Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Nákladný automobil PRAGA V3S s účelovým zariadením UPG-250 GM

Aktualizované:
Nákladný automobil PRAGA V3S s účelovým zariadením UPG-250 GM
Nákladný automobil PRAGA V3S s účelovým zariadením UPG-250 GM
Legendárny vojenský trojtonový špeciál („V3S“) pozná azda každý priaznivec motorizmu a veteranizmu. Počas základnej vojenskej služby či kariéry profesionálneho vojaka mali muži možnosť stretnúť sa s týmto „nesmrteľným“ terénnym vozidlom v každom útvare. Vo svojej dobe patrilo k najlepším terénnym vozidlám s vynikajúcimi vlastnosťami, malo jednoduchú konštrukciu a tiež obsluhu. Dodnes ešte stále slúži v niektorých vojenských útvaroch, no postupne ho nahrádzajú nové a modernejšie vozidlá. História V3S sa začala písať v roku 1951, keď  generálny štáb predložil požiadavku na vznik nového vozidla. Pri rozhodovaní o možnom finálnom výrobcovi sa spočiatku uvažovalo nad Tatrou Kopřivnice, n. p. V tom čase to však bolo nerealizovateľné, keďže závod bol vyťažený z dôvodu produkcie Tatry T 111 a súčasne sa tam pracovalo aj na vývoji Tatry 805. Finálne rozhodnutie padlo na Auto Praga, n. p., kde bola výroba vozidiel spustená v prvej polovici roka 1953. Postupne však výrobné kapacity nestačili, a tak bola produkcia presunutá aj do podniku Avia Letňany. Od roku 1978 bolo vozidlo modernizované na V3S M1. V roku 1982 prebehla druhá modernizácia M2 a do montáže boli zapojené Bratislavské automobilové závody (BAZ). Celkovo bolo vyrobených 129 352 vozidiel Praga V3S. 

Mobilný hydraulický zdroj UPG-250 GM je účelové zariadenie, ktoré slúži na kontrolu a prípadné dopĺňanie hydraulických systémov vrtuľníkov a lietadiel. Pôvodne bolo inštalované na podvozky vozidla GAZ-51, a to až do 80. rokov 20. storočia. Agregát sa objavoval aj na podvozkoch automobilov ZIL-130. V priebehu 80. rokov sa následne prechádzalo od zastaranej techniky a agregát sa umiestňoval na terénne automobily P V3S. Mobilný hydraulický zdroj pozostáva z dvoch hlavných častí, a to z podvozku V3S a z účelovej nadstavby, respektíve motoru z nákladného automobilu ZIL 132 (osemvalcový benzínový motor ZIL 375 o objeme 6 959 cm²), troch hydraulických čerpadiel a 100 litrovej nádrže s hydraulickou kvapalinou (ASF-41). Dvojčlennú obsluhu tvoril vodič a mechanik zariadenia. 

Účelová nadstavba bola pôvodne inštalovaná na vozidle GAZ-52. V roku 1992 prebehla reinštalácia zariadenia v Leteckých opravovniach Trenčín na vozidlo V3S. Počas prevádzky zariadenia bolo okrem generálnej opravy realizovaných niekoľko bežných prevádzkových opráv, ako výmena hydraulického oleja, výmena manometra a iných komponentov. Vozidlo celkovo najazdilo 14 638 km. Jeho posledným prevádzkovateľom bolo Vrtuľníkové krídlo Prešov (VÚ 6335).

Vozidlo P V3S s účelovým zariadením UPG 250 GM bolo privezené do VHM Piešťany októbri 2022 a  následne bolo prijaté do zbierkového fondu.
 

Hlavné technické údaje

Hmotnosť vozidla: 5,745 t 
Dĺžka vozidla: 6,91 m
Šírka vozidla: 2,32 m
Výška vozidla: 3,54 m
Motor: T 912
Priemerná rýchlosť na ceste: 45km/h
Maximálna rýchlosť: 75km/h
Typ paliva: motorová nafta 
Obsluha: 2 osoby
Objem motora: 8,100 cm³ 
Výkon: 80 kW
Počet valcov motora: 6 v rade
Spotreba paliva (zima/leto): 32/37 l 100 km
 

Zdroje:

VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka XIII Automobilová technika, AT 276 Prevádzkový zošit vojenskej techniky. 
VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka XIII Automobilová technika, AT 276 Katalogizačný list.
Týl a zásobaváni. Praha : Magnet n. p. Praha, 1971, roč. 21, č. 5, 66 s.  
FRÝBA, Jiří. Legendární Praga V3S. Praha : Grada, 2016, 265 s. ISBN 978-80-247-5724-7.
ŠUMAN – HREBLAY, Marián. Vojenská vozidla. České a slovenské bojové, obrněné, obojživelné a speciální automobily i motocykly od r. 1906. Brno : CPress, 2013, 216 s. ISBN 978-80-264-0179-7. 

Text / foto: Mgr. Lukáš Danko, VHÚ – VHM Piešťany

Fotogaléria

Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky