Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Bojové vozidlo pechoty BVP-2

Vypublikované:
Bojové vozidlo pechoty BVP-2
Bojové vozidlo pechoty BVP-2

Bojové vozidlo pechoty BVP-2 patrí k pásovým obrneným vozidlám, ktoré disponujú vysokou manévrovacou schopnosťou a priechodnosťou na ceste aj v teréne. Technicky vychádza zo svojho predchodcu BVP-1, od ktorého prevzalo osvedčené prvky, pričom má už modernizovaný zbraňový systém, respektíve upravenú vežu. Zbraňový systém BVP-2 tvorí 30 mm stabilizovaný kanón 2A42 spojený s 7,62 mm guľometom PKT. Výzbroj ďalej dopĺňa odpaľovacie zariadenie protitankových riadených striel 9P135M pre strelu 9M113 Konkurz, ktoré je umiestnené na veži vozidla.

Pancierové vozidlo je schopné zdolávať vodné prekážky pomocou plavby, je určené na dopravu a bojovú činnosť motostreleckého družstva vo dne i v noci. Taktiež je schopné leteckej prepravy, prevádzky schopné je pri teplotách od -45 ºC do +50 ºC. Posádka pozostávala z 10 osôb (vodič, veliteľ, strelec, respektíve operátor, a sedemčlenný roj) a bola chránená proti štandardným strelám z pechotných zbraní a črepinových úlomkom z granátov. Priestor vodiča sa nachádza v ľavej prednej časti. Je vybavený sedadlom, ovládacím ústrojenstvom, prístrojovým panelom, rádiovou stanicou, pozorovacím prístrojom, hovorovým zariadením a ďalšou výbavou. V pravej prednej časti korby sa nachádza motorový priestor, ktorý je od ostatných priestorov oddelený prepážkami s tepelnou a zvukovou izoláciou. Umiestnený tu je šesťvalcový vznetový naftový motor s priamym vstrekovaním paliva. 

Maximálna rýchlosť vozidla na ceste je 65 km/h, pri nespevnených povrchoch je to 35 km/h. Priemerná spotreba paliva sa pohybuje okolo 80 l/100km. Rýchlosť plavby vpred je 7 km/h a pri plavbe vzad je to 2 km/h, bojová hmotnosť je 14 ton. Vozidlo pozostáva z hlavných častí: podvozková časť, pancierová korba, veža, pozorovací a zameriavací priestor, pohonná jednotka (motor), elektrické zariadenia, zbraňový systém, spojovacie prostriedky, zadymovací systém, zariadenia protipožiarnej ochrany a ochrany pred účinkami zbraní hromadného ničenia. 

História jeho vzniku siaha do 70. rokov 20. storočia, keď na báze vozidla BMP-1 vzniklo nové bojové vozidlo pechoty. Pod označením BMP-2 sa po náročných vojskových skúškach postupne zavádzalo do výzbroje Sovietskej armády. Na základe medzivládnej dohody dodal v druhej polovici 80. rokov vtedajší ZSSR výrobnú dokumentáciu k BMP-2 do Československa. Následne ju rozpracoval Vývojový závod ZŤS Martin. Finálnym výrobcom vozidla pod novým označením BVP-2 sa stali Podpolianske strojárne Detva n. p. V rokoch 1987 – 1989 prevzala vtedajšia ČSĽA do výzbroje 280 kusov BVP-2. 

Po rozdelení republík prevzala tento typ bojovej techniky do výzbroje aj Armáda SR. 

Predstavované vozidlo bolo vyrobené v roku 1989 a je dlhé roky súčasťou vnútornej expozície VHM Piešťany. Do zbierkového fondu múzea bolo nadobudnuté formou bezodplatného prevodu majetku štátu v roku 2007 z VÚ 1035 Mokraď. BVP-2 s evidenčným číslom 893-97-02 je československej výroby (výrobca PPS Detva), výrobné číslo N-06 PNP, číslo korby 043 NNP, číslo veže 2137 PNP, vežové číslo 162.

Použitá literatúra:

VHM – Mo Piešťany, Zbierka č. XI – Tanky a obrnená technika, TOT 90, Vozidlo dvojstopové pásové, Bojové vozidlo pechoty 2, prevádzkový zošit vojenskej techniky.
VHM – Mo Piešťany, Zbierka č. XI – Tanky a obrnená technika, TOT 90, Vozidlo dvojstopové pásové, Bojové vozidlo pechoty 2, katalogizačný záznam.
Bojové vozidlo pěchoty 2 (BVP-2) [online] [cit. 2024-05-10]. Dostupné z: https://acr.army.cz/technika-a-vyzbroj/tanky/bojove-vozidlo-pechoty-2-bvp-2-89953/
Děl-31-15, Bojové vozidlo pěchoty 2. 30 mm automatický kanón 2A42. Praha : MNO, 1988, 167 s.
KELNAR, Vratislav a kol. Tanková a automobilová technika v Československé armádě. Praha : Naše vojsko, 1992, 336 s. 
Príručka vodiča BVP-2. Praha : Naše vojsko, 1991, 247 s.
ZUPKO, Štefan – ZUPKO, Juraj. Obrnená technika 1944 – 2001. Výroba v Slovenskej republike. Bratislava : Magnet Press, 2002, 152 s. ISBN 80-968073-8-2.

Text: Lukáš Danko, VHÚ – VHM 
Foto: VHÚ – VHM 

Fotogaléria

Návrat na začiatok stránky