych leteckých opravovniach urobili zástavbu motorov série „B“ a lietadlo putovalo do útvaru v Piešťanoch, kde lietalo do skončenia životnosti. Posledný let, ktorý trval hodinu a 40 minút, uskutočnil 28. decembra 1998 pilot pplk. Ján Horňák. Počas prevádzky vykonalo lietadlo 11 537 vzletov a nalietalo 4 787 hodín a 15 minút. V roku 2002 bolo po ukončení životnosti odovzdané do Vojenského historického múzea v Piešťanoch. Návštevníci piešťanského múzea si môžu „štyristodesiatku“ pozrieť v jeho vonkajšej expozícii.
Po úspešnom zvládnutí vývoja a výroby lietadla L-200 Morava, ktoré malo vo svete veľký úspech, došlo k situácii, keď Aeroflot požadoval namiesto L-200 lietadlo s kapacitou 10 až 12 osôb. Malo slúžiť ako náhrada za An-2. Pod vedením hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka sa začalo s vývojom lietadla s označením L-300. Mali ho poháňať dva turbovrtuľové motory M 601, ktoré boli vyrobené v spolupráci s katedrou leteckých motorov Vojenskej akadémie v Brne. Rozpracovanú výrobu prototypov nadriadené orgány zastavili. V roku 1968 bola spracovaná technická dokumentácia na lietadlo L-410 pre 12 až 19 cestujúcich. V tomto období sa začalo s výrobou prvých prototypov, ktoré poháňali dva turbovrtuľové motory typu PT6A-27 s výkonom 525 kW, s trojlistovými vrtuľami Hamilton 23LF-343.

Úspešná prezentácia v Paríži

Prvý skúšobný let prototypu XL-410, výrobné číslo 001(OK-60), sa uskutočnil 16. apríla 1969. Po nalietaní 50 hodín sa prototyp zúčastnil na aerosalóne v Paríži a v roku 1970 na brnianskom veľtrhu. Na uvedených výstavách výrobok LET Kunovice získal úspech. Napomohli tomu aj letové ukážky. V priebehu letových skúšok (aj v ZSSR) boli zrealizované konštrukčné úpravy draka. Zväčšila sa zásoba paliva a bola prepracovaná konštrukcia podvozka. Takto upravené lietadlá boli v dokumentácii označené ako L-410. Od výrobného čísla 720103 boli s označením L-410A zavedené ďalšie úpravy, ktoré spočívali v zosilnení poťahu vodorovných chvostových plôch, montážou trojlistých nastaviteľných vrtúľ Hartzell HC-B3TN-3D, ale, najmä, v zosilnení konštrukcie draka, čím sa zvýšila maximálna vzletová hmotnosť z pôvodných 5 400 kg na 5 700 kg.
Spolu bolo vyrobených 31 lietadiel s motormi PT6A-27. Od roku 1973 sa vykonávali prevádzkové a certifikačné skúšky lietadla, ktoré bolo poháňané motormi československej výroby Walter M-601A s vrtuľami Avia-508. Skúšky prebiehali do roku 1975, keď sa vyrobilo prvé lietadlo s typovým označením L 410M. Lietadlá sa vyrábali vo verzii dopravnej, sanitnej, fotogrametrickej, výsadkovej, salónnej, nákladnej, požiarnej a pod.
Prvým odberateľom týchto lietadiel sa stalo československé vojenské letectvo. Prevzalo 7 ks lietadiel, ktoré slúžili vo VÚ 7087 Praha na prepravu osôb a materiálu. Po rozdelení ČSFR päť lietadiel ostalo vo výzbroji Českej armády a lietadlá s výrobnými číslami 750404, 750405 vo výzbroji Armády SR. V súčasnosti letectvo OS SR prevádzkuje sedem lietadiel radu L-410 rôznych modifikácií.
Dovedna bolo vyrobených vyše 1 000 lietadiel (výroba modernizovanej verzie lietadla prebieha aj v súčasnosti, dva kusy tohto typu dostali aj naše vzdušné sily). Najviac strojov bolo dodaných do ZSSR a bývalých socialistických krajín. Ďalšie lietadlá našli svojich odberateľov v štátoch Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky.
L-410 patrí vo svojej kategórii medzi najviac vyrábané malé dopravné lietadlá vo svete.

Technické parametre L-410 M:

rozpätie 17,48 m
dĺžka 13,61 m
výška 5,65 m
hmotnosť 3 720 kg
vzletová hmotnosť 5 700 kg
maximálna rýchlosť 405 km/h
cestovná rýchlosť 340 km/h
dostup technický 6 000 m
dostup prevádzkový s cestujúcimi 3 950 m
dolet 950 km

Text: Peter KADLEC VHÚ – VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHÚ – VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana 10/2012
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky