Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Motocykel Jawa 50

Vypublikované:
Motocykel Jawa 50
Motocykel Jawa 50
Motocykel Jawa 50 je ľahký cestný moped československej produkcie, ktorého koncepcia vznikla v období päťdesiatych rokov minulého storočia. Prvý nákres mopedu vyhotovil Josef Jozíf ešte v roku 1947, motor navrhoval Jan Křivka.

Kolektív inžinierov zo Závodov 9. mája v Prahe použil motor s objemom 50 centimetrov kubických s maximálnou rýchlosťou vozidla 50 km/h pri hmotnosti vozidla 50 kg. Vychádzal zo skúseností s ľahkými motocyklami z medzivojnového obdobia (Jawa Robot) a motorových bicyklov J. F. Kocha.

Začínali s pedálmi

Prvé prototypy boli označované ako motorové bicykle Jawa – typ 359 a mali pedále. Výroba Pioniera sa začala na prelome rokov 1953 – 1954 v Považských strojárňach v Považskej Bystrici. Po ukončení overovacích skúšok nultej série sa vykonali isté úpravy, ktoré viedli k modelu Jawa 550. V čase vzniku to bol najmenší čs. motocykel.

Moped Jawa 50 bol určený pre široké vrstvy obyvateľstva. Taký trend bol v celej povojnovej Európe. Konštruktéri rátali s jeho využitím nielen v mestských, ale aj v náročnejších vidieckych podmienkach. Oceľový rám tvorený rúrkami štvorcového profi lu sa osvedčil na úspešných modeloch motocyklov Jawa 250 a 350. Predné koleso a zadná vidlica boli odperované. Trojstupňová prevodovka uľahčovala prevádzku a namáhanie motora pri prekonávaní terénnych nerovností. Aj keď koncepcia motocykla bola dobre premyslená, prvé kusy trpeli častými poruchami. Modernizáciou a zdokonalením montážnych postupov sa časom zlepšovala aj kvalita motocyklov. Nasledoval typ 555, ktorý bol síce opticky veľmi podobný, ale technicky zdokonalený. Predné a zadné koleso boli zameniteľné, s oddeleným reťazovým náhonom a gumenými tlmičmi záberu. Typ 555 mal zdokonalenú prevodovku, ktorá stabilne držala zaradený prevodový stupeň bez výpadkov. Začal sa predávať v lete 1958.

Z Považia do sveta

Začiatkom šesťdesiatych rokov sa objavil Pioner typu 05, ktorý sa opticky zásadne líšil od svojich predchodcov prezývaných „pařez“ – peň (vďaka tvaru sedadla). Vzhľadom pripomínal malý skúter. Jeho dizajn vytvoril v Považskej Bystrici Alojz Vačko. Bol vybavený výkonnejším motorom, novým prepracovaným rámom s teleskopickými tlmičmi zadného kolesa a moderným cigarovým výfukom. Nový výfuk znížil hlučnosť vozidla o 5 dB. V bežnej konfi gurácii bol typ 05 vybavený dvojmiestnym sedadlom. V roku 1967 sa začal v Považskej Bystrici vyrábať typ 20 s prepracovaným motorom, prevodovkou a zlepšeným vypínaním spojky. Športové prevedenie, ktoré oslovilo najmä mladých, dostalo označenie typ 21 Sport. Typ 21 vychádzal priamo z modelu 05, s ktorým mal spoločné veľké množstvo súčiastok. Motocykle série 20 či 21 boli oproti svojmu predchodcovi výkonnejšie približne o 0,4 kW. Vyšší výkon sa dosiahol zvýšením kompresie, úpravou časovania predzápalu a použitím nového karburátora Jikov 2917 PSb.

Len v roku 1969 sa v Považskej Bystrici vyrobilo približne 6 300 Pionierov typu 20 a 21, ale dopyt bol oveľa väčší. Rozbiehala sa výroba modelu Jawa 50 typu 23 Mustang. Motocykel sa rýchlo stal úspešným exportným artiklom. Okrem štátov RVHP bol záujem o Jawu 50 aj na Západe. Tam mala označenie Jawa 05. Predávala sa najmä v Taliansku, Nórsku, Grécku, Indii, ale aj v Spojenom kráľovstve či v Nemecku. Upravené modely boli určené pre USA a Kanadu.

Na letiskách

Pionier však nebol určený iba pre civilný sektor. Našiel využitie aj v Československej ľudovej armáde. Samozrejme, nie ako bojový prostriedok. Šlo skôr o učebnú pomôcku a vybavenie záujmových krúžkov pri vojenských školách. Zároveň sa stal súčasťou vozového parku vojenských letísk. Armádna Jawa 50 sa vyznačovala najmä charakteristickou zelenou farbou. Technické parametre boli zhodné s civilnými verziami podľa daného typu.

V zbierkach VHÚ Bratislava – VHM Piešťany sa nachádzajú dva motocykle typu Jawa 50 Pionier. Vyobrazený motocykel, Jawa 50 typ 20, rok výroby 1972, bol zaradený do zbierok múzea v roku 1996. Pochádza z nitrianskeho vojenského útvaru. Vozidlo malo podľa tachometra najazdených iba 35 km!

Text: Mgr. Jerguš VÁRY (VHÚ – VHM Piešťany)
Foto: Digitalizácia VHÚ – VHM
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 3/2018

Fotogaléria

Návrat na začiatok stránky