Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Motocykel M-72 s postranným vozíkom

Aktualizované:
Motocykel M-72 s postranným vozíkom
Motocykel M-72 s postranným vozíkom
Motocykel M-72 s postranným vozíkom je súčasťou expozície Vojenského historického múzea v Piešťanoch. Múzeum získalo do svojich zbierok tento motocykel od Klubu veteránov vojenskej automobilovej a pancierovej techniky z Bratislavy.

Vystavený motocykel je verziou M-72M z rokov 1956 až 1960, ktorá má v porovnaní s vojnovými prevedeniami určité odlišnosti. Iný tvar blatníkov, karter motora, štíty bŕzd, iné kolesá a navyše koleso postranného vozíka je odpružené pomocou skrutnej tyče. Pohon motocykla zabezpečuje vzduchom chladený plochý dvojvalcový motor s objemom 746 cm3 a výkonom 16,2 kW. Motocykel s kolískovým rámom je vybavený štvorrýchlostnou prevodovkou s nožnou a ručnou zasúvacou pákou a mechanickými brzdami. Hriadeľom je poháňané zadné koleso, ktoré má teleskopické odpruženie vpredu aj vzadu.

Nemecká inšpirácia

Vývoj motocykla s postranným vozíkom sa začal koncom tridsiatych rokov 20. storočia v špeciálnom vývojovom oddelení Moskovského motocyklového závodu. Vedúci konštrukčného oddelenia N. P. Serďukov mal bohaté skúsenosti zo stáží v závodoch BMW na výrobu leteckých motorov v Nemecku. Získal aj kontakty na technikov mníchovskej pobočky firmy BMW, kde sa vyrábali motocykle radu BMW R-71. Pri tvorbe nového motocykla preto použil aj konštrukčné poznatky z tohto motocykla, ktorý bol v tom čase vo výzbroji Wehrmachtu.
Na jar 1941 prototyp motocykla pod označením M-72 predviedli zástupcom velenia Červenej armády. V auguste 1941 prevzala armáda prvé sériovo vyrábané motocykle M-72. Väčšinu z nich pridelili prieskumným jednotkám.
Vzhľadom na rýchly postup nemeckých vojsk sa začalo od 21. októbra 1941 sťahovanie Moskovského motocyklového závodu a jeho kooperujúcich súčastí na Ural, do mesta Irbit. Tu mu pridelili priestory bývalého pivovaru. V nových priestoroch sa postupne rozbiehala výroba motocyklov M-72 a výroba postranných vozíkov. Prvá skupina motocyklov M-72 sa v Irbite vyrábala od 25. februára 1942 z dielcov, ktoré presťahovali z Moskvy. Do konca druhej svetovej vojny továreň v Irbite vyrobila 9 799 ks M-72.

Motocyklový pluk dorazil do Prahy

Červená armáda vytvárala od roku 1944 samostatné motocyklové pluky, ktoré mali vo výbave dvesto až tristo motocyklov, vyzbrojených guľometom Degťarev. Boli to pohyblivé jednotky. V ranných hodinách 9. mája 1945 dorazil na severný okraj Prahy 50. samostatný motocyklový pluk pod velením plukovníka Kalinina.
V roku 1953 začal Moskovský motocyklový závod vyvážať motocykle M-72 do štátov východnej Európy, najmä pre potreby armády a polície. Od roku 1954 začal pre armádne potreby vyrábať tieto motocykle aj Kyjevský motocyklový závod. Tieto výrobky boli známejšie pod neskorším názvom Dneper.
Motocykel M-72 používala aj československá vojenská jednotka v Sovietskom zväze, najmä ako veliteľský a spojovací prostriedok. Okrem toho ich používali aj v rámci prieskumnej jednotky. Prvý československý armádny zbor na konci roka l944 mal v prevádzke viac ako osemdesiat motocyklov M-72. Po ukončení druhej svetovej vojny pokračovali dodávky do československej armády. Vydržali v službe až do šesťdesiatych rokov. Motocykle M-72 používali predovšetkým prieskumné jednotky. Po vyradení z výzbroje ich armáda postupne odovzdávala jednotkám Ľudových milícií. Do československej armády ako náhradu za motocykel M-72 zaradili motocykle značky Jawa.

Základné technické údaje

Hmotnosť motocykla 220 kg
Hmotnosť motocykla s prívesným vozíkom 340 kg
Dĺžka 2 380 mm
Šírka 1 590 mm
Výška 1 000 mm
Nosnosť tri osoby a sto kilogramov nákladu
Maximálna rýchlosť 85 km/h
Objem palivovej nádrže 22 litrov
Spotreba 5 až 10 litrov na 100 km

Text: Anton Ščasnovič, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana 8/2012
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky