Lietajúci kombajn
Vrtuľový jednomotorový jednoplošník Avia B-33 (československá licenčná verzia 11-10) získalo do zbierkového fondu vtedajšie Dukelské múzeum prevodom z Východného vojenského okruhu v Trenčíne. Exponát umiestnili v roku 1964 v areáli Duklianskeho bojiska pri ceste nad obcou Nižný Komárnik.
V rokoch 1952 -1955 sa v pražskej továrni Avia pod označením Avia B-33 licenčne vyrábala československá verzia úspešného sovietskeho lietadla 11-10. V československej armáde dostala prezývku lietajúci kombajn.
V rokoch 1952 -1955 sa v pražskej továrni Avia pod označením Avia B-33 licenčne vyrábala československá verzia úspešného sovietskeho lietadla 11-10. V československej armáde dostala prezývku lietajúci kombajn.
Bojoval v Európe i Ázii
V roku 1943 vznikli v konštrukčnej dielni S. V. Iljušina prvé nákresy lietadla 11-10. Jeho prototypy testoval v apríli 1944 známy sovietsky testovací pilot Vladimír Kokkinaki. Po úspešných testoch bolo ešte do konca roka 1944 vyrobených prvých 99 lietadiel, ktoré sa zapojili do bojov na konci 2. svetovej vojny. A osvedčili sa. Preto sa vyrábali a postupne modernizovali dlhé roky. Po skončení vojny v Európe boli lietadlá v auguste 1945 nasadené do bojov proti Japonsku. Od začiatku vojenského konfliktu na Kórejskom polostrove tieto jednoplošníky (verzie 11-10) aktívne pôsobili na strane severokórejských vojsk.
Koncom leta 1950 bolo zo ZSSR na Slovensko dodané prvé vzorové lietadlo pre licenčnú výrobu. Začiatkom augusta pristálo na letisku v Trenčíne 60 kusov verzie 11-10 (dodaných ich bolo spolu 80). V roku 1951 prebral licenciu na výrobu lietadla podnik Avia, ktorý v rokoch 1951 - 1955 vyrobil asi 1 200 kusov pod označením Avia B-33 pre bojové lietadlá a Avia CB-33 pre školské výcvikové lietadlá. Približne 600 kusov bolo exportovaných do Poľska, Rumunska, Bulharska a Jemenu.
Koncom leta 1950 bolo zo ZSSR na Slovensko dodané prvé vzorové lietadlo pre licenčnú výrobu. Začiatkom augusta pristálo na letisku v Trenčíne 60 kusov verzie 11-10 (dodaných ich bolo spolu 80). V roku 1951 prebral licenciu na výrobu lietadla podnik Avia, ktorý v rokoch 1951 - 1955 vyrobil asi 1 200 kusov pod označením Avia B-33 pre bojové lietadlá a Avia CB-33 pre školské výcvikové lietadlá. Približne 600 kusov bolo exportovaných do Poľska, Rumunska, Bulharska a Jemenu.
Licenčná výroba v Prahe
Lietadlo Avia B-33 je dvojmiestne bojové bombardovacie vrtuľové lietadlo. Je to jednoplošník s lichobežníkovými krídlami. Posádku tvorili pilot a zadný strelec. Prednú časť tvorí kabína s centroplánom a škrupinovou konštrukciou z pancierových plátov s hrúbkou 4-8 mm, ktoré sú pospájané 5 mm hrubými duralovými páskami. Táto škrupinová konštrukcia dokázala odolať strelám až do kalibru 12,7 mm.
Prvé lietadlo Avia B-33 pre problémy vo výrobe vzlietlo až 26. decembra 1951 ešte s pôvodným sovietskym motorom M-42. Druhé vyrobené lietadlo už malo licenčne vyrábaný motor. Avia B-33 bola vyzbrojená štyrmi leteckými kanónmi NS-23M kalibru 23 mm, ktoré boli umiestnené v krídle (spolu so 150 nábojmi pre každý kanón). Zadný strelec obsluhoval pohyblivý kanón B-20 kalibru 20 mm. Lietadlo mohlo niesť aj letecké bomby. Buď nieslo dve 250-kilogramové, alebo štyri 100-kilogramové letecké bomby alebo štyri rakety N-150 130 mm. V bombovnici lietadla mohla byť tiež umiestnená jedna 400 kg letecká bomba.
V 50. rokoch 20. storočia sa Avia B-33 stala súčasťou výzbroje československých vzdušných síl. Na Slovensku to bol 30. bojový letecký pluk Piešťany (1. 11. 1954 - 1. 10. 1958), 32. bojový letecký pluk Trenčín (1.11. 1954 - 1. 10. 1960), 1. letecký školský pluk Prešov (1959 - 1966) a 2. letecký školský pluk Košice (1959 - 1962).
Prvé lietadlo Avia B-33 pre problémy vo výrobe vzlietlo až 26. decembra 1951 ešte s pôvodným sovietskym motorom M-42. Druhé vyrobené lietadlo už malo licenčne vyrábaný motor. Avia B-33 bola vyzbrojená štyrmi leteckými kanónmi NS-23M kalibru 23 mm, ktoré boli umiestnené v krídle (spolu so 150 nábojmi pre každý kanón). Zadný strelec obsluhoval pohyblivý kanón B-20 kalibru 20 mm. Lietadlo mohlo niesť aj letecké bomby. Buď nieslo dve 250-kilogramové, alebo štyri 100-kilogramové letecké bomby alebo štyri rakety N-150 130 mm. V bombovnici lietadla mohla byť tiež umiestnená jedna 400 kg letecká bomba.
V 50. rokoch 20. storočia sa Avia B-33 stala súčasťou výzbroje československých vzdušných síl. Na Slovensku to bol 30. bojový letecký pluk Piešťany (1. 11. 1954 - 1. 10. 1958), 32. bojový letecký pluk Trenčín (1.11. 1954 - 1. 10. 1960), 1. letecký školský pluk Prešov (1959 - 1966) a 2. letecký školský pluk Košice (1959 - 1962).
Stret s Migmi
Jedno československé lietadlo Avia B-33 sa 4. novembra 1956 zúčastnilo bojového stretu s maďarskými lietadlami. Nadporučík Samuel z 1. letky piešťanského pluku bol na prieskumnom lete pozdĺž československo-maďarských hraníc. V okolí Komárna sa jeho lietadlo dostalo pod paľbu dvoch maďarských stíhačiek MiG-17. Palubný strelec lietadla streľbu opätoval. Pilotovi sa podarilo z nebezpečnej situácie dostať prudkým manévrom. Lietadlu po strete okrem iného chýbala polovica výškového kormidla. V súčasnosti sa zachovali len tri bojové lietadlá Avia B-33. Jedno je umiestnené vo Vojenskom leteckom múzeu Praha - Kbely, druhé je súčasťou expozície Múzea poľského letectva v Krakove. Tretie zachované lietadlo je súčasťou expozície Vyhliadkovej veže na Dukle. Vyrobili ho v roku 1954. Najskôr bolo súčasťou leteckého pluku Brno - Slatina. V roku 1959 bolo presunuté na letisko Išla pri Prešove. V roku 1964 bola Avia umiestnená v areáli Duklianskeho priesmyku na podstavci v obci Nižný Komárnik. V rokoch 2012 - 2015 lietadlo reštaurovali v priestoroch vrtuľníkového krídla Prešov obetaví dobrovoľní mechanici. Od septembra 2015 je súčasťou expozície Vyhliadkovej veže na Dukle.
Takticko - technické údaje
Motor Mikulin AM-42 (1471kW/2000k)
vrtuľa trojlistá AV 5L 24 priemer 3,6 m
objem palivových nádrží 738 l
max. rýchlosť 505 km/h
hmotnosť 4 680 kg prázdna, 6 335 kg vzletová
vrtuľa trojlistá AV 5L 24 priemer 3,6 m
objem palivových nádrží 738 l
max. rýchlosť 505 km/h
hmotnosť 4 680 kg prázdna, 6 335 kg vzletová
rozpätie krídel 13,4 m
dĺžka 11,2 m
výška 4,1 m
Text: Mgr. Ivan Cuper
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 1/2017
Foto: Miloslav Čaplovič, VHÚ
dĺžka 11,2 m
výška 4,1 m
Text: Mgr. Ivan Cuper
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 1/2017
Foto: Miloslav Čaplovič, VHÚ