Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Stredný tank T-54 M

Aktualizované:
Stredný tank T-54 M
Stredný tank T-54 M
Stredný tank T-54 M vežové číslo 012 tvorí súčasť zbierkového fondu VHÚ-VHM Piešťany. Vyrobili ho v júli 1959 v Závodoch J. V. Stalina v Martine (dnešné ZŤS) a modernizovali v roku 1973 vo Vojenskom opravárenskom podniku 025 Nový Jičín. Vzhľadom na skutočnosť, že k tanku nebol dodaný prevádzkový zošit, nie je možné zistiť, ktoré útvary ho v rámci vtedajšej ČSĽA používali. Vojenské múzeum prevzalo tank v roku 1993 na základe rozkazu MO SR číslo 4 z Tankovej základne vo Vojenskom výcvikovom priestore Lešť. Na jar 2008 prešiel tank kompletnou opravou, ktorú vykonal Klub vojenskej histórie ČSĽA pri Vojenskom historickom múzeu v Piešťanoch.

Problematika modernizácie tanku T-54A sa po prvý raz v ideovej rovine riešila na porade zástupcu náčelníka Generálneho štábu ČSĽA pre materiálne veci na jar 1964. Na porade sa zúčastnili odborníci z vývojového strediska TEES Martin a odborného pracoviska Vojenskej technickej akadémie A. Zápotockého v Brne. Začiatkom júla 1964 bolo k otázkam modernizácie T-54A zvolané do TEES Martin pracovné rokovanie za účasti zástupcov MNO a ministerstva všeobecného strojárstva. V rámci rokovania boli prekonzultované otázky spojené s opravárenskou kapacitou vojenských podnikov rezortu obrany a výrobou potrebnej súčiastkovej základne pre modernizáciu.

Modernizácia tanku

Samotná modernizácia T-54A sa v rámci ČSĽA začala koncepčne riešiť až po zasadnutí Technickej rady NGŠ koncom roka 1964. Jej podstatou bolo v rámci generálnych opráv tankov T-54A uskutočniť ich modernizáciu použitím agregátov tanku T-55 tak, aby ich technické parametre zodpovedali tankom T-55A. Prijaté opatrenia sa v lete 1965 konzultovali s odborníkmi Vojenského opravárenského závodu v Žitomíre (dnešná Ukrajina). Pri konzultáciách sa potvrdila správnosť čs. koncepcie. Začiatkom augusta 1965 vybralo ministerstvo obrany za riešiteľa úlohy modernizácie tanku T-54A Vojenský opravárenský podnik 025 Nový Jičín (ďalej VOP 025). Podnik po konzultáciách s vývojovým strediskom TEES Martin predložil na jeseň 1965 MNO dokladovú správu, ktorá konkrétne riešila úlohu modernizácie T-54A.

Začiatkom novembra 1965 po spresnení požiadaviek zo strany ministerstva začal VOP 025 so stavbou prototypu modernizovaného tanku. Koncom apríla 1966 si prototyp prezreli členovia Vojensko-technickej rady MNO, ktorí bezprostredne po prehliadke predložili úlohu modernizácie Vojenskej komisii ÚV-KSČ. Tá 5. 5. 1966 modernizáciu tanku T-54A na tank T-54M schválila. O niekoľko dní na to sa vo VOP 025 uskutočnili s prototypom podnikové a hneď aj kontrolné skúšky. V priebehu skúšok došlo k poruchám na motore, stabilizátore a protipožiarnom zariadení. Po odstránení porúch prevzalo prototyp Vojenské skúšobné stredisko 020 Doksy (ďalej VZS 020). To s prototypom vykonalo intenzívne jazdno-technické a strelecké skúšky, pri ktorých vozidlo vyhovelo. Po skúškach bol prototyp ponechaný VOP 025 Nový Jičín ako vzorové vozidlo. Skúšky s druhým prototypom postaveným začiatkom roka 1967 boli opäť vo VZS 020 Doksy. Pri náročných jazdných a streleckých skúškach prototyp uspel, na základe čoho komisia MNO-TAS odporučila jeho zavedenie do výzbroje ČSĽA.

Posledné dva kusy na Slovensku

V rokoch 1968 – 1975 sa vo VOP 025 Nový Jičín modernizovalo 700 kusov T-54A na T-54M a ďalších 500 tankov modernizovali Závody ťažkého strojárstva Martin. Oproti tanku T-54A bol modernizovaný T-54M vybavený ochranou osádky proti účinkom ZHN, novým stabilizátorom kanónu v dvoch rovinách, novými prístrojmi na streľbu v noci, výkonnejším motorom V-54M, kvapalinovým posilňovačom ovládania smerového ústrojenstva a zlepšeným zariadením pre hlboké brodenie „RIEKA“. Od roku 1973 do roku 1980 boli postupne všetky tanky T-54M vyzbrojené 12,7 mm PLG DŠK vz. 38/46, ktorého lafeta sa montovala na vežičku nabíjača. Organizačne tvorili tanky T-54M až do roku 1989 výzbroj tankových práporov motostreleckých plukov, tankových plukov motostreleckých divízií a samostatných výcvikových práporov vo vojenských výcvikových priestoroch. Z výzbroje ČSĽA sa začali postupne sťahovať v roku 1990. Ich samotná likvidácia podľa ustanovení Zmluvy o konvenčných ozbrojených silách v Európe prebehla v rokoch 1992 až 1994. V súčasnosti sa na Slovensku nachádzajú 2 kusy T-54M, ktoré sú v zbierkovom fonde VHM v Piešťanoch.

Základné technicko-taktické údaje

Hmotnosť 36 000 kg
Osádka 4 muži
Rýchlosť tanku
- maximálna na vozovke 50 km/h
- priemerná v teréne 22 – 27 km/h
Rozmery
- dĺžka s hlavňou dopredu 9 000 mm
- dĺžka s hlavňou dozadu 8 485 mm
- dĺžka korby 6 040 mm
- maximálna šírka 3 270 mm
- maximálna výška bez PLG 2 400 mm
- svetlá výška 425 mm
Taktické údaje
- maximálne spúšťanie 30º
- maximálny bočný náklon 30º
- výška kolmej steny 0,8 m
- prekročiteľnosť priekopy 2,7 m
- dojazd na vozovke 500 km
Jazda tanku pod vodou
- maximálna rýchlosť prúdu 1,5 m/s
- maximálna šírka prekážky 1 000 m
- maximálna hĺbka vody 5 m
Technické údaje
- typ motora V-54M
- maximálny výkon motora 425 kW (580 k)
- obsah palivových nádrží 960 litrov
Výzbroj
- kaliber a vzor kanóna: 100 mm, D10-TGM
- kaliber a vzor spriahnutého guľometu: 7,62 mm, SGMT
- kaliber a vzor PLG: 12,7 mm, DŠK vz. 38/46

Text: Dr. Bc. Peter Turza, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.7/2009
Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky