Tabletka z Uľjanovska

Automobil UAZ-452 AE
26.08.2020
Automobil UAZ-452 AE je jednou z mnohých modifikácií sovietskeho ľahkého terénneho, skriňového vozidla. Model 452 priamo vychádzal z radu vozidiel UAZ-450 a 451. Jeho výroba sa začala v roku 1965 v automobilovom závode Uľjanovsk. Vozidlá vďaka svojmu špecifickému tvaru karosérie dostali viacero zdomácnených prezývok, ako napríklad: tabletka, burizon či žubrienka.
 
Automobil UAZ-452 umožňuje jazdu v teréne, ale aj po cestných komunikáciách. Pohon zabezpečuje motor UM2-451 (modifikovaný z osobného automobilu GAZ-21 Volga). Podvozok je robustný s pevnými nápravami a pozdĺžnymi listovými pružinami. Bol prebratý zo známeho terénneho automobilu GAZ-69M.
 
Motor z Volgy
Chladenie motora je kvapalinové. Motor s objemom 2 445 cm3 dodáva vozidlu maximálny výkon 54 kW pri 4000 ot./min. Náhon vozidla je 4 x 4, brzdový systém hydraulický, spojka suchá – jednokotúčová. Mechanická prevodovka s redukciou do terénu má 4 stupne radenia smerom vpred a jeden vzad. Verzia AE sa vyznačuje zasklenou celokovovou karosériou, určenou predovšetkým na zabudovanie špeciálnych nadstavieb. Kabína je vybavená nezávislým kúrením. Na zadnej časti rámu je ťažné zariadenie s elektrickou zásuvkou, ktoré zabezpečuje možnosť ťahania prívesného vozidla.
 
UAZ-452 PP bol súčasťou zvukomerného delostreleckého komplexu 1B19M. Ide o pojazdný zvukomerný komplex, zabezpečujúci zisťovanie polohy pozemných delostreleckých prostriedkov na základe akustickej stopy výstrelu. Zvukomerný prieskum bol jednou z hlavných súčastí delostreleckého pozemného prieskumu, uskutočňovaného batériami či čatami pomocou tzv. zvukomerných staníc. Kvalita a efektivita akustického prieskumu boli dané teplotou vzduchu, smerom vetra v závislosti od nadmorskej výšky a členitosti terénu. Hlavnou výhodou bola nezávislosť od podmienok viditeľnosti. Umožňovalo to riešiť prieskumné úlohy v noci, hmle alebo pri zadymení. Zvukomerný mobilný komplex pozostával z dvoch vozidiel GAZ-66K (centrálne stanovište) a siedmich strojov UAZ-452 (tri zvukomerné stanovištia s tromi topografickými vozidlami verzie T2 a jedného UAZ-u-452 PP). Akustické načúvacie stanovištia úzko spolupracovali s topograficko-geodetickými jednotkami. Tie zabezpečovali určovanie súradníc – vzájomnú orientáciu pri rozvinutí.
 
Hralo vo filme
Špeciálna nadstavba s označením PP (post prevencie – ɩɨɫɬ ɩɪɟɞɭɩɪɟɠɞɟɧɢɹ
predstavuje mobilnú stanicu skorého varovania. V evidencii sa tiež uvádza ako návestné vozidlo. Medzi základné vybavenie tejto špeciálnej nadstavby patrila dvojica rádiostaníc: R-107M a KL-43 s príslušenstvom; 3,5 km dlhý spojovací kábel; orientačný periskop VOP a optika PAB-2A so statívom. Výsuvný panoramatický periskop VOP slúžil na sledovanie predného perimetra vozidla. Optika má zámernú osnovu na ohniskovej doštičke. Zorné pole pokrýva uhol 10 ° 25 ‘ s optickým priblížením 3,7 × (väčšinou sa udáva ako štvornásobné).
 
Podľa viacerých prameňov bola sovietska rádiostanica KL-43 prechodným vývojovým modelom medzi verziami R-107 a R-107M. Bolo ich vyrobených len niekoľko sto kusov. Slúžila ako prijímač a zároveň vysielač, pričom bola schopná vysielať varovné signály. Jej frekvenčný rozsah sa pohybuje v rozmedzí 57-61 MHz. Vysielací výkon je 2 W. Hmotnosť prístroja dosahuje 21 kg.
 
Vozidlo, vyrobené v roku 1983, bolo do Vojenského múzea Piešťany prevedené v októbri 2007 z VÚ 5728 Moldava. Na prelome augusta – septembra 2010 bolo čiastočne reštaurované pre potreby filmu režiséra Juraja Nvotu EŠteBák členmi Klubu priateľov VHM Piešťany. Automobil bol prestriekaný do sovietskeho sfarbenia s bielym inváznym pruhom. V polovici roka 2014 sa začali rozsiahlejšie práce na rekonštrukcii vozidla. Vozidlo bude po ukončení prác zaradené do stálej expozície VHM Piešťany v pôvodnom československom sfarbení.
 
Technicko-taktické údaje
dĺžka: 4 360 mm
šírka: 1 940 mm
výška: 2 090 mm
Rozchod kolies: 1 442 mm
Rázvor: 2 300 mm
Motor: karburátorový UM2 451 OHV
Chladenie: kvapalinové
Typ paliva: benzín
Objem: 2 445 cm3
Výkon: 54 kW
Brodenie: do 0,7m
Celková hmotnosť automobilu: 2 670 kg
maximálna rýchlosť: do 90 km za hodinu
priemerná udávaná spotreba: 25 l/100 km
 
Text: Mgr. Jerguš VÁRY (VHÚ – VHM Piešťany)
Foto: Digitalizácia VHÚ – VHM,
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 3/2016