Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

MiG-21MF

Aktualizované:
MiG-21MF
MiG-21MF
MiG-21MF (NATO kód Fishbed - vo význame "ležiaca ryba") je sovietske bojové, prepadové, jednomotorové, prúdové, jednomiestne, nadzvukové, stíhacie lietadlo. Je celokovovej konštrukcie; strednoplošník s trojuholníkovým krídlom, plávajúcim stabilizátorom so šípovou chvostovou plochou, s trojbodovým zaťahovacím podvozkom čelového typu. Lietadlo poháňané leteckým turbokompresorovým, jednoprúdovým, dvojhriadeľovým motorom Tumanskij R-13-300.

Bolo určené predovšetkým na ničenie vzdušných cieľov riadenou a neriadenou výzbrojou a na vedenie vzdušného prieskumu. Mohlo pôsobiť aj na pozemné ciele neriadenou muníciou. Vzhľadom na svoje vybavenie bolo lietadlo určené na denné aj nočné bojové operácie a na operácie vedené za sťažených poveternostných podmienok. Na krídlach má štyri závesné body na podvesenie leteckej munície v celkovej maximálnej hmotnosti 1 300 kg. V strednej spodnej časti trupu je zabudovaný 23 mm dvojhlavňový kanón GŠ-23L s nábojovou schránkou na 200 nábojov. V zadnej časti trupu je namontovaná výmetnica signálnych nábojov EKSR-46. Na podtrupovom nosníku môže mať lietadlo podvesenú prídavnú palivovú nádrž na 490 alebo 800 litrov paliva.

Z Moskvy cez Pardubice a Sliač do múzea

MiG-21MF ev. č. 9713 vyrobili 27. augusta 1974 v továrni č. 30 „Znamja Truda“ v Moskve. Prvý let absolvoval 28. 8. 1974. Prelet lietadla z Moskvy do Československa k 4. stíhaciemu leteckému pluku v Pardubiciach sa uskutočnil 14. až 17. septembra 1974. Trval 3 hodiny s tromi pristátiami. Vojenské letectvo postupne prevádzkovalo lietadlo na letiskách Pardubice, Bechyně, Sliač, Kuchyňa a znova Sliač, kde bolo 1. októbra 2003 vyradené z prevádzky. Celkovo nalietalo 1 723 letových hodín a 5 minút. Na svojom konte má 2 838 pristátí. Na lietadle bola uskutočnená jedna stredná oprava (Drážďany 1981) a jedna generálna oprava (LO Praha – Kbely 1991/92). Múzeum získalo lietadlo do zbierky zmluvou o bezodplatnom prevode v roku 2003. Príslušníci inžiniersko-leteckej služby leteckej základne Sliač v lete 2004 lietadlo rozstykovali, prepravili a umiestnili do expozície v Piešťanoch.
História jedného z najznámejších nadzvukových stíhacích lietadiel MiG-21 sa začala písať v roku 1953, keď sovietske letectvo vypracovalo požiadavku na nové nadzvukové bojové stíhacie lietadlo. Dôraz sa kládol na vysokú obratnosť, max. rýchlosť M=2, ľahké ovládanie a praktický dostup do 20 000 metrov. Lietadlo malo byť nenáročné na technológiu výroby s jednoduchou údržbou a prevádzkou aj z horšie vybavených letísk. Požadovaná výzbroj, protilietadlové riadené strely, letecký kanón a menší radar.
Projekčná kancelária MiG začala pracovať hneď na dvoch experimentálnych variantoch lietadla: prvý – lietadlo s klasickým šípovým krídlom s uhlom šípu nábežnej hrany 55°; druhý variant – s použitím trojuholníkového krídla, s uhlom šípu nábežnej hrany tiež 55°. Nakoniec sa rozhodlo pre variant s trojuholníkovým krídlom. Prototyp MiG-u-21, označený ako E-5, na prvý skúšobný let vzlietol v roku 1955. Verejnosti bol po prvý raz predstavený počas leteckého dňa na letisku Tušino v Moskve v roku 1956. Sériová výroba v roku 1960 prešla na štandard MiG-21F-13 s výkonnejším radarom SRD-5M Kvant, s možnosťou podvesenia dvoch riadených protilietadlových striel K-13 s IČ navádzaním a len jedným kanónom NR-30 na pravej strane trupu.

Lietali v 50 štátoch celého sveta

Prvé MiG-21 boli sovietskym leteckým útvarom dodané v roku 1960 a prvé MiG-21F-13 v roku 1961. Sériová výroba lietadiel, ale aj vývoj pokračoval intenzívne ďalej. Vznikli ďalšie experimentálne stroje, no aj ich sériové ekvivalenty (MiG-21PF 1962, MiG-21PFM 1964, MiG-21FL 1965, MiG-21S 1965, MiG-21PFS 1966, MiG-21SM 1968, MiG-21M 1968, MiG-21SMT 1971), poslednou sériovo vyrábanou verziou bola verzia MiG-21bis. Na začiatku sedemdesiatych rokov vznikla verzia MiG-21MF, ktorá sa v ZSSR vyrábala až do roku 1975. Lietadlo predstavovalo zlepšenú verziu MiG-21M s motorom Tumanskij R-13-300 a radarom Safir-21, v trupe zabudovaným kanónom GŠ-23L s 200 nábojmi a štyrmi závesnikmi pod krídlami s možnosťou podvesenia riadených protilietadlových striel K-13S alebo K-13T a s vystreľovacou sedačkou KM-1M. Oproti predchádzajúcim verziám toto lietadlo dosahovalo väčšie rýchlosti v malých výškach. Dovedna vzniklo viac ako 30 verzií lietadla MiG-21, „Špeciály“ vytvorili 17 svetových rekordov. Lietadlá MiG-21 boli vo výzbroji letectiev v 49 štátoch, spolu ich bolo vyrobených asi 10-tisíc kusov a zúčastnili sa na niekoľkých vojnových konfliktoch (Vietnam, vojny na
Strednom východe, v Juhoslávii, v Afganistane). Prvých 12 kusov MiG-21MF do Československa bolo dodaných k pardubickému stíhaciemu leteckému pluku v auguste 1971. Potom nasledovali ďalšie dodávky v rokoch 1972 až 1974. V roku 1975 bolo dodaných posledných 20 lietadiel v bledosivej kamufláži z výrobného podniku č. 21 v Gorkom.
Čs. letectvo prevádzkovalo 102 lietadiel MiG-21MF. Po rozdelení republiky Armáda SR používala 47 týchto lietadiel. Posledné MiG-21MF boli vyradené z Ozbrojených síl SR v roku 2003.

Hlavné technické údaje

Dĺžka s PVD 15,760 m Ťah motora - maximál 38,25 kN
Dĺžka bez PVD 14,500 m Max. rýchlosť H=13 km 2 230 km.h-1
Rozpätie  7,154 m Max. hodnota čísla M 2,1
Výška 4,125 m Min. rýchlosť letu 260 km.h-1
Nosná plocha 23 m2 Max. stúpavosť 120 m.s-1
Hmotnosť vzletová normálna 8 320 kg Dostup praktický 18 000 m
Hmotnosť vzletová maximálna (2xLB 100kg, 2xPPN 490L, 1xPPN 800 L) 9 897 kg Dĺžka rozjazdu 800 m
Suchá hmotnosť 5 560 kg Dĺžka dojazdu  550 m
Hmotnosť pri pristáti 7 % PHM 6 012 kg Max. bombová výzbroj (8xLB 100 kg, 2xLB 250 kg) 1 300 kg
Motor (Tumanskij) R - 13-300 Vystreľovacia sedačka KM-1M
Ťah motora - forsáž 60,57 kN    


Text: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana 4/2011
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky