Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

TATRA T-148 CL 11

Vypublikované:
TATRA T-148 CL 11
TATRA T-148 CL 11
V zbierkovom fonde Vojenského historického ústavu (VHÚ) - Vojenského historického múzea Piešťany sa v rámci múzejnej zbierky č. XIII. - Automobilová technika nachádza niekoľko vozidiel rady TATRA T-148. Cisternové vozidlo s typovým označením T-148 CL 11 je dlhé roky súčasťou vnútornej expozície v hale H-1. Vozidlo patrí medzi špeciálnu letiskovú techniku a používalo sa na prepravu a následné prečerpanie pohonných hmôt (benzín, letecký petrolej) primárne určených pre použitie v leteckej technike.
 
Automobily od podniku TATRA mali nenahraditeľné zastúpenie v armáde a v civilnom sektore pri budovaní infraštruktúry Československa. Pri vozidlách určených pre Československú ľudovú armádu boli kladené vysoké nároky na nenáročnosť údržby, životnosť a použitie v poľných podmienkach. Rad T-148 spĺňal všetky podmienky na to, aby automobily zvládli prejazd v náročnom teréne a disponoval dynamickými vlastnosťami a jednoduchosťou ovládania. Inak povedané, vojenský automobil musel byť použiteľný v krátkom čase v rôznych teplotných podmienkach (napríklad -30 °C). Vozidlá mali zvládnuť dokonca jazdu s prestrelenou pneumatikou a disponovať viacpalivovým motorom. Problém im nemal robiť mäkký podklad, akým bol sneh, bahno, taktiež rôzne nerovnosti (jamy, zákopy), prudké stúpanie a pod.
 
TATRA T-148 vychádzala z modelu T-138, ktorý postupne v službe nahrádzala. Aj vďaka využitým skúsenostiam boli do nového modelu zavedené dokonalejšie konštrukčné prvky. V roku 1966 bol postavený prvý prototyp TATRY T-148. Okrem zosilneného podvozku bol do konštrukcie vložený výkonnejší vzduchom chladený vznetový motor. Automobil mal lepšie perovanie a brzdnú sústavu, taktiež bolo zdokonalené aj prevodové ústrojenstvo. T-148 bol ťažký, terénny, trojnápravový automobil vyrábaný od roku 1972. Národný podnik v Kopřivnici konštruoval T-148 s rôznymi nadstavbami podľa potrieb užívateľov, čo sa v konečnom dôsledku premietlo aj do širokého uplatnenia tohto vozidla. Preto od 80. rokov 20. storočia bolo na cestách možné vidieť rôzne modifikácie v podobe valníka, sklápača, návesového ťahača, cisterny, autožeriavu, alebo špeciálne upravenej hasičskej verzie.
 
cisternovej verzie sa skladá z kabíny vodiča a cisterny o objeme oceľovej nádrže 11 000 litrov. Nadstavbu nádrže vyrábali Východoslovenské strojárne Košice (VSS, neskôr ZŤS). Vozidlo disponuje štandardnou trojnápravovou konfiguráciou 6 x 6, pričom trvalo poháňané sú iba dve zadné nápravy. Pohon na prednú nápravu sa dá zapnúť iba v prípade potreby. Automobil je vybavený vznetovým motorom T2-928-17. Vidlicový motor pozostáva z ôsmich valcov uložených v dvoch radách, chladených ventilátorom. Prúd vzduchu následne chladí valce a hlavy valcov. Nasatý vzduch prúdi olejovým chladičom, ktorý sa dá pri poškodení alebo pri nízkej teplote uzavrieť, a tým následne vyradiť z činnosti. Mazanie všetkých dielov motora zabezpečuje olejové čerpadlo poháňané od klinového remeňa. Brzdná sústava pozostáva z troch na seba nezávislých systémov, a to z prevádzkovej (pôsobí na všetky kolesá), núdzovej, respektíve parkovacej (pôsobí na kolesá hnacích náprav) a výfukovej brzdy. Automobil je konštrukčne uspôsobený na prekonávanie vodných tokov a zaplavených ciest. Prevodovka má päť rýchlostí a spätný chod. Zaujímavosťou je, že rýchlostný stupeň jedna sa radí úplne opačne, ako sme dnes zvyknutí. Konfigurácia pripomína radenie vo vozidlách britskej výroby! Automobil má v strešnej časti kabíny (nad miestom spolujazdca/veliteľa vozidla) kruhový stropný priehľad. Sedadlo vodiča je montované samostatne a je pneumaticky odpružené, čo oproti starším československým nákladným vozidlám zvyšovalo komfort vodiča. Kabína je čiastočne izolovaná voči hluku a úniku tepla. Okná sú zasklené bezpečnostným kaleným sklom. Po rozdelení republiky časť automobilov T- 148 CL 11 prevzala aj armáda SR.

Parametre vozidla:

Hmotnosť: 22 340kg
Dĺžka: 8,915m
Šírka: 2,5 m
Výška: 2,95m
Rýchlosť plnenia výdajnej pištole: 300l/min
Výkon motora: 148,6kW
Prípojná hmotnosť: 16 000kg
Rýchlosť na ceste max.: 70km/h
Dojazd vozidla: 650km
 
Text/foto: Mgr. Lukáš Danko, Vojenský historický ústav – Vojenské historické múzeum (VHÚ-VHM)
 

Zdroje:

RICHTER, Miroslav – HEJL, Zdenĕk. Automobil v armádĕ. Praha : Naše vojstvo, 1980, 87 s.
Moderní užitkové automobily Tatra. Praha : Naše vojsko, 1979, 285 s.
 
Made in Czechoslovakia II. časť – Východoslovenské strojárne Košice. Dostupné na: ˂https://modrydrak.blog.pravda.sk/2019/10/14/made-in-czechoslovakia-ii-cast-vychodoslovenske-strojarne-kosice/?print ˃.
 
Cisternový automobil Tatra T-148 CL 11. Dostupné na:
˂https://virtualna.info/cisternovy-automobil-tatra-t-148-cl-11 ˃.

Fotogaléria

Návrat na začiatok stránky