Tank z augusta 1968

Tanky T-54
08.10.2018
Medzi vyše tisíckou tankov, ktorou disponovala Sovietska armáda pri invázii do Československa 21. augusta 1968, sa osvedčili stredné tanky T-54 rôznych modifikácií. Keďže rovnakým typom boli vyzbrojené aj útvary ČSĽA, sovietske velenie sa rozhodlo pred vstupom do ČSSR na korby tankov i ďalších vozidiel namaľovať priečne biele pásy. Tie mali zabezpečiť, aby v priebehu operácie Dunaj nedošlo k zámene a chaosu.
 
Tanky T-54 boli vyvinuté v 40. rokoch ako náhrada za zastarávajúce tanky T-34. Vývoj sa začal v Charkovskej konštrukčnej kancelárii O. O. Morozova už v roku 1943, keď sa začali práce na zlepšenej verzii T-34M. Úsporou hmotnosti, lepším motorom a ďalšími zmenami mohli konštruktéri na nový podvozok nainštalovať silnejší pancier. Nový tank bol označený T-44. Prvé tanky T-54 boli vyrobené v roku 1945 a v roku 1947 nahradili vo výrobe nástupcu tankov T-34, ktorým bol typ T-44. Ten však stále používal vežu tanku T-34/85, do ktorej nebolo možné inštalovať silnejší kanón. Nový tank dostal 100-mm kanón D-10. Rovnaký, akým boli vyzbrojené samohybné delá SU-100. Motor bol uložený naprieč korby. Toto riešenie ju umožnilo skrátiť a posunúť vežu bližšie k ťažisku. V korbe mal miesto iba vodič. Ostatní členovia posádky boli vo veži.
 
Vývoj T-54 postupne dospel až k verzii, ktorá sa podstatne líšila od pôvodnej a dostala nové typové označenie T-55. Jej výroba sa začala v roku 1958. Modernizácia T-54A sa začala v rámci generálnych opráv tankov výmenou ich pohonného agregátu. V novembri 1965 VOP 025 Nový Jičín postavil prototyp a v rokoch 1968 – 1975 sa modernizovalo 700 kusov T-54A na T-54M. Ďalších 500 tankov modernizovali Závody ťažkého strojárstva Martin. Tank T-54M bol vybavený ochranou osádky proti účinkom zbraní hromadného ničenia, novým stabilizátorom kanóna v dvoch rovinách, novými prístrojmi na vedenie streľby v noci, výkonnejším motorom V-54M, kvapalinovým posilňovačom ovládania smerového ústrojenstva a dokonalejším zariadením na hlboké brodenie RIEKA. Od roku 1973 do roku 1980 boli postupne všetky tanky T-54M vyzbrojené 12,7-mm protilietadlovým guľometom DŠK vz. 38/46, ktorého lafeta sa montovala na vežičku nabíjača. Z výzbroje ČSĽA sa začali T-54M postupne sťahovať v roku 1990. Licenčne sa tank vyrábal okrem Československa v Poľsku a Číne ako typ 59. Mnoho tankov ČSSR exportovala do zahraničia. Tanky T-54 a T-55 sa zúčastnili v mnohých konfliktoch a krízach počas studenej vojny. Použili ich sovietske sily a jednotky krajín Varšavskej zmluvy pri intervenciách v Maďarsku v roku 1956 i v ČSSR roku 1968. Intenzívnych bojov sa tanky zúčastnili vo vojnách na Blízkom východe, vo Vietname, v Afganistane a inde. Tank T-54M vežové číslo 012 tvorí súčasť zbierkového fondu VHÚ – VHM Piešťany. Bol vyrobený v júli 1959 v Martine a modernizovaný v roku 1973 vo VOP 025 Nový Jičín. Vojenské múzeum prevzalo tank v roku 1993 z Tankovej základne vo VVP Lešť.
 
Stredný tank T-54M je bojové pancierované pásové vozidlo s vysokou manévrovacou schopnosťou na ceste aj v teréne. Pohon tanku zabezpečuje vzadu uložený štvortaktný vznetový kvapalinou chladený motor V-54M s celkovým výkonom 427 kW. Je určený na boj proti tankom, samohybným delám, obrneným vozidlám a ďalším palebným prostriedkom možného protivníka v rámci útočného i obranného boja. Zbraňový systém tvorí 100-mm stabilizovaný kanón D 10-TGM s drážkovanou hlavňou, spojený 7,62-mm tankový guľomet PKT a 12,7-mm protilietadlový guľomet vzor 38/46. Tank je vybavený zariadením na ochranu osádky proti účinkom zbraní hromadného ničenia, protipožiarnym zariadením, tepelným naftovým zadymovacím zariadením TDA a zariadením na jazdu pod vodou RIEKA. Na tank možno namontovať mechanický odmínovač TRAL, mechanický odmínovač – vyorávač MOV na razenie priechodov v mínových poliach, ako aj buldozérové tankové zariadenie BTZ.

Takticko-technické údaje

Hmotnosť: 36 t
Dĺžka (s kanónom): 9 m
Šírka: 3,27 m
Výška: 2,40 m
Max. dostrel: 6,9 km
Počet nábojov kanóna: 43 ks
Počet nábojov pre guľomet: 2 750 ks
Počet nábojov pre PL guľomet: 300 ks
Max. rýchlosť (na ceste): 50 km/h
 
Text: Bc. Mgr. Peter Kadlec
Foto: VHÚ
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.8/2014