Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Lietadlo Let L-200A „Morava“

Aktualizované:
Lietadlo Let L-200A „Morava“ je celokovový päťmiestny dvojmotorový dolnoplošník so zaťahovacím trojbodovým podvozkom čelového typu, určený na dopravu osôb na kratších tratiach, ako aerotaxi, na výcvik dopravných pilotov, prípadne na ďalšie špeciálne účely. Poháňajú ho dva šesťvalcové, vzduchom chladené piestové motory M-337 so vzletovým  výkonom 155 kW (210 k)   pri otáčkach 2 750/min a so zapnutým kompresorom.
Vyznačuje sa veľmi dobrými letovými vlastnosťami a pohodlným interiérom kabíny. Verzia L-200A má elektricky nastaviteľné dvojlistové vrtule typu V-410. Trup a krídla sú celokovové, pološkrupinovej konštrukcie. Dvojitá zvislá chvostová plocha má lichobežníkový tvar.

Drak z Moravy, motory z Prahy

Lietadlo L-200A s výrobným číslom 170720 a imatrikulačnou značku OK-PLG bolo vyrobené v roku 1961 v Strojírnách první pětiletky, národní podnik v Kunoviciach (neskôr LET Kunovice). V priebehu svojej životnosti ho prevádzkoval Zväz pre spoluprácu s armádou v Stredisku vrcholového športu v Moravskej Třebovej, Železiarňach Bohumín a naposledy v Secar Bohemia, a. s. v Čechách. Posledný let s lietadlom uskutočnil 22. apríla 2009 na trati Brno – Piešťany pilot Jiří Untzeitig.
Počas prevádzky uskutočnilo 7 922 vzletov a nalietalo 4 012 hodín a 19 minút. Na základe požiadavky Vojenského historického múzea Piešťany bolo upravené do farebnej úpravy, používanej vojenským letectvom s evidenčným číslom 0705. Lietadlo s výrobným číslom 170705 prevzala vojenská správa vo februári 1962 a prevádzkovala ho do roku 1977. V tomto období lietalo aj vo 4. leteckom školnom pluku Piešťany, kde slúžilo na výcvik viacmotorových posádok. V auguste 1977 po ukončení životnosti ho odovzdali do Leteckého múzea VHÚ Praha a v súčasnosti ho prevádzkuje Aeroklub Zbraslavice s poznávacou značkou OK-PRO.
V roku 1955 bola v Kunoviciach vytvorená výskumno-vývojová základňa z absolventov VTA Brno. Pod vedením hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka si dali za cieľ vyvinúť nové lietadlo, ktoré by bolo po všetkých stránkach lepšie ako dovtedy používané Aero-45. V roku 1957 sa začal vývoj draku lietadla v Kunoviciach a motorov M-337 v pražskom Motorlete. Pretože vývoj a výroba motorov M-337 s vypínajúcim kompresorom a so vstrekovaním paliva neboli ukončené, do lietadla sa namontovali motory Walter Minor 6-III s výkonom 118 kW (160 k), s vrtuľami V-402, neskôr V-406. Technický zálet s týmito motormi bol v apríli 1957 a podnikové skúšky pokračovali až do roku 1958. Spomínané motory boli pre problémy s výrobou motorov M-337 montované nielen do prototypov, ale aj do overovacej série. Z nej dve lietadlá prevzalo vojenské letectvo v bombardovacej verzii, s možnosťou zmeny na navigačnú alebo fotografickú verziu.

Lietali aj v Amerike a Ázii

Výroba prototypu lietadla L-200A sa začala po ukončení štátnych skúšok motorov M-337 v auguste 1959. V roku 1961 sa začala výroba lietadla L-200D s trojlistovými celokovovými hydraulicky nastaviteľnými vrtuľami V-506 a s ďalším hydraulickým čerpadlom. V rámci generálnych opráv sa niektoré lietadlá L-200A prestavali na verziu L-200D. Úpravami prešlo najmä komunikačné a prístrojové vybavenie. Na žiadosť zákazníka boli lietadlá upravované na rôzne verzie, napr. sanitnú, fotografickú. Výroba lietadiel bola ukončená v roku 1964. Dovedna bolo vyrobených 361 lietadiel typu L-200, z ktorých viac ako 100 kusov lietalo v Československu, 183 zakúpil sovietsky Aeroflot a ďalšie lietali v Maďarsku, na Kube, v Indonézii, Indii, v Argentíne a v ďalších štátoch na celom svete.
Československé vojenské letectvo používalo spolu 42 lietadiel L-200 rôznych modifikácií, ktoré boli vo výzbroji protivzdušnej obrany, frontového letectva, vojskového letectva, Vyššieho leteckého učilišťa Košice a v samostatných útvaroch. Letectvo odobralo z výroby po jednom kuse v navigačnej, sanitnej a vo fotografickej verzii. Najviac lietadiel so zabudovanou rádiostanicou RSIU-3M slúžilo na kuriérne účely. Zo súhrnného počtu 42 lietadiel boli vyradené tri lietadlá z dôvodu havárie a jedno pre katastrofu. V roku 1972 boli z prevádzky vojenských útvarov vyradené prvé dve lietadlá a v roku 1978 posledné štyri. Od roku 1976 ich začali nahrádzať turbovrtuľové lietadlá L-410, ktoré slúžili na prepravu osôb a výcvik vojenských posádok dopravných lietadiel. Na kuriérnu prepravu boli využívané vrtuľníky Mi-1, Mi-4, Mi-8.

Hlavné technické údaje


Prázdna hmotnosť  1 275 kg Motor  M-337
Max. vzletová hmotnosť  1 950 kg Výkon motora 154 kW
Dĺžka 8,61 m Vrtuľa – dvojlistá V 410A
Rozpätie 12,31 m Dostup 6 200 m
Výška 2,22 m Dolet 1 900 km
Nosná plocha 17,3 m2 Stúpavosť 8 m.s-1
Max. dovolená rýchlosť  310 km.h-1 Osádka  1 + 4

Text: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana 5/2012
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky