Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Nadzvukové prúdové dvojmotorové cvičné stíhacie lietadlo MiG-29 UBS

Aktualizované:
Nadzvukové prúdové dvojmotorové cvičné stíhacie lietadlo MiG-29 UBS
Nadzvukové prúdové dvojmotorové cvičné stíhacie lietadlo MiG-29 UBS
Vstup Slovenskej republiky do Severoatlantickej aliancie („NATO“) na konci marca roku 2004 priniesol pre Vzdušné sily OS SR nové povinnosti v súvislosti s ich začlenením do integrovaného systému protivzdušnej obrany NATO (NATINAMDS). Avionické vybavenie slovenských ozbrojených síl pôvodnými sovietskymi stíhacími lietadlami MiG-29A nebolo technicky kompatibilné so štandardami NATO. Vláda SR iniciovala 24. novembra 2004 proces  modernizácie 10 jednomiestnych lietadiel MiG-29A a dvoch dvojmiestnych strojov MiG-29UB z dôvodov obnovy ich prevádzkyschopnosti a zvýšenia takticko-technickej úrovne. Jednalo sa hlavne o doplnenie západných spojovacích, rádio-navigačných a identifikačných avionických systémov, ktoré mali nahradiť pôvodné sovietske systémy. Samozrejme, došlo aj k výmene a zmene niektorých komponentov v kabíne lietadiel. Realizáciu zástavby všetkých komponentov modernizačného balíčka podľa podkladov spracovaných spoločnosťou RSK MiG do vybraných lietadiel MiG-29 zastrešili Letecké opravovne Trenčín (LOTN a.s.). Dodávateľmi západných systémov boli spoločnosti Rockwell Collins a BAE Systems. Prvý modernizovaný MiG-29 UBS, s evidenčným číslom 5304, sa „vrátil“ do služby v decembri 2005.

MiG-29 UBS je nadzvukové prúdové dvojmotorové dvojmiestne cvičné frontové prepadové stíhacie lietadlo sovietskej výroby z konštrukčnej kancelárie OKB Mikojan-Gurevič. Verzia UBS vychádza z modernizačného programu Vzdušných síl OS SR, pôvodne teda z verzie MiG-29UB. Lietadlo MiG-29 je samonosný celokovový hornoplošník, so šípovým krídlom vybiehajúcim do predkrídla, s trupom tvoreným vztlakovým telesom podieľajúcim sa na vytváraní vztlaku cca 40%, s plávajúcim šípovým stabilizátorom, s dvojitými šípovými zvislými chvostovými plochami. Pri konštrukcii lietadla boli v prevažnej miere využité klasické ľahké kovy a ich zliatiny. V častiach vysokého namáhania je použitý titan a oceľ. Čiastočne sú na lietadle použité aj uhlíkové kompozity a sendvičové konštrukcie. Továrenské označenie lietadla je „Izdelije 9-51A“, typové označenie „MiG-29UB“. Kódové označenie NATO „Fulcrum B“.

Do  motorových gondol v spodnej časti trupu sú zastavané dva dvojprúdové  dvojhriadeľové letecké turbokompresorové motory „Klimov RD-33“ s malým obtokovým pomerom, so štvorstupňovým dúchadlom a deväťstupňovým axiálnym vysokotlakovým kompresorom. Motor má prstencovú hlavnú spaľovaciu komoru, dvojstupňovú axiálnu chladenú plynovú turbínu reakčného typu. Výstupná sústava motora je so zmiešavacou komorou, komorou prídavného spaľovania a viacrežimovou nadzvukovou výstupnou dýzou. Dýza je s nezávisle ovládaným kritickým prierezom a výstupným prierezom podľa samostatných regulačných programov. Lietadlo MiG-29UBS je určené predovšetkým k pokročilému výcviku pilotov na typ MiG-29A(S), prípadne ničeniu vzdušných cieľov riadenou aj neriadenou výzbrojou k vybojovaniu nadvlády v pásme frontu a blízkom okolí za všetkých poveternostných podmienok a pre vedenie vzdušného prieskumu. Za priamej viditeľnosti cieľa má obmedzené možnosti útoku proti pozemným cieľom nepriateľa s bombovou, neriadenou raketovou a kanónovou výzbrojou. 

MiG-29UB s výrobným číslom 50903028253 bol uvedený do prevádzky 23. decembra 1993. Stroj bol do služby v rámci vzdušných síl zaradený dňa 28. decembra 1995 s náletom 18h/36min. Lietadlo bolo včlenené do stavu VÚ 4977 Sliač a letová prevádzka začala v januári 1996. Slovenská republika získala MiG-29 UB (5304) v rámci druhej dodávky z deblokácie ruského dlhu, spolu so siedmimi strojmi MiG-29A. MiG-29 UB (5304) bol odovzdaný do Leteckých opravovní Trenčín za účelom modernizácie dňa 19. septembra 2005. Modernizácia bola ukončená 8. decembra 2005, kedy bolo lietadlo opäť prevzaté VÚ 4977. Životnosť draku lietadla bola určená na 40 rokov a nálet 4 000 hodín. Od začiatku prevádzky stroj nalietal 1928 hodín a 35 minút, celkom vykonal 3 098 vzletov. Z výzbroje bol vyradený v roku 2022. Do zbierkového fondu VHM Piešťany bol zaradený formou bezodplatného prevodu v roku 2023.

MiG-29 UBS:

Hmotnosť (prázdna): 10 800 kg
(maximálna vzletová): 17 700 kg
Dĺžka: 17,40 m
Rozpätie: 11,36 m
Výška: 4,73 m
Plocha krídel: ,6 m2
Počet motorov: 2
Max. hmotnosť podvesnej výzbroje: 2 200 kg
Max. počet posádky: 2 (inštruktor / žiak)
Maximálna rýchlosť: 2230 km/h
Stúpanie: 330 m/s
Praktický dostup: 17500 m
Dolet (+ prídavná nádrž) : 1410 - 2000 km
Motory: dvojprúdové Klimov RD-33
Max. ťah bez prídavného spaľovania: 49,43 kN
Max. ťah s prídavným spaľovaním:  81,79 kN
Hmotnosť paliva: 3 500kg
Typ podvozku: trojbodový, predný typ 

Text/Foto: Mgr. Jerguš Váry, VHÚ – VHM 

Zdroje: 

VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka VII - Letecká technika, LT 151 Lietadlo nadzvukové prúdové dvojmotorové dvojmiestne výcvikové prepadové stíhacie MiG-29 UBS,  ev. č. 5304, katalogizačná karta.
VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka VII - Letecká technika LT 151 Lietadlo nadzvukové prúdové dvojmotorové dvojmiestne výcvikové prepadové stíhacie MiG-29 UBS,  ev. č. 5304, Prevádzková dokumentácia MiG-29UBS ), ev. č. 5304.
FOJTÍK, Jakub. Mikojan Gurevič MiG-29/35. I. diel. Bučovice : Jakab Publishing, 2021, 50 s.
GLOVŇA, Kamil. Lietali sme MiG-29. Obrazy zo života slovenských stíhačov 1993 – 2016. Bratislava : Magnet Press, 2020, 216 s. 
Mikojan-Gurjevič MiG-29AS a MiG-29UBS. In: https://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-i-mikojan-a-m-i-gurjevic/mig-29as/ 

Fotogaléria

Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky