Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Moped Jawa typ 210

Aktualizované:
Moped Jawa typ 210
Moped Jawa typ 210
Vo fonde VHM Piešťany sa v rámci múzejnej zbierky č. XIII. – Automobilová technika  nachádza množstvo zaujímavých, jedinečných i kurióznych predmetov. Aj keď nejde o militárie v pravom zmysle slova, aj tieto, na prvý pohľad „nevojenské“ dopravné prostriedky nám však približujú bežný život vojakov v útvaroch, ako i prostriedky, ktoré na svoju prepravu využívali. 

Dopravné prostriedky s motorom a dvoma kolesami sa stali vo svete neodmysliteľnou súčasťou cestnej dopravy. Začalo sa to pred viac ako 135 rokmi, kedy bol zostrojený prvý vynález, ktorý mal podobu bicykla a zároveň bol poháňaný spaľovacím motorom. Vynálezca však zrejme netušil, že otvoril novú kapitolu v histórii motocyklov. Po nasledujúce desaťročia vytvárali konštruktéri rôzne motocykle, pričom sa ich originalita premietla nielen do dizajnu stroja, ale aj do jeho samotného názvu. Malé motocykle sa v Československu vyrábali od druhej polovice 50. rokov. Jednou z najznámejších výrobných značiek v bývalom Československu bola nepochybne Jawa, ktorej začiatok sa datuje do roku 1928. Odvtedy bolo vytvorených niekoľko úspešných motocyklov. Na začiatku produkcie stál motocykel Jawa 50 typ 550 spolu s mopedom Stadion S 11 a Jawetta. Po ukončení výroby dvojice mopedov Stadion a Jawetta sa objavil po takmer desaťročnej prestávke nový moped, ktorý dostal názov Babetta. 

Rozmach, dostupnosť a obľúbenosť malých motocyklov u užívateľov v civilnom sektore vydláždil „cestu“ týmto nenáročným dopravným prostriedkom do armádneho prostredia. Tak sa nielen v civilnom, ale aj v armádnom prostredí čoraz viac začali používať mopedy Jawa typ 210, známejšie pod ikonickým názvom Babbetta, ktoré nahradili starnúce Pioniere. Prideľované boli predovšetkým k letiskovým útvarom a vojenským školám, kde slúžili na bezpečnú, jednoduchú a pohotovú prepravu osôb. Motocykel Babetta 210 je jedným z tých zbierkových predmetov, ktoré zaiste poznajú aj mladšie generácie.

Babetta typ 210 predstavovala novú generáciu výrobkov podniku ZVL (predtým Považské strojárne n. p.). Výroba mopedu Babetta bola neskôr presunutá do závodu v Kolárove. Pri výrobe bola nevyhnutná súčinnosť viacerých subdodávateľov. Existovalo niekoľko typov, napríklad typ 28, 207, 205, výraznou zmenou pri 210, ktorou sa odlišovala od predchádzajúcich, bola aplikácia dvojstupňovej automatickej prevodovky. Oproti predchádzajúcim modelom bol upravený motor aj podvozok. Stroj pozostával z jednoduchej konštrukcie a zároveň bol prispôsobený na ľahké ovládanie. Z toho dôvodu sa s obľubou používal napríklad na prepravu do zamestnania alebo na rekreáciu. Obsluhu dokázala zvládnuť aj osoba bez väčších odborných znalostí. 

Motor je dvojtaktný, vzduchom chladený, jednovalcový, pričom jeho najvyšší výkon je 1,7 kW. Konštruktéri tu zabudovali karburátor Jikov 2912 DC, rovnako osadený ako pri type 207. Stroj je jednomiestny, dosahuje maximálnu rýchlosť približne 38 km/h. Pri exporte do iných krajín však bola rýchlosť upravená až na 50 km/h. Priemerná spotreba paliva sa pohybuje okolo 1,8 litra na 100 kilometrov. Palivová nádrž má objem 3,85 litra. Ako palivo sa používa olej zmiešaný s benzínom v pomere 1:25.  Rozmery mopedu sú:  1 770 mm, výška 1 050 mm, šírka riadidla je 700 mm. Pohotovostná hmotnosť 50 kg. 

Predmetná Babetta, vyrobená v roku 1990, bola do zbierok VHM nadobudnutá z vojenského útvaru 2155 v Nitre v roku 2005.

Zdroj: 
BERÁNEK, Karel. Malé motocykly. Provoz, údržba, opravy a seřizování. Praha : Nakl. dopravy a spojů, 1989, 181 s. ISBN 80-7030-060-4. 
WOHLMUTH, Jiři. Jawa 500. Historie, vývoj, technika, sport. Praha : Grada, 172 s. ISBN 978-80-247-4877-1. 
ŠEVČÍK, Ladislav. Historie mopedů Babetta [online]. Dostupné na internete: <https://www.jawa-50.cz/clanek/historie-mopedu-jawa-babetta.html>.

Text/foto: Mgr. Lukáš Danko, VHÚ-VHM Piešťany

Fotogaléria

Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky