Plávajúci transportér PTS-10
Plávajúci transportér PTS-10.
Pri vstupe do areálu Vojenského historického múzea v Piešťanoch upúta návštevníka skupina techniky z výzbroje ženijného vojska. Ženijné vozidlá sa v rámci záchranných akcií a humanitárnych misií čoraz častejšie zúčastňujú na záchrane ľudských životov. To v plnej miere platí aj o plávajúcom transportéri PTS, ktorý preukázal neoceniteľné služby už pri povodniach na Dunaji v roku 1965, ale aj pri povodniach v tomto roku.
Užitočný obojživelník
Koncom roka 1960 bol PTS predvedený zástupcom čs. vojenskej delegácie v Moskve. Bolo rozhodnuté o jeho zavedení do výzbroje našej armády. Prvé vozidlá pod označením PTS-10 prevzalo ženijné vojsko v priebehu roka 1962. Z konštrukčného hľadiska ide o vozidlo, ktorého základ tvorí zváraná pontónová karoséria. Hermetizovaná kabína, v ktorej je stanovisko veliteľa a vodiča, má účinnú ventiláciu a vykurovanie. V prednej časti sú dva sklopné vlnolamy, ktoré vodič zdvíha pred začatím plavby, aby mu vlny neznemožňovali výhľad. Nákladná korba má dve koľaje na uloženie a uchytenie rôznej techniky. Zadná časť korby je sklopná a slúži súčasne ako nájazdová rampa. Po naložení techniky (nákladu) sa korba (rampa) hydraulicky uzatvára a hermetizuje proti vnikaniu vody nafúknutím gumových hadíc v mieste styku.PTS-10 je poháňaný výkonným vznetovým motorom, spúšťaným elektricky alebo stlačeným vzduchom (najmä v zime). Prevodová časť, ktorá zabezpečuje prenos krútiaceho momentu od motora k hnacím kolesám a lodným skrutkám, obsahuje hlavnú spojku, rozvodovku, prevodovku, dve smerové spojky a kardanové hriadele. V rozvodovke sa prepína náhon iba na pásy alebo na lodné skrutky. Pri vjazde transportéra do vody, výjazde z vody, alebo pri plavbe v plytkej vode, môže vodič zapnúť súčasne náhon na pásy i na lodné skrutky. Rozvodovka ďalej zabezpečuje náhon na navijak a na čerpadlá vody.
Podvozok sa skladá z pásov, závesov, dvanástich pojazdových, dvoch hnacích a dvoch vodiacich kolies. Kolesá majú torzné pruženie, ktoré zachytáva a pohlcuje nárazy pri jazde terénom. Pre plavbu na hladine má PTS-10 dve lodné skrutky. Zatáčanie pri plavbe zaisťujú dve kormidlá. Lodné skrutky sú uložené v tuneloch. Tým je súčasne vyriešená aj ich ochrana pred mechanickým poškodením. Každá z lodných skrutiek môže meniť smer otáčok nezávisle od druhej. Ak vodič nastaví smer otáčok tak, že každá skrutka sa točí inak, transportér zatáča prakticky na mieste. K špeciálnej výbave vozidla patria vodné čerpadlá, navijak, vzduchový kompresor so zásobníkom vzduchu, vyhrievač kabíny, zdravotnícke vybavenie a prostriedky pre plavbu na mori.
Pomocník pri povodniach
V roku 1965 bolo zmodernizované vybavenie vozidla. Jeho súčasťou bola inštalácia filtroventilačného zariadenia, ochrany proti zbraniam hromadného ničenia, spojeného s naftovým teplovzdušným vykurovaním. Ďalej išlo o vybavenie pre plavbu po mori, ktorá zabezpečovala plavbu na vlnách do sily 3 balov bez zaplavovania nákladnej korby. Novinkou bol aj komplet sanitárneho vybavenia, ktorý umožňoval umiestnenie 12 zdravotníckych nosidiel na nákladnej korbe. Z technického vybavenia pribudol reflektor a prístroj na nočné videnie vodiča. Takto modernizované vozidlá pod označením PTS-M boli na základe medzivládnej dohody od roku 1966 zavádzané i do výzbroje ČSĽA. Ženijné vojsko nové označenie neprijalo a i naďalej používalo označenie PTS-10. Organizačne tvorili PTS-10 základ vybavenia prepravno-výsadkových rôt ženijných práporov vševojskových divízií. Po rozdelení čs. armády prevzala PTS-10 do svojej výzbroje i Armáda SR. Okrem plnenia bojových a výcvikových úloh boli vozidlá za viac ako štyridsaťročné používanie v čs. armáde i armáde SR opakovane využívané pri povodniach a ďalších akciách súvisiacich so záchranou ľudských životov a majetku.Základné takticko-technické údaje
dĺžka | 11,426 m | motor | V-2/54 | ||
šírka | 3,300 m | výkon motora | 258 kW | ||
výška | 2,800 m | akčný rádius | - na vode | 12 Mh | |
pohotovostná hmotnosť | 17 000 kg | - v teréne | 380 km | ||
užitočné zaťaženie | - na vode | 10 000 kg | osádka | 2 osoby | |
- v teréne | 5 000 kg | podvozok | pásový | ||
max. rýchlosť | - na vode | 11,5 km/hod. | preprava techniky a osôb | 72 osôb | |
- v teréne | 27 km/hod. | 1 nákladné vozidlo |
Text: Ing. Martin Gabčo, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.12/2011