Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Multicar M22-1P

Aktualizované:
Multicar M22-1P
Multicar M22-1P
Názov Multicar je pomenovanie pre viacúčelové motorové vozíky určené na prepravu rôznych druhov materiálov, prevážaných na krátke vzdialenosti, prípadne určené na iné druhy práce prostredníctvom účelovej nadstavby na to určenej. Bežne existovali rôzne verzie v podobe valníka, vyklápača, žeriava, cisterny, cestárskeho posýpača, vysokozdvižnej plošiny, taktiež aj ako vozidla komunálnych služieb. 

História výroby motorových vozíkov siaha približne do 30. rokov 20. storočia, keď prvovýrobu založil konštruktér Arthur Ede. Primárne sa orientovala na konštruovanie poľnohospodárskeho náradia a vozíkov. Po skončení druhej svetovej vojny bola spoločnosť obnovená a nazvaná VEB Fahrzeugwerk Waltershausen. Jej prvým úspešnejším modelom bol v roku 1956 Dieselkarre DK 3 (prezývaný tiež ako Diesel-Ameise DK 3, teda dieselový mravec). O dva roky neskôr už vznikla prvá multikára M21, pričom do roku 1964 bolo vyrobených približne 14 000 kusov. Stále však na motorovom vozíku absentovala kabína, ktorá by chránila vodiča napríklad pred zlými poveternostnými vplyvmi ako vietor, dážď alebo sneh. 

Dôležitým medzníkom bol práve rok 1964, keď sa začalo s výrobou multikáry M22. Produkcia prebiehala počas desiatich rokov. Vozidlo bolo prvýkrát predstavené na jarnom veľtrhu v Lipsku v roku 1964. Vyrobených bolo viac ako 42 500 kusov. Z tohto celkového počtu bolo 58 % učených na export pre zahraničný trh.  

M22 na rozdiel od svojho predchodcu M21 disponovala jednomiestnou kabínou. Ďalším výrazným rozdielom bolo to, že nožné, respektíve pákové riadenie (pri ktorom vodič stál) nahradilo klasické sedadlo s volantovým riadením. Na podvozok s hnacím mechanizmom (šasi) sa dalo namontovať okolo desať druhov nadstavieb. Vozík taktiež disponoval stretávacími, diaľkovými, parkovacími, smerovými, zadnými a brzdovými svetlami. Ukázalo sa, že vozidlo je okrem interného využitia vhodné aj na v krátke vzdialenosti po bežných cestných komunikáciách. 

Miernou úpravou vznikla v roku 1968 verzia M22-1, pri ktorej bola oproti pôvodnej 24- litrovej palivovej nádrži namontovaná 26-litrová. Ďalšie drobné úpravy sa týkali napríklad vetrania kabíny a masky vozidla. Vo vonkajšej expozícii Vojenského historického múzea v Piešťanoch sa nachádza typ M22-1P, teda valník. Je to jednomiestny dvojnápravový samostatne jazdiaci pracovný stroj s úžitkovou hmotnosťou 2 000 kg, s hnanou zadnou nápravou, určený na prepravu rôzneho druhu materiálu na krátke vzdialenosti ako aj na rozličné manipulačné práce. Maximálna rýchlosť stroja na ceste je 23km/h. Do vozidla bol použitý štvortaktný dvojvalcový dieselový motor s valcami usporiadanými do V. V dokumentácii od vozidla je uvedené, že vozidlo bolo vyrobené v roku 1971 a slúžilo vo  VÚ 4403 Martin. V roku 1977 „prešla“ generálnou opravou v Chrudime, pri ktorej došlo aj k výmene motora. Ďalšiu generálnu opravu vozidlo absolvovalo v roku 1982. Dovedna vozidlo najazdilo 6151 km. V ČSĽA slúžilo niekoľko desiatok takýchto strojov, pričom boli využívané najmä na letiskách a iných útvaroch pri manipulácii a následnom prevoze materiálu. Multicar je jedinou automobilovou značkou v rámci bývalého kombinátu IFA, ktorá sa už z dnes neexistujúcej Nemeckej demokratickej republiky (NDR) zachovala až doteraz.

Text / foto : Mgr. Lukáš Danko, VHÚ – VHM Piešťany


Zdroje:
Udržovací příručka pro malý doravník Multicar 22-1. VEB Fahrzeugwerk Waltershausen, 1968;
Industrieverband Fahrzeugbau der DDR Muticar 22. Berlín: Dopravní stroje vývoz-dovoz n.p. zahraničního obchodu, 1968;
Motorové vozíky Multicar M22-1. Zličín: Československé středisko výstavby a architektury, 1970; 
Deutsches patent- und Markenamt: Multicar - Alleskönner aus Waltershausen. [online] [cit. 2023-03-20] Dostupné na internete: https://www.dpma.de/dpma/wir_ueber_uns/geschichte/30jahre_einheit/ostmarken/multicar/

Fotogaléria

Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky