Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Vozidlo prívesné valníkové PAJ 1-V

Vypublikované:
Vozidlo prívesné valníkové PAJ 1-V
Vozidlo prívesné valníkové PAJ 1-V
Podvozok jednonápravového automobilového prívesu s nosnosťou 1 tona (skrátene PAJ 1) je bezmotorovým automobilovým prívesom, ktorý bol skonštruovaný pre rôzne špeciálne nadstavby ťahané za nákladným automobilom v teréne a po všetkých typoch ciest. Valníková verzia, označovaná tiež PAJ 1-V, je vybavená drevenými valníkovými bočnicami. Typ P 1-V.p bol navyše vybavený kovovými oblúkmi a prekrytý plachtou.

Prívesný valníkový vozík PAJ 1-V sa vyrábal od roku 1970 v Brandýskych strojírnách a slévárnách, n. p., odštepný závod Senice na Hané.

Vozidlo prívesné valníkové PAJ 1-V využívala hlavne Československá ľudová armáda. Taktiež bolo používané v civilnom sektore. Ako ťažné vozidlo sa najčastejšie používal stredný terénny nákladný automobil Praga V3S, na ktorý bolo výškovo uspôsobené ťažné oje. Ťažné vozidlo muselo byť vybavené závesným ťažným zariadením podľa normy ČSN 303660 a prípojkou na stlačený vzduch.

Rám prívesu je zváranej konštrukcie, vyrobený z obdĺžnikových U-profilov. Ťažné oje má vymeniteľné závesné oko podľa normy ČSN 307450 v úprave bez puzdra. Náprava je zo zváranej konštrukcie, z lisovaných oceľových profilov s  pevnými čapmi. Náboje kolies sú vyrobené z temperovanej liatiny. Brzdové čeľuste sú lisované na jednom čape. Brzdové obloženie je na čeľusti nitované. Odpruženie nápravy zabezpečuje dvojica poloeliptických listových pružín s dvoma gumovými dorazmi. Predná strana pružín je uchytená v pevných držiakoch s polyamidovým puzdrom, pričom zadné konce pružín sú uložené kĺzne. Počas prevádzky je príves brzdený cez vzduchovú sústavu. Vzduchom ovládané brzdy sú nainštalované v oboch kolesách. Ručná mechanická brzda slúži pri odstavení samostatného prívesu a je ovládaná skrutkovým prevodom. Príves s plným zaťažením je možné odstaviť na suchej ceste so sklonom 30 %.

Príves je vybavený trojicou podpier. Tie slúžia na zaistenie prívesného vozidla v manipulačnej polohe. Vzadu je dvojica zasúvateľných podpier, v prednej časti sa nachádza sklopná podpera s manipulačným kolieskom, inštalovaná pod ťažným ojom. V prepravnej polohe sa podpery zaisťujú poistným kolíkom. Súčasťou podvozka je uzamykateľný držiak rezervného kolesa, ktorý sa nachádza horizontálne v zadnej časti pod rámom.

Vozidlo je vybavené jednoduchou elektrickou inštaláciou, ktorá napája dvojicu združených zadných svetiel (na ľavej strane s otvorom na osvetlenie tabuľky VPZ) a odstupové svietidlo na pravej strane. Príves je možné napojiť na ťažné vozidlo pomocou sedempólovej vidlice.

PAJ 1 sú vybavené pneumatikami typu Transpol 6,50-20 na päťotvorových diskoch s rozmermi 5,00-S-20.

Do múzejnej evidencie bol prívesný vozík PAJ 1-V prijatý na základe zmluvy o bezodplatnom prevode majetku štátu č. 2012/764 z VÚ 9994 Nemšová. Pôvodne slúžil ako súčasť súpravy pojazdnej automobilovej dielne PAD-1M na podvozku stredného terénneho nákladného automobilu Praga V-3S. V júli 2021, v rámci technickej pomoci špecialistov OS SR bolo vykonané základné ošetrenie povrchu a obnovený náter v zelenej farbe khaki.

Technické údaje :

Dĺžka vozidla: 3,3 m
Šírka vozidla: 1,9 m
Výška vozidla: 1,26m
Rozchod kolies: 1,6m
Svetlá výška: 380mm
Pohotovostná hmotnosť: 792kg
Maximálna hmotnosť s nákladom v teréne: 1550 kg
Maximálna hmotnosť s nákladom na ceste: 1850 kg
Nosnosť vozidla: 1000kg
Maximálna rýchlosť: 60km/h na ceste
Použiteľné elek. napätie: 12/24V
Pneumatiky: 6,50 - 20

Text: Mgr. Jerguš Váry, VHÚ - VHM
Foto: Peter Minárik, VHÚ - VHM

NACHÁZEL, František. Nové automobilové přívěsy. In Atom, 1970, ročník 2, č. 11, s. 327-328.
BSS n. p. - Brandýs nad Labem: Návod pro obsluhu a údržbu podvozku automobilového přívěsu PAJ 1 a přívěsú PAJ1-V a PAJ1-V.p. Moravské tiskařské závody n. p., závod 11, Olomouc 1971.
BSS n. p. - Brandýs nad Labem: Seznam náhradních dílú přívěsu PAJ 1. Moravské tiskařské závody n. p., závod 11, Olomouc 1971.

Fotogaléria

Návrat na začiatok stránky