VHÚ k Vám domov LXXVI. – Ľahký obrnený obojživelný automobil Aligator

ALIGATOR 4x4
04.11.2020
Ľahký obrnený obojživelný automobil Aligator s náhonom 4 × 4 začala vyvíjať martinská firma TRANSMISIE s. r. o. v roku 1992. V roku 1993 vozidlo ponukli potenciálnemu výrobcovi ZTS TEES, a. s., Martin. (Informácie o expozíciách Vojenského historického múzea, otváracích hodinách a vstupnom nájdete na webovej stránke www.vhu.sk). V posledný deň apríla 1997 predstavili prototyp zástupcom Generálneho štábu Armády Slovenskej republiky. Svetovú premiéru mal potom na medzinárodnej výstave obranného priemyslu IDET 1997 v Trenčíne.

Vyrobené v Martine a Trenčíne

Do vývoja bola zaangažovaná aj bratislavská akciová spoločnosť Kerametal. Výrobu neskôr realizovala firma ZTS TEES Defence, a. s., Martin, resp. po zmene názvu DMD MOBILTEC, a. s. Po určitej prestávke a komplikáciách s výrobou, od decembra 2003 potom vozidlo vyrábal VOP 027 Trenčín, š. p. Do výzbroje bolo zavedené v roku 2001.

Pri vývoji tohto vozidla boli zohľadnené normy NATO v oblasti kompatibility. Stupeň balistickej ochrany vozidla je v zmysle normy STANAG 4569 úroveň 1. Aligator sa vyrábal v rôznych verziách: PVS – pojazdné veliteľské stanovište, VPC/PCM – policajná verzia pre vojenskú a štátnu políciu, PSO – vychádza z verzie PCM a je určený na použitie v mierových silách (KFOR, SFOR…), PPS – pozorovacie prieskumné stanovište, ŽV – ženijná aplikácia verzie PVS. Vozidlo je obojživelné a vodné toky prekonáva bez prípravy pomocou vlastných kolies.

Policajná verzia

Aligator 4 × 4 VPC/PCM je verzia pre vojenskú políciu, vyrábaná od roku 2005. Vozidlo má samonosnú pancierovú karosériu. Priestor posádky je plne klimatizovaný a vybavený filtro-ventilačným a protipožiarnym zariadením. Ide o šesťmiestnu verziu, takže okrem vodiča a veliteľa možno prepravovať ďalšie štyri osoby. Vodič a veliteľ majú k dispozícii vlastné dvere, vzadu sú veľké jednokrídlové dvere a na streche je prielez s poklopom. Zadné dvere sú vybavené priezorom a strieľňou s vymeniteľnými vložkami pre rôzne zbrane, ďalšie dva priezory so strieľňami sa nachádzajú na bokoch vozidla a jeden medzi prednými oknami.

Na streche vozidla sa nachádza lafeta pre 7,62-mm guľomet vz. 59, prístupná cez poklop v strope kabíny. Na výhľad z vozidla slúžia dve predné a dve bočné okná s nepriestrelným sklom. Sklá aj karoséria odolávajú strelám ručných strelných zbraní do kalibru 7,62 mm a črepinám delostreleckých granátov. Odolnosť je možné zvýšiť inštaláciou oceľových alebo keramických dosiek prídavného pancierovania. Dvojitá podlaha zvyšuje ochranu pred účinkami mín. Vozidlo je v zadnej časti vybavené navijakom. Spomínaná verzia Aligatora disponuje špeciálnou policajnou výbavou, ktorou je svetelné a zvukové výstražné zariadenie, vrátane megafónu, a špeciálny nárazník na prednej časti na odstraňovanie pouličných zátarás.

Pohonnou jednotkou je vodou chladený preplňovaný vznetový radový šesťvalec s priamym vstrekovaním DEUTZ BF6M 1010 s objemom 7,146 l s výkonom 141 kW. S motorom spolupracuje šesťstupňová automatická prevodovka firmy Renk. Prevodovka tvorí s motorom jeden celok. Rozvodovky a riadenie s posilňovačom sú od firmy ZF. Všetky kolesá majú kotúčové brzdy. Kolesá s bezdušovými pneumatikami majú vložky na núdzový dojazd a všetky sú napojené na centrálny systém ovládania tlaku. Zvyšovanie a znižovanie tlaku vzduchu v pneumatikách sa ovláda z vozidla aj pri sedemnásobnom priestrele pneumatiky, klimatizácia pracuje pri vonkajšej teplote -30 až +50 stupňov. Priemerná spotreba paliva sa pohybuje okolo 20 l/100 km. Do zbierky Vojenského historického múzea Piešťany v roku 2016 prijali dve vozidlá Aligator VPC/PCM zo Základne nepotrebného majetku Nemecká.

Takticko-technické údaje

Dĺžka: 4 220 mm
Šírka: 2 200 mm
Výška: 2 570 mm
Svetlá výška: 375 mm
Maximálna hmotnosť: 6 700 kg
Maximálna rýchlosť:
- na ceste: 120 km/h
- pri plavbe: 2 km/h
Dojazd: 660 km

Text: Martin MIKLAN (VHÚ – Mo VHM Svidník)
Foto: Digitalizácia VHÚ – VHM
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 4/2018