Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Su-22M-4

Aktualizované:
Jednomiestne jednomotorové prúdové bojové nadzvukové stíhacie bombardovacie lietadlo Su-22M-4 má samonosnú celokovovú konštrukciu z konštrukčnej kancelárie OKB Suchoja sovietskej výroby; poháňa ho jednoprúdový turbínový motor s prídavným spaľovaním AL-21F-3S konštrukcie A. M. Ljulku. Lietadlo je strednoplošník s lichobežníkovým šípovým krídlom s premennou geometriou, plávajúcim stabilizátorom so šípovou chvostovou plochou a s trojbodovým zaťahovacím podvozkom čelového typu, zaťahovaným do trupu a krídiel lietadla.

Su-22M-4 bolo vyvinuté predovšetkým na ničenie pozemných cieľov riadenou aj neriadenou výzbrojou a na vedenie vzdušného prieskumu. V obmedzenom rozsahu môže lietadlo ničiť vzdušné ciele. Vzhľadom na svoje vybavenie je stroj určený na denné aj nočné bojové operácie a na operácie vedené za sťažených poveternostných podmienok. Mohutnú výzbroj lietadla tvoria dva 30 mm kanóny NR-30, každý s palebným priemerom 80 nábojov, zabudované v koreňoch krídel na ľavej a pravej strane lietadla. Lietadlo má štrnásť závesných bodov. Z toho šesť na krídlach a osem na trupe.

Mohol niesť jadrovú nálož

Maximálna povolená hmotnosť podvesenej záťaže (leteckej výzbroje, prieskumných prostriedkov, elektronického špeciálneho vybavenia a podvesených palivových nádrží) je 4 000 kg. Lietadlo môže niesť aj jadrovú muníciu. Su-22M-4 bol najvýkonnejší prevádzkovaný stíhací bombardér zavedený do výzbroje čs. armády. V československej armáde sa tieto lietadlá prevádzkovali v rokoch 1984 – 1992. Dovedna bolo v 80. rokoch pre potreby letectva dodaných 57 lietadiel verzie Su-22M-4 a Su-22UM-3K. Lietadlá slúžili do rozdelenia republiky v 47. prieskumnom leteckom pluku Pardubice, neskôr (1985) v Hradci Králové a v 20. sbolp Náměšť nad Oslavou.
Armáda Slovenskej republiky prevádzkovala 18 lietadiel Su-22M-4 a 3 lietadlá Su-22UM-3K, ktoré boli dislokované na 3. leteckej základni Kuchyňa. Z výzbroje Ozbrojených síl Slovenskej republiky boli vyradené k 1. 10. 2003. Prevádzka lietadiel Su-7 na začiatku 60. rokov jednoznačne poukázala na potrebu zníženia pristávacej rýchlosti, skrátenie dráhy vzletu a pristátia. Konštrukčná kancelária OKB P. O. Suchoja sa rozhodla upraviť jedno lietadlo Su-7BM na lietadlo s prestaviteľným krídlom s čo najmenšími úpravami draku. Takto upravené lietadlo prvýkrát vzlietlo 2. augusta 1966 pod označením Su-7IG, (S-22I). Skúšky s S-22I boli dokončené v roku 1967. V novembri 1967 bolo lietadlo schválené pre výrobu ako Su-17. Od roku 1971 konštruktéri neustále zdokonaľovali lietadlo, čoho dôsledkom bolo spolu 11 verzií Su-17 v sólo prevedení a dve verzie s dvojitým riadením. K tomu je potrebné pripočítať 10 exportných verzií lietadla pod označením Su-20, Su-22, ktoré sa líšili najmä vo vybavení. Do konca 80. rokov bolo vyrobených viac ako 3 000 kusov lietadiel Su-17 všetkých verzií.

Cez Pardubice a Trenčín do múzea

Lietadlo s výrobným číslom 22719 patrí do zbierky VHÚ – Vojenského historického múzea Piešťany. Vyrobené bolo v ZSSR vo februári 1984. Následne lietadlo rozobrali, zabalili, letecky prepravili na letisko v Pardubiciach. V Pardubiciach sovietski technici lietadlo zložili a pripravili na zálet. Uskutočnil sa 21. júla 1984. Stroj bol odovzdaný do prevádzky 47. prieskumnému leteckému pluku Pardubice. Spomínaný útvar lietadlo prevádzkoval až do 23. apríla 1991, keď bolo odovzdané do generálnej opravy v Leteckých opravovniach Trenčín. V novembri 1993 po oprave lietadlo preletelo z Trenčína na letisko Kuchyňa, kde bolo zaradené do tabuliek 3. leteckej základne Kuchyňa. Počas svojej služby nalietalo spolu 796,24 hodín a uskutočnilo 1 010 pristátí. Posledný let bol realizovaný 16. septembra 1999. Do októbra 2003 bolo lietadlo zakonzervované v prevádzkyschopnom stave. VHÚ ho získal zmluvou o bezodplatnom prevode. V máji 2004 z lietadla demontovali pohyblivé časti krídel a po vlastnej osi cez Babu a Pezinok ho dopravili do expozície VHM na letisku v Piešťanoch. Návštevníci VHM Piešťany môžu lietadlo vidieť vo vonkajšej expozícii múzea.

Hlavné technické údaje lietadla Su-22M-4 (Su-17M-4)

Dĺžka s PVD 19 260 mm Hmotnosť paliva bez PPN 3 770 kg
Rozpätie pri uhle šípu 60° 10 025 mm Motor  Ljulka AL-21F-3S
Rozpätie pri uhle šípu 30° 13 600 mm Ťah maximál. 78kN
Výška 5 129 mm Ťah s prídavným spaľovaním 112,5 kN
Nosná plocha krídiel max. 34,45 m2 Max. rýchlosť  H=200 m 1350 kmh-1
Nosná plocha krídiel min.  38,49 m2 Max. hodnota čísla M H=11 000 m 1,7 M

Vystreľovacie sedadlo K-36DM

0 m/100 km.h-1 Min. rýchlosť
300 km.h-1
Prázdna hmotnosť 10 670 kg Dĺžka rozjazdu pri max. hmotnosti 1 500m
Normálna hmotnosť 15 230 kg Dojazd s brzdiacim padákom 1 100 m
Max. vzletová hmotnosť 19 430 kg Dolet max. H=10 000m, v=900 kmh-1 
so 4x PPN 800 L
2 550km
Max. pristávacia hmotnosť 19 430 kg Dostup 15 200 m

Text: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.8/2010


Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky