Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Antonov An-24V s trupovým číslom „5803“

Aktualizované:
Antonov An-24V s trupovým číslom „5803“
Antonov An-24V s trupovým číslom „5803“
Stredné turbovrtuľové dopravné lietadlo Antonov An-24V (An-24B) je celokovový, pološkrupinový, samonosný hornoplošník so samonosným krídlom, s jednoduchou zvislou chvostovou plochou, chrbtovým kýlom, s dvoma podtrupovými „hrebeňmi“ a trojbodovým zaťahovacím podvozkom čelného typu. Lietadlo bolo určené na krátke a stredné trate na dopravu materiálu alebo personálu do blízkosti frontu, prípadne na prepravu vzdušných výsadkov a zhadzovanie materiálu. Kabína pre pasažierov bola prispôsobená na prepravu 50 cestujúcich. Na rozdiel od svojho nástupcu lietadla An-26,  An-24 nedisponuje nákladnou rampou - veľkými nákladnými dverami v zadnej časti trupu. Pohon An-24 zabezpečuje dvojica turbovrtuľových motorov Al-24. 

Vznik konštrukcie bol podmienený zadaním ministerskej rady ZSSR č. 1417-656 z 18. decembra 1957, ktorá požadovala vývoj lietadla s užitočným zaťažením 4 000 kg pri akčnom rádiuse 400 km a rýchlosti 450 km/h. Lietadlo malo nahradiť zastarávajúci typ Iliušin Il-14. Prvý let An-24 sa konal dňa 20. októbra 1959. 19. augusta 1961 bola spustená sériová výroba v závode č. 473 v ukrajinskom Kyjeve. V septembri 1962 sa uskutočnil prvý technický prelet s pasažiermi na trati Kyjev - Cherson.

O zaradení lietadiel An-24 do leteckého parku čs. vojenského letectva bolo rozhodnuté v polovici šesťdesiatych rokov 20. storočia. Prví letci a technickí personál boli preškolení vo februári 1967 a v marci pristáli prvé dve lietadlá An-24 na letisku Praha - Kbely. Do roku 1971 bolo dodaných celkom šesť strojov tohto typu. Mnohé z nich zostali v prevádzke viac než 38 rokov. 

Stroj s výrobným číslom 05803 bol prevzatý Československou ľudovou armádou v roku 1970. Prvá generálna oprava bola vykonaná v roku 1973. Lietadlo s trupovým číslom 5803 pripadlo po rozdelení Česko-Slovenskej Federatívnej Republiky v prospech novovzniknutej Českej republiky. Až v roku 2001 bol zamenený s Armádou SR za stroj An-24 (2903). Prevádzková dokumentácia tohto lietadla bola v rámci Armády SR vedená od dňa 1. augusta 2001.

Stroj počas služby nalietal 11 573,2 hod. Od poslednej generálnej opravy, ktorá bola vykonaná 15. mája 2001, nalietal 911,15 hod. Na prelome januára až februára 2006 zostalo uzemnené z dôvodu vyšetrovania leteckej katastrofy pri maďarskej obci Hejce, ktorá sa stala dňa 19. januára 2006. Po tragickej nehode ostala AN-24 s trupovým číslom 5803 uzemnená a ďalšia generálna oprava nebola realizovaná, i keď bola plánovaná v máji toho istého roku. Motory však boli pravidelne konzervované. Lietadlo stredné dopravné An-24V ev. č. 5803 bolo následne označené ako vojenský materiál opotrebený prevádzkou a nevhodný pre ďalšie používanie v OS SR. Posledným používateľom bolo Dopravné letecké krídlo gen. M. R. Štefánika Kuchyňa. Vojenský historický ústav Bratislava získal tento vzácny zbierkový predmet na základe bezodplatného prevodu majetku štátu v novembri 2022. Lietadlo je dočasne zapožičané a uskladnené v mieste jeho prevzatia - leteckej základne 46. krídla na letisku v Kuchyni.

TTD An-24V: 

Dĺžka: 23,53 m
Rozpätie: 29,2 m
Výška: 8,33 m
Plocha krídel: 75 m2
Priemer trupu (max.): 2,9 m
Hmotnosť (prázdna): 13 715 kg
(maximálna vzletová): 21 000 kg
Nosnosť: 5 500 kg
Max. počet pasažierov: 50 
Maximálna rýchlosť: 460 km/h
Cestovná rýchlosť: 400 km/h
Praktický dostup: 7 500 m
Dolet: 2 000 km
Motory: 2 x Lvčenko AI-24 (2. séria)
Výkon motora (samostatného): 1 902 kW

Zdroje:

NĚMEČEK, Václav. Civilní letadla 2. Praha : Nakladatelství dopravy a spojů, 1981, s. 118-127.
VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka VII - Letecká technika, LT 150 Lietadlo turbovrtuľové dvojmotorové stredné dopravné Antonov An-24V (An-24B), ev. č. 5803, katalogizačná karta.
VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka VII - Letecká technika, LT 150 Lietadlo turbovrtuľové dvojmotorové stredné dopravné Antonov An-24V (An-24B), ev. č. 5803, Prevádzková dokumentácia Antonov An-24V ), ev. č. 5803.
Antonov An-24 (‘Coke’). In: https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/o-k-antonov/an-24-coke/

Text: Mgr. Jerguš Váry, VHÚ – VHM Piešťany
Foto: VHÚ – VHM Piešťany

Fotogaléria

Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky