Lietadlo MiG-29A

08.02.2016
Samonosný, celokovový, jednomiestny hornoplošník MiG-29A, má šípové krídlo, vybiehajúce do predkrídla. Trup je tvorený vztlakovým telesom s plávajúcim šípovým stabilizátorom, s dvojitými šípovými zvislými chvostovými plochami. Pri konštrukcii lietadla boli využité klasické ľahké kovy a ich zliatiny. V častiach vysokého namáhania je to titan a oceľ. Čiastočne boli použité aj uhlíkové kompozity a sendvičové konštrukcie. Kryty rádiolokátora a antén sú vyrobené zo sklolaminátu.
Do motorových gondol v spodnej časti trupu sú zabudované dva dvojprúdové dvojhriadeľové letecké turbokompresorové motory Klimov RD-33. Majú prstencovú hlavnú spaľovaciu ko-moru, dvojstupňovú axiálnu plynovú turbínu reakčného typu a výstupnú sústavu motora so zmiešavacou komorou, komorou prídavného spaľovania a celorežimovou nadzvukovou výstupnou dýzou.

 

Sovietska odpoveď na F-15 a F-16

Lietadlo MiG-29A je určené predovšetkým na ničenie pilotovaných aj bezpilotných vzdušných cieľov protivníka prepadom alebo vedením manévrového vzdušného boja, riadenými raketami vzduch-vzduch a kanónovou výzbrojou, na vybojovanie nadvlády v pásme frontu a blízkom okolí za všetkých poveternostných podmienok a na vedenie vzdušného prieskumu.
Lietadlo s výrobným číslom 2960526393 a trupovým imatrikulačným číslom 9308 patrí do zbierky Vojenského historického múzea v Piešťanoch. Pochádza z konštrukčnej kancelárie OKB Mikojan-Gurevič. Bolo vyrobené v továrni Znamja Truda v Moskve 23. júna 1989 pod továrenským označením „Izdelie 9-12 A". Typové označenie lietadla je „MiG-29A", kódové označenie v ČSĽA 1481, a v kóde NATO Fulcrum A.
V roku 1970 konštrukčná kancelária OKB A. I. Mikojana rozpracovala projekt na nové ľahké frontové stíhacie lietadlo, ktoré by svojimi parametrami zodpovedalo lietadlám F-15, F-16, práve konštruovaným v USA. Prvý let prototypu MiG-29 uskutočnil skúšobný pilot A. V. Fedotov 6. októbra 1977. Skúšky pokračovali až do roku 1982. V tom roku bola v moskovskej továrni Znamja Truda spustená sériová výroba (dnes je to výrobný komplex No2 RSK MiG). Dovedna bolo vyrobených viac ako 1 600 lietadiel MiG-29 všetkých verzií. Z tohto počtu približne 800 lietadiel bolo exportovaných do tridsiatich krajín sveta.

Exponát lietal v Žatci a na Sliači

V polovici 80. rokov bol vo výzbroji letectva ČSĽA jeden pluk vyzbrojený lietadlami MiG-23 a ostatné už zastaranými lietadlami MiG-21. Preto technická rada veliteľa letectva odsúhlasila zámer na dovoz a zaradenie lietadiel MiG-29 a MiG-29UB do výzbroje ČSĽA. Pôvodne sa plánovalo do roku 1995 doviezť 48 lietadiel MiG-29 a 8 lietadiel MiG-29UB. Ako prvý bol v roku 1989 prezbrojený 11. stíhací letecký pluk v Žatci osemnástimi MiG-29A a dvoma MiG-29UB. Ďalšie lietadlá už ČSFR neodobrala. V rámci delenia republiky preletelo na Slovensko 9 + 1 lietadlo MiG-29. Slovensko v rámci deblokácie ruského dlhu doplnilo počty lietadiel na 21 MiG-29A a 3 MiG-29UB (dve lietadlá sa v roku 2002 zrazili, jedno zničil požiar).
Lietadlo MiG-29A, ev. č. 9308 uskutočnilo prvý let 13. júna 1989. Do Československa na letisko Žatec preletelo 28. júna. Let trval 3 hodiny, 5 minút. Posledný raz sa vznieslo do vzduchu na letisku Sliač 28. augusta 1996. Zo vzdušných síl bolo vyradené v roku 2010. Od septembra 2012 je umiestnené v expozícii Vojenského historického múzea v Piešťanoch.

Základné technicko-taktické údaje:


Hmotnosť vzletová max. 18 000 kg
Hmotnosť vzletová norm. 14 790 kg
Suchá hmotnosť 10 900 kg
Dĺžka s PVD 17 320 mm
Rozpätie 11 350 mm
Výška 4 730 mm
Nosná plocha krídla 38,06 m2
Motor (Klimov) 2x RD 33
Ťah motora na režime prídavného spaľovania 81,42 kN
Ťah motora na maximálnom režime 49,44 kN
Max. rýchlosť H = 12 km 2 500 km.h-1
Max. rýchlosť H = 0 km 1 500 km.h-1
Min. rýchlosť letu H = 0 km 300 km.h-1
Max. stúpavosť H = 1 km 325 m.s-1
Dostup praktický 18 000 m
Dĺžka rozjazdu na režime prídavného spaľovania 250 – 350 m
Dĺžka dojazdu s brzdiacim padákom 600 – 700 m


Text: Ing. Miroslav Mihálik VHÚ – VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHÚ – VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana 12/2012