Sadrová plastika „V povstaní“ (Rudolf Pribiš)
Z hľadiska bohatstva invencie a sily výtvarného výrazu má v československej povojnovej výtvarnej tvorbe azda najsilnejšie zastúpenie najmä téma obžaloby fašizmu a Slovenské národné povstanie, od ktorého sa odvodzovali „revolučné“ tradície povojnovej čs. armády. Práve SNP sa tak stalo nevyčerpateľným predmetom inšpirácie a umeleckého zobrazenia a táto téma sa preniesla aj do čoraz dominantnejšej monumentálnej tvorby. Za sľubne sa rozvíjajúcim slovenským povojnovým sochárstvom stála najmä prvá vojnová generácia sochárov, bývalých absolventov pražskej Akadémie výtvarných umení a Vysokej školy umeleckopriemyselnej, ale aj nastupujúca generácia prvých absolventov Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Podobu a realizáciu monumentálneho sochárstva a najmä pomníkov však určovali predovšetkým štátno-mocenské objednávky. Cieľom malo byť vytvorenie umeleckého diela zobrazujúceho hrdinstvo, statočnosť a bojovú česť Slovákov, avšak spoločenské a umelecké pravidlá jeho znázorňovania boli diktované „zhora“, reglementované komunistickou stranou s minimom možností individualizmu autora. Aj keď 60. roky 20. storočia toto vnímanie umenia mierne uvoľnili, väčšina umelcov vo svojej produkcii aj naďalej odpovedala na tematické úlohy a súťaže v duchu týchto pravidiel. S nástupom normalizácie prišlo na scénu tzv. socialisticky angažované umenie a obzvlášť v sochárstve sa prízvukovala zrozumiteľná téma a čitateľná žánrovosť. Jednotlivé umelecké zväzy obdržali nové stanovy vrátane záväzných pravidiel pre umeleckú činnosť. Vo figurálnych súsošiach sa utvoril sochársky typ bojovníka – partizána, ktorý bol spojený so samostatným ženským motívom, príppadne sovietskym vojakom. Postupne sa kanonizovali aj atribúty ako napr. partizán držal samopal, vojak pušku a pod. Rovnako sa zmenil aj charakter pomníkov. Kým tie pôvodné vznikali na obvyklých miestach piety, tak od konca 60. rokov sa začali budovať rôzne pamätné miesta aj v centrách miest.
Vzťah vojny, resp. SNP a umelca, ktorý túto tému znázorňoval, však možno sledovať aj cez prizmu jeho osobného vnímania tejto problematiky. Typickým príkladom je akademický sochár Rudolf Pribiš, ktorý sa po štúdiu na Akadémii výtvarných umení v Prahe u prof. Španiela sám aktívne zúčastnil odboja ako člen partizánskej brigády. Od roku 1950 pôsobil ako profesor na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Vo svojich dielach prechádza od polôh dramatického a expresívneho sochárskeho cítenia k polohe meditatívnej, harmonizujúcej a vyvažujúcej kompozičnú skladbu tvaru a objemu hmoty. Jeho dielam nechýba rys autentickosti a integrácia živých, bezprostredných a dramatických zážitkov z povstania.
Do zbierok Vojenského historického múzea Piešťany sa v roku 2002 so súborom rôznych umeleckých diel z trenčianskeho Domu armády dostala aj sadrová plastika „V povstaní“, ktorej autorom je práve spomínaný akad. sochár Rudolf Pribiš. Ideový a výtvarný návrh tejto plastiky vznikol v roku 1963 v súvislosti s vyhlásením súťaže na pripravované budovanie pomníka SNP v Bratislave. Prípravná skica sa dnes nachádza v zbierkach Stredoslovenskej galérie a bronzový odliatok v zbierkach Slovenskej národnej galérie. Pribiš je autorom a spoluautorom mnohých významných monumentálnych diel, napr. na reliéfnej epopeji na dverách obradnej miestnosti pamätníka na bratislavskom Slavíne, Pamätníka obetiam vojny v Žiline, Pomníka odboja v Prievidzi, Pomníka oslobodenia v Žiline a pod. Bol nositeľom titulu Laureát štátnej ceny Klementa Gottwalda a titulu Národný umelec.
Použitá literatúra:
VHM Piešťany, Zbierka XVII – Obrazy a plastiky, OP 20 V povstaní (R. Pribiš), katalogizačný záznam
Vojenský archív - centrálna registratúra MO SR Trnava, Zbierka kmeňových listov dôstojníkov, ročník 1913, Rudolf Pribiš.
VAŠÍČEK, Milan. Monument. In Československý voják, roč. 29, 1980, č. 17, s. 46-49.
VRBOVÁ, Petra. Obraz Slovenského národného povstania v rokoch 1945 – 1989. Pomníky a pamätníky. Magisterská diplomová práca. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 114 s.
Zemřel Rudolf Pribiš. In Obrana lidu, roč. 43, 1984, č. 130, s. 1.
Stredoslovenská galéria, K 1146 Prípravná kresba k súťažnému návrhu na reliéf pre pomník SNP v Bratislave,
Slovenská národná galéria, P 1424 V povstaní - Súťažný návrh na pomník SNP v Bratislave.
Text: PhDr. Viera JURKOVÁ, VHÚ – VHM
Foto: VHÚ – VHM