Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Ťažký nákladný automobilový špeciál MAZ 543

Aktualizované:
Ťažký nákladný automobilový špeciál MAZ 543
Ťažký nákladný automobilový špeciál MAZ 543
V roku 1944 bola v sovietskom Minsku zriadená automobilka MAZ. Po vydaní príkazu na výstavbu závodu bol na jej čelo menovaný riaditeľ závodu I. F. Tolkunov. Špecializácia automobilového závodu mala byť orientovaná na výrobu ťažkých úžitkových vozidiel určených pre potreby armády. Pre civilný sektor sa neskôr vyrábali aj autobusy, trolejbusy, cestné ťahače, návesy a prívesy. Prvý model nákladného automobilu (Maz 200) sa v závode začal vyrábať v roku 1949. 

Maz 543, prezývaný tiež ako Hurikán, je sovietsky ťažký nákladný automobilový špeciál. Vozidlo je osemnápravové a disponuje stálym pohonom na všetky kolesá. Vďaka tomu sa vyznačuje vysokou priechodnosťou a manévrovacou schopnosťou na ceste, ale aj v členitom teréne s výskytom nerovností. Špeciálne vozidlo sa používalo na prepravu raketových a delostreleckých systémov. O niečo neskôr na jeho základe vznikli nákladné automobily určené pre civilný sektor. 

Vozidlo bolo navrhnuté v 60. rokov 20. storočia a do armády sa zavádzalo od roku 1962. Stroj je poháňaný štandardným dvanásťvalcovým tankovým motorom (D12A-525A) s výkonom 525 k uloženým v prednej časti. Tak ako motor, aj iné komponenty boli totožne použité aj pri predchádzajúcom type Maz 537, z ktorého konštrukčne vychádzalo. Vozidlo pozostáva z dvoch častí, podvozkovej časti a kabíny. Kabína má na prvý pohľad neštandardné riešenie, pretože je predelená na dve samostatné časti, medzi ktorými sa nachádzala hlavica rakety. Konštruktéri navrhli dve izolované kabíny z toho dôvodu, že pri spojenej kabíne by nebolo možné umiestniť na vozidlo raketu o rozmere 12,5 metra. Predlžovaním podvozkovej časti by sa musel výraznejšie meniť aj samotný dizajn vozidla. Sedadlá sú v kabíne usporiadané tandemovo a slúžia na prepravu 4 osôb. Strecha nie je celokovová, ale je zhotovená zo sklolaminátu. Ťažký nosič je vybavený predhrievaním motora a kabíny posádky, taktiež aj centrálnym hustením pneumatík. Maz 543 bol využívaný ako súčasť mobilného operačno-taktického raketového kompletu 9K72 Elbrus alebo obranného systému 4K51 Rubezh. Okrem toho boli vozidlá využívané aj pre raketový systém protivzdušnej obrany dlhého letu S-300.

Vozidlo vyrobené v roku 1974 bolo do zbierkového fondu VHM Piešťany nadobudnuté formou bezodplatného prevodu majetku štátu v roku 2023 z VÚ 4405 Nitra. V OS SR bolo vedené ako cvičné, teda slúžilo na výcvik a zdokonaľovanie zručností vodičov, čím získali prehľad o jazdných vlastnostiach a o rozmeroch vozidla v reálnom priestore. Na technike boli počas prevádzky vykonávané bežné opravy, ako napríklad oprava posilňovača riadenia, nádrže, elektroinštalácie a bolo vykonávané pravidelné technické ošetrovanie. Automobil najazdil celkovo 7 471 km. Po odbornom ošetrení a konzervovaní bude trvalo umiestnený v stálej expozícii VHM v Piešťanoch.
 
 

Technické údaje :

Hmotnosť vozidla: 17,3 t
Dĺžka vozidla: 11,4 m
Šírka vozidla: 3,07 m
Výška vozidla: 2,9 m
Motor: D 12A-525
Maximálna rýchlosť na ceste: 60 km/h
Typ paliva: motorová nafta
Objem nádrže: 250 l (2ks), dodatočne 180 l 
Spotreba paliva (zima/leto): 85 l – 120 l /100 km
 

Zdroje:

TOMEK, Prokop. Raketové nosiče jaderných zbraní na území Československa. In Historie a vojenství, roč. 61, 2012, č. 3, s. 152. ISSN 0018-2583.   
VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka XIII Automobilová technika, AT 278 Prevádzkový zošit vojenskej techniky. 
VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka XIII Automobilová technika, AT 278 Katalogizačný záznam.
MAZ 543 [online] [cit. 2024-02-22] Dostupné na internete: <https://en.vol maz.ru /artic les /maz-543.html>

Text / foto: Mgr. Lukáš Danko, VHÚ – VHM Piešťany
 

Fotogaléria

Aktualizované:
Vypublikované:
Návrat na začiatok stránky