Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

MiG-21F-13

Aktualizované:
MiG-21F-13
MiG-21F-13
MiG-21F-13 je nadzvukové prúdové jednomotorové jednomiestne frontové stíhacie lietadlo celokovovej konštrukcie; strednoplošník s trojuholníkovým krídlom. Pohon lietadla zabezpečuje letecký turbokompresorový motor Tumanskij R-11F-300.

Základ výzbroje lietadla tvorí kanón Nudelman-Richter NR 30 kalibru 30 mm, zabudovaný do spodnej časti pravej prednej strany trupu. Kanón, vybavený pneumatickým systémom nabíjania, má pás na 60 nábojov.



Kanón a rakety

Hlavnú protilietadlovú výzbroj tvoria dve rakety R-3S s pasívnou infračervenou navádzacou hlavicou, zavesené na krídlových pylónoch BD3-60-21U, vypúšťané z adaptéra APU-3S, neskôr APU-13. Na zvýšenie doletu mohla byť pod trupom na centrálnom pylóne BD3-56-Je zavesená prídavná palivová nádrž PTB-490 na 490 litrov paliva. Lietadlo MiG-21F-13 bolo skonštruované ako denný frontový stíhač na ničenie vzdušných cieľov hlavňovou a raketovou výzbrojou výhradne cez deň. Alternatívne mohlo byť vyzbrojené na dvoch podkrídlových závesníkoch neriadenou raketovou výzbrojou, vypúšťanou z rúrkových raketových blokov UB-16/57, každý pre šestnásť 57 mm rakiet typu ARS-57/S-5S, S-5K, S-5KP, S-5MO, dvoma 212 mm protizemnými neriadenými raketami typu ARM-212M, alebo dvoma 240 mm protizemnými neriadenými raketami typu ARM-240/S-24. Na každom z týchto dvoch podkrídlových závesníkov mohli byť podvesené bomby do maximálnej hmotnosti 500 kg.
Najstaršie dvojmachové frontové stíhacie lietadlo MiG-21F-13 s výrobným číslom 269904 zachované na Slovensku, bolo vyrobené v roku 1961 v závode No21 Gorkij. Koncom roka 1961 bolo rozobrané a prevezené do Stredočeských strojární
n. p. vo Vodochodoch, kde bolo zmontované a 13. apríla 1963 odovzdané Výcvikovej letke v Mladej, ktorá v tomto období zabezpečovala preškolenie a výcvik na nové MiG-y. Lietadlo slúžilo v Mladej až do roku 1973, keď ho odovzdali Vojenskému leteckému učilišťu v Prešove. V Prešove, neskôr v Košiciach, lietadlo predstavovalo učebnú pomôcku pre výučbu pozemného leteckého personálu.
VHM Piešťany získalo lietadlo v roku 2005 na základe zmluvy o bezodplatnom prevode od VÚ 5574 Nemecká. Do roku 2010 si lietadlo vypožičalo Slovenské technické múzeum v Košiciach. Záujemcovia ho mohli vidieť v expozícii Múzea letectva na letisku v Košiciach. V roku 2010 príslušníci Inžinierskej leteckej služby zmiešaného krídla Sliač lietadlo rozobrali a presťahovali do priestorov VHM Piešťany. V roku 2011 sa na lietadle začala čiastočná rekonštrukcia, ktorá vzhľadom na nedostatok finančných prostriedkov zatiaľ nebola dokončená. Záujemcovia ho môžu vidieť v hale č. 1 v múzeu v Piešťanoch.

Licenčná výroba vo Vodochodoch

Cesta lietadiel MiG-21 do Československa nebola jednoduchá. Začiatkom 50. rokov minulého storočia sa v čs. letectve začala intenzívna výstavba prúdového stíhacieho letectva. Nosným typom sa stalo podzvukové prúdové lietadlo MiG-15. V roku 1953 bol vypracovaný Perspektívny plán výzbroje čs. letectva do roku 1960, predpokladajúci prezbrojenie stíhacieho letectva nadzvukovými stíhacími lietadlami. Koncom 50. rokov minulého storočia začalo velenie čs. voj. letectva hľadať lietadlo, ktoré by sa svojimi výkonmi vyrovnalo americkému F-104 Starfighteru, zavádzanému na prelome rokov 1961/1962 do výzbroje západonemeckej Luftwaffe. Po rokovaniach so ZSSR bola dohodnutá licenčná výroba lietadla MiG-21F-13 v Československu vo Vodochodoch pod krycím názvom B-6150. Lietadlo sa spočiatku označovalo ako Z-159F. Na základe medzinárodnej dohody boli koncom roka 1961 zo ZSSR do Československa dodané štyri lietadlá MiG-21F-13 v rôznych fázach rozpracovanosti (výr. č. 269901, 269902, 269903, 269904) a jeden vzorový stroj (výr. č. 74210904) na osvojenie výrobných postupov a montáže pri spustení licenčnej výroby.
20. apríla 2012 uplynulo 50 rokov od vzletu prvého zmontovaného lietadla MiG-21F-13 s výrobným číslom 269901 v ČSSR. V roku 1963 bolo vyrobených prvých päť lietadiel overovacej série výr. čísiel 360001 až 360005. Lietadlo s výrobným číslom 360001 bolo určené na lámacie skúšky vo Výskumnom a skúšobnom leteckom ústave. Vlastná sériová výroba sa začala v roku 1964. Prvým sériovo vyrobeným lietadlom MiG-21F-13 v podniku Aero Vodochody bolo lietadlo s výrobným číslom 360101. Lietadlo prevzala Výcviková letka v Mladej. MiG-21F-13 sa československej verejnosti prvý raz predstavil počas vojenskej prehliadky 9. mája 1963 v Prahe. Nové MiG-y sa k bojovým útvarom dostali už na jeseň 1963. Ako prvý bol na nové lietadlá prezbrojovaný 11. stíhací letecký pluk v Žatci. Výroba lietadiel MiG-212F-13 vo Vodochodoch prebiehala až do 17. júna 1972, keď bol zalietnutý posledný vyrobený stroj s výrobným číslom 261114. V priebehu ôsmich rokov podnik v jedenástich sériách vyrobil dovedna 195 lietadiel. Každé lietadlo s výrobným číslom končiacim číslicou 5 bolo dodané s puzdrom obsahujúcim kameru AFA-39, ktorá mohla byť namontovaná do pravého krídla namiesto pristávacieho svetlometu. Sedemdesiat lietadiel bolo priamo vo výrobe upravených na letecký fotografický prieskum z malých výšok (50 až 300 m) pomocou dvoch podvesených fotografických kontajnerov československej výroby. Tieto lietadlá sa tiež označovali ako MiG-21FR. Lietadlá MiG-21 rôznych verzií sa na Slovensku úspešne používali až do roku 2003.

Hlavné technické údaje


Dĺžka s PVD 15,760 m Max. rýchlosť H=12 km 2 125 km.h-1
Rozpätie 7,154 m Max. hodnota čísla M 2,05
Výška 4,100 m Min. rýchlosť letu 260 km.h-1
Nosná plocha 23 m2 Manévrovacia rýchlosť 350 km.h-1
Hmotnosť vzletová normálna 7 840 kg Max. stúpavosť 140 m.s-1
Hmotnosť vzletová maximálna 
(2x bomba, 1xPPN 490L)
8 655 kg Dostup praktický 18 800 m
Suchá hmotnosť 4 980 kg Dĺžka rozjazdu 800 m
Motor (Tumanskij) R - 11F-300 Dĺžka dojazdu 900 m
Ťah motora - forsáž 56,26 kN  Max. bombová výzbroj (2xLB 500kg) 1 000 kg
Ťah motora - maximál 38,26 kN    

Text: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana 4/2012
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky