Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Stredný delostrelecký ťahač ATS-59G

Aktualizované:
Stredný delostrelecký ťahač ATS-59G
Stredný delostrelecký ťahač ATS-59G
Stredný delostrelecký ťahač ATS-59G je modernizovaná modifikácia špeciálneho pásového vozidla ATS-59 s rozšírenou ložnou plochou, navijakom a žeriavom, s dobrou manévrovacou schopnosťou na ceste aj v teréne. Vyznačuje sa vysokou ťažnou silou a priechodnosťou aj v málo únosnom teréne. Je vybavené priestrannou klimatizovanou kabínou pre osádku, pod ktorou je umiestnený dvanásťvalcový vznetový motor A-650 s celkovým výkonom 221 kW s päťstupňovou prevodovkou.
Delostrelecký ťahač ATS-59G je určený na prepravu ťahaného delostrelectva a rôznych špeciálnych zbraňových systémov. Vozidlo slúži na vyslobodzovanie zapadnutej a prevrátenej techniky i na evakuáciu poškodenej bojovej techniky. Môže sa použiť aj na prepravu munície, materiálu a osôb.

Usilovný pomocník nielen vojakov

Modernizácia ťahača ATS-59 sa začala v druhej polovici 50. rokov 20. storočia na základe požiadavky veliteľstva delostrelectva Sovietskej armády. Po úspešných podnikových a vojskových skúškach bol ťahač pod označením ATS-59G zavedený do výzbroje. Československej vojenskej delegácii bolo vozidlo predvedené v roku 1957 počas ukážok bojovej techniky v Moskve. Na základe medzivládnych rokovaní medzi ZSSR a ČSR o dodávkach vojenskej techniky bolo do roku 1965 pre potreby ČSĽA dovezených spolu 2 400 ťahačov ATS-59G. Organizačne bolo vozidlo začlenené do výzbroje armádnych delostreleckých brigád, delostreleckých plukov a útvarov PVOS. Výnimočne sa používalo na plnenie špeciálnych prepravných úloh tylových jednotiek a útvarov. Ale využívalo sa aj v civilnom sektore pri výstavbe objektov v ťažkých terénnych podmienkach (televízne vysielače, stavba metra, stavby železníc a ciest a i.). Z konštrukčného hľadiska ide o stredný pásový delostrelecký ťahač určený na prepravu ťažkého delostrelectva, napr. 130 mm kanóna M46 a rôznych nákladov v ťažkých terénnych podmienkach, na vyslobodzovanie poškodenej a uviaznutej bojovej techniky. Jeho dojazd i s prívesom s hmotnosťou do 14 000 kg bol na poľných cestách zhruba 500 km. Bez prívesu prekonával stúpanie až 35 stupňov, navijak s lanom v dĺžke 100 m vyvinul max. ťah (ťažnú silu) 15 000 kg.
Dvanásťvalcový motor A-650 je uložený vpredu pod kabínou. Zásoba nafty je uložená v troch nádržiach s celkovým obsahom 240 litrov. S ohľadom na ťažké prevádzkové podmienky bolo nevyhnutné vybaviť ťahač dokonalým systémom filtrácie vzduchu, použitím suchého dvojstupňového čističa vzduchu. Kvapalinový chladiaci systém je uzavretý, s núteným obehom. Prúd vzduchu prichádzajúci k chladičom je usmerňovaný dvoma ejektormi. Pritom pravá predná časť chladiča je určená na chladenie mazacieho oleja a zadná na chladenie kvapaliny. V prednej časti ľavého chladiča sa ochladzuje prevodový olej a v zadnej kvapalina. Mechanická prevodovka má päť stupňov pre jazdu vpred a jeden pre jazdu vzad. V podvozkovej časti je použité na každej strane päť zdvojených oporných kolies s gumovým obvodom (obručou).

Exponát z Močiara

Elektroinštalácia pracuje s napätím 24 V. Zdrojom prúdu je generátor s výkonom 3 kW. Vzduchotlakový brzdový systém je doplnený prípojkou na príves. Kabína je tepelne a zvukovo izolovaná penoplastom, sklá sú kalené. Bočné sklá sú zdvojené, čelné sklo je sklopné. V zime sú čelné sklá i sklá dverí elektricky ohrievané. V pravej časti strechy kabíny je otvárateľný príklop pre veliteľa. Na všetkých oknách sú ručne ovládané žalúzie. Vzduch prichádzajúci do kabíny je vopred filtrovaný a vnútri vytvára mierny pretlak, aby zamedzil samovoľnému prenikaniu prachu zvonku. Veľkosť pretlaku ukazuje merací prístroj (kabína je po uzavretí hermetizovaná). Kabína so sedačkami pre šesť osôb je vykurovaná teplým vzduchom vháňaným nad podlahou. Na jazdu v noci bol ťahač vybavený dvoma infra svetlometmi umožňujúcimi jazdiť bez vonkajšieho osvetľovania terénu. Na korbe sú sedačky pre mužstvo a je možné zakryť ju plachtou. Po vybavení prídavným návesným zariadením (BTZ – 55A) mohol ATS-59G vykonávať rôzne ženijné zemné práce – hĺbiť okopy pre bojovú techniku. Vystavené vozidlo pochádza z výzbroje útvaru rádiotechnického zabezpečenia Močiar. Vozidlo ATS-59G s VPZ 755-10-31 bolo súčasťou súpravy rádiolokátora P-37. Slúžilo ako ťahač a zároveň sa jeho žeriav využíval na montáž anténnych reflektorov. Z výzbroje útvaru bolo vozidlo vyradené koncom 90. rokov 20. storočia. VHM má vo svojej zbierke 3 kusy ťahačov ATS-59G.

Takticko-technické údaje:

Hmotnosť 13 750 kg
Dĺžka  6 300 m
Šírka  2 600 m
Výška  2 800 m
Motor  A-650
Výkon motora 220 kW
Max. rýchlosť – cesta do 45 km.h-1
Max. rýchlosť – terén do 27 km.h-1
Akčný rádius – dojazd do 600 km
Nosnosť vozidla 3 000 kg
Prípojná hmotnosť 14 000 kg
Max. stúpanie 35°
Max. bočný náklon 30°
Navijak – ťah  15 000 kg
Žeriav – ručný do 5 000 kg
Osádka  2+4

Text: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.10/2010
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky