Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Automobil Praga V3S

Aktualizované:
Legendárny automobil Praga V3S pozná každý profesionálny vojak a všetci muži, ktorí prešli základnou vojenskou službou. Veď v bývalej československej armáde i v slovenských ozbrojených silách nie je taký útvar, v ktorom by ste sa ešte aj dnes s niektorou z jeho modifikácií nestretli.

História „véesky“ sa začala písať v auguste 1951, keď Ing. Lanc zo závodu Praga a Ing. Korbel z Ústavu pre vývoj motorových vozidiel začali s jeho vývojom. Vo februári 1952 bol dokončený prvý prototyp. Nasledovali náročné vojskové skúšky vo Vojenskom výcvikovom priestore Brdy.
V apríli 1953 sa spustila sériová výroba a dodávky vozidla pre československú armádu. Výrobné kapacity závodu Praga však nestačili. Od roku 1961 automobil vyrábali aj v Avii Letňany. V 1978 roku bol modernizovaný na typ V3S M1. Druhá časť modernizácie - verzia M2 v roku 1982 bola komplexnejšia a spojená s presunom výroby na Slovensko, do BAZ Bratislava. Tu sériová výroba pokračovala až do 31. marca 1991, keď montážnu linku po 47 rokoch výroby zatvorili. Celkom bolo vyrobených 129 352 kusov automobilov PV3S rôznych verzií. Praga V3S (V3S – vojenský trojtonový špeciál) je charakteristický vysokou priechodnosťou v teréne. Automobil je poháňaný vzduchom chladeným šesť valcovým vznetovým štvortaktným motorom s priamym vstrekovaním paliva Tatra 912 o objeme 7412 cm3, ktorý bol odvodený od motora Tatry 111. Najrozšírenejšou verziou automobilu PV3S je valník, využívaný na prepravu mužstva, nákladu a ťahanie delostreleckej techniky do hmotnosti 3000 kg.

Na troch kontinentoch

V šesťdesiatych rokoch zakúpili automobil v prevedení valník (ktoré vo svojej triede patrili vďaka priechodnosti a nenáročnej údržbe medzi špičku v Európe) aj armády Sýrie, Maďarska a severného Vietnamu. Autá so skriňovými nadstavbami boli využívané ako štábne, na montáž rôznych typov spojovacích prostriedkov, dielenské verzie, cisterny na PHM a nestratili sa ani u ženistov ako vyklápačky, autožeriavy, odťahové automobily. Chemické vojsko používalo staršie prevedenie špeciálneho postrekovacieho automobilu ACHR aj novšie ARS. Keď čs. armáda zaviedla do výzbroje 130 mm raketomet vz. 51, ten bol umiestnený na korbe štandardného valníka. Zaplachtovaním automobilu nebolo možné rozoznať raketomet od bežného valníka. Snahou nášho múzea je zachovať pre budúce generácie čo najväčší počet týchto automobilov so špeciálnymi nadstavbami, ktoré našli využitie v čs. armáde a slúžia v OS SR do dnešných dní. Osobitnú kapitolu tvorí účasť PV3S v Púštnej búrke v Kuvajte, v mierových misiách OSN a operáciách NATO našich ozbrojených síl od územia bývalej Juhoslávie, cez africkú Eritreu, Irak a naposledy až Afganistan (na fotografii hore). VHM Piešťany vo svojej zbierke vlastní viac ako 25 verzií automobilov Praga V3S
z rôznymi nadstavbami.

Zdravotnícka véeska

Zdravotnícky automobil PRAGA V3S-POP (Pojazdná Obväzovňa Pluku) vyrobili v roku 1982. Podvozok zhotovila pražská Avia Letňany a nadstavbu Karosa Hořice v Podkrkonoší. Vnútorné zariadenie vyrobila Chirana v pražských Holešoviciach a špeciálne vybavenie závod Chirana v Brne. Vystavované vozidlo bolo v prevádzke od roku 1983 do 2001. Jeho užívateľmi boli vojenské útvary v Mokradi a Liptovskom Mikuláši, naposledy Vojenská akadémia Liptovský Mikuláš. Do zbierok VHM Piešťany sa automobil dostal v roku 2003 na základe zmluvy o bezodplatnom prevode. Zdravotnícky automobil PRAGA V3SPOP (foto na zadnej strane obálky) bol zavedený do výzbroje čs. armády po podnikových a vojskových skúškach od roku 1963. Ako prvé ich dostali prvosledové útvary Západného vojenského okruhu (ďalej ZVO). Od roku 1966 začali tieto vozidlá prichádzať aj do útvarov a zariadení Východného vojenského okruhu na Slovensku. Automobil bol určený na poskytovanie prvej lekárskej pomoci a na vykonávanie malých chirurgických zákrokov priamo na nosidlách, na ktorých bol ranený uložený bez prekladania na obväzový stôl. Do výbavy vozidla patrí aj prípravný stôl, ktorý je rozdelený na dve časti obsahujúce dve umývadlá a nádrž na dezinfekciu rúk. Kachle SVOAS na pevné palivo s ohrievačom vody sú súčasťou nadstavby. Vo vybavení sa nachádzajú kyslíkové fľaše, skladací stôl, lavice a skladacie nosidlá. Dôležitou súčasťou je aj sterilizátor STE 37 sterilizujúci sýtou vodnou parou (134oC) alebo vyváraním vo vode (100oC) a petrolejový varič na ohrievanie sterilizátorov. Zdravotnícka nadstavba má vyriešené aj vlastné vodné hospodárstvo (stála potreba umývania rúk, nástrojov a podlahy). Na tento účel sú k dispozícii dve 90 litrové nádrže, ktoré sa plnia ručným čerpadlom obsluhovaným z vonkajšej strany vozidla. V nadstavbe je použitá dvojaká elektroinštalácia 12V a 24V na zabezpečenie prevádzky nadstavby. Pri používaní v poľných podmienkach bol pracovný priestor nadstavby rozšírený o stan a bočný prístrešok z plachtoviny.

Základné technicko-taktické údaje

max. rýchlosť 60 km/h
dojazd 600 km
celková hmotnosť na vozovke 11 800 kg
celková hmotnosť v teréne 9060 kg
hlavné rozmery

dĺžka 6910 mm
šírka  2320 mm
výška  2550 mm
  
Text: Anton Ščasnovič, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.3/2009
 
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky