Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Mostný tank MT-55 A

Aktualizované:
Mostný tank MT-55 A
Mostný tank MT-55 A
Špeciálne pásové obrnené vozidlo, postavené na podvozku stredného tanku T-55 so štvordobým motorom V-55, uloženým vzadu, chladeným kvapalinou, s maximálnym výkonom 427 kW bez veže, výzbroje s mostom a špeciálnym zariadením, ktoré umožňuje položiť most cez prekážku.

Vozidlo je určené na rýchle prekonávanie zátarás, terénnych nerovností, roklín, vodných tokov do maximálnej šírky 16 metrov v závislosti od podložia. Mostný tank MT-55 A, vežové číslo 505, tvorí súčasť zbierkového fondu VHÚ – VHM Piešťany. Vyrobili ho v apríli 1978 v Závodoch ťažkého strojárenstva v Martine. Po funkčných skúškach bolo pridelené 2. tankovej základni v Kroměříži, neskôr ďalšiemu útvaru v tomto moravskom meste.
V rámci delenia federálnej armády prevzala vozidlo začiatkom roka 1993 do svojej výzbroje Armáda SR. Vojenské múzeum získalo tank v roku 1994 od vojenského útvaru v Nitre.

Zložitý zrod

Vývoj mostného tanku, ktorého základ mal tvoriť strojový spodok tanku T-55, sa začal na jar 1964 na základe technicko-taktických požiadaviek MNO – Veliteľstva ženijného vojska, zaslaných riaditeľstvu ZTEES Martin. Podľa nich mala dĺžka mosta nožničkového typu dosahovať pri roztvorení 18 m a šírka nesmela prekročiť 3,4 m. Okrem toho mal byť tank vybavený ochranou proti zbraniam hromadného ničenia, protipožiarnou ochranou a súpravou na hlboké brodenie „RIEKA“.
Hlavným riešiteľom projektu mostného tanku sa stal Vývojový závod TEES Martin. Na projekte s ním spolupracoval VOP 025 Nový Jičín a niektoré ďalšie podniky. Do konca júna 1964 bol dokončený projekt, podľa ktorého sa do decembra 1964 vyrobil prototyp vozidla.
Funkčné skúšky prototypu sa začali vo februári 1965. Ich priebeh však prerušila havária kladúceho mechanizmu. Prototyp prešiel ďalšími úpravami. Podnikové a na ne nadväzujúce kontrolné skúšky prototypu prebiehali v Martine od júna do konca októbra 1965.

Skúška na dne priehrady

Skúšky boli rozdelené na jazdné a špeciálne, v ktorých sa preverovala funkčnosť nadstavby.
V ich priebehu najazdil prototyp v priestore budúcej priehrady Liptovská Mara s mostom 1 500 km a bez mosta 500 km. V rámci špeciálnych skúšok sa vyskytli poruchy na hydraulickom systéme. Na základe týchto skutočností skúšobná komisia po stránke technicko-taktických parametrov hodnotila prototyp ako vyhovujúci, z hľadiska funkčnej spoľahlivosti však ako nevyhovujúci. Preto vývojový závod pristúpil k ďalšej úprave prototypu. Bol upravený hydraulický systém a najviac namáhané časti kladúceho mechanizmu. Prvého júla 1966 upravený prototyp odovzdali na opakované podnikové a kontrolné skúšky. Pri jazdných skúškach bez poruchy odjazdil 200 km, ale pri špeciálnych skúškach prototyp opäť nevyhovel z dôvodu prasknutia lyžice kladúceho mechanizmu a zadnej nosnej konzoly. Začiatkom mája 1967, na základe hlásenia TEES Martin o odstránení porúch, bol prototyp podrobený vojskovým skúškam, ktoré sa skončili v októbri 1967 s negatívnym výsledkom. Opätovne sa vyskytli poruchy na kladúcom mechanizme a praskol čap mosta. Vzhľadom na to prešiel prototyp ďalšími rozsiahlymi úpravami.

Tisícová séria

S upraveným prototypom sa od 1. februára do 24. apríla 1968 na podnikovom polygóne TEES Martin uskutočnili jazdné a funkčné skúšky, v rámci ktorých prototyp uspel. V nadväznosti na to sa v TEES Martin rozbehla výroba 5 ks vozidiel overovacej série. Dva kusy prešli veľkými kontrolnými skúškami vo Vojenskom skúšobnom stredisku 020 Doksy. Stredisko preverilo schopnosť vozidiel na základe intenzívnych jazdno-technických a špeciálnych skúšok, v ktorých vozidlá vyhoveli. Po skúškach bol jeden mostný tank ponechaný VOP 025 Nový Jičín ako vzorový voz, a druhý po generálnej oprave prevzala Vojenská akadémia v Brne. Zostávajúce tri kusy prevzala dočasne 1. tanková divízia, ktorá ich používala do polovice roka 1973, keď boli odoslané do generálnej opravy. V decembri 1969 schválilo MNO dokumentáciu pre sériovú výrobu mostného tanku pod označením MT-55A (neskôr bola doplnená).

Sériová výroba sa realizovala v rokoch 1973 – 1983, pričom pre potreby ČSĽA bolo dodaných spolu 1 270 kusov MT-55A. Mostné tanky boli začlenené do zostavy tankových plukov tankových divízií, tankových práporov motostreleckých plukov a tankových plukov motostreleckých divízií, ako aj ženijných práporov, ženijných brigád. Vo výzbroji čs. armády boli až do roku 1992. V roku 1993 ich do svojej výzbroje prevzali Armády ČR a SR.

Základné takticko-technické údaje

Hmotnosť 36 500 kg
Osádka 2 muži
Rýchlosť tanku
- maximálna na vozovke 50 km/h
- priemerná v teréne 20 km/h
Rozmery
- dĺžka s naloženým mostom 9 880 mm
- šírka s naloženým mostom 3 300 mm
- výška s naloženým mostom 3 350 mm
- svetlá výška 425 mm
Taktické údaje
- maximálne stúpanie 30 stupňov
- maximálny bočný náklon 25 stupňov
- výška kolmej steny 0,7 m
- prekročiteľnosť priekopy 2,7 m
- akčný rádius na vozovke 500 km
- akčný rádius v teréne 290 - 320 km
Technické údaje
- typ motora V-55
- maximálny výkon motora 425 kW
- dĺžka zavretého mosta 9 600 mm
- dĺžka roztvoreného mosta 18 000 mm
- šírka 3 300 mm
- hmotnosť 6 500 kg
- nosnosť 50 000 kg

Text: Dr. Bc. Peter Turza, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.10/2011
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky