Praga A 150

Prvé série automobilov A 150 sa vyrábali v prevedeniach valník a skriňové vozidlá s užitočnou nosnosťou do 1,5 tony. Neskôr sa vyrábali rôzne karosárske verzie na civilné využitie. Používateľom niektorých karosárskych verzií sa stala aj armáda.
Veliteľské a spojovacie verzie
Automobily v skriňovom vyhotovení sa vyrábali pre armádu ako veliteľské a spojovacie vozidlá. V období rokov 1949 až 1951 prevzala československá armáda 1 222 kusov týchto vozidiel, z toho bolo 121 kusov automobilov Praga A 150 v sanitnom vyhotovení. Na civilné využitie boli určené automobily v prevedení valník, štvorlôžková ambulancia, skriňové poštové vozidlo, malé hasičské vozidlo, cisterna a autobus. Dovedna sa vyrobilo 15 druhov nákladných úžitkových verzií automobilov Praga A 150. Cena vozidla sa podľa druhu karosérie a prevedenia pohybovala okolo 150-tisíc Kčs. Podvozok a hnací agregát automobilu Praga A 150 bol odvodený od osobného automobilu Škoda Favorit OHV typ 943 z roku 1938. Jeho vývoj pokračoval aj počas druhej svetovej vojny v ASAP Mladá Boleslav. Pod touto skratkou sa skrývala Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel, ktorá existovala v rokoch 1930 – 1939. V období druhej svetovej vojny, v rokoch 1939 až 1945, sa automobilka stala súčasťou Reichswerke Hermann Göring AG.Prototyp automobilu Praga A 150 a jeho výrobnú dokumentáciu Pragovka overila a upravila v roku 1946 na jednom skúšobnom vozidle. Od roku 1947 sa tento typ dostal do sériovej výroby. Bol jediným automobilom, ktorý automobilka Praga prevzala do výroby po prvej reorganizácii československého znárodneného automobilového priemyslu a po vzniku AZNP – Automobilové závody národný podnik.
Bratislavské pragovky pre Albánsko
V prvom období, v rokoch 1947 – 1948, bolo vyrobených 970 kusov automobilov v 1. až 9. výrobnej sérii. V rokoch 1949 – 1951 bolo v 10. až 17. výrobnej sérii vyrobených ďalších 2500 kusov automobilov. Na dodávkach niektorých súčiastok sa podieľal aj Zetor Brno. Pre zaujímavosť, automobilový opravárenský podnik Autorenova Praga v Bratislave vyrobil niekoľko vozidiel A-150 s rôznymi nadstavbami pre Albánsko. Podľa dostupných prameňov bol celkový počet vyrobených vozidiel 3 471 kusov. Automobil Praga A 150, vystavovaný vo VHM Piešťany, je rámovej konštrukcie s valníkovou, celodrevenou, pevnou plošinou so sklopnými bočnicami a zadným čelom. Trojmiestna kabína má kapotu s prednou maskou, upravenou podľa vzoru väčšieho typu PRAGA RN. Automobil poháňa štvorvalcový benzínový motor umiestnený nad prednou nápravou. Radový, kvapalinou chladený, zážihový motor s rozvodom OHV má objem 2090 cm 3 a výkon 41 kW pri 3200 otáčkach za minútu. Motor poháňa zadnú nápravu. Do prvých výrobných sérií bol montovaný motor s výkonom 39 kW pri 3200 otáčkach za min. Do automobilu je namontovaná štvorstupňová prevodovka, ktorá má štyri rýchlostné stupne pre jazdu vpred a jeden vzad. Automobil dosahuje na jednotlivých rýchlostných stupňoch tieto maximálne rýchlosti: I. stupeň - 16,8 km/h, II. stupeň - 30 km/h, III. stupeň - 48 km/h, IV. stupeň - 80 km/h. Pri jazde vzad dosahuje rýchlosť 16,8 km/h. V kabíne pod sedadlom je namontovaná palivová nádrž na 60 litrov benzínu. Normovaná spotreba paliva v lete je 16 litrov a v zime 17,5 litra na 100 km. Na šiestich kusoch oceľových diskov sú namontované pneumatiky s rozmerom 6,00 x 18. Zadná náprava ma zdvojené kolesá. Hlavný hydraulický prevádzkový brzdový systém je ovládaný nožným pedálom. Systém brzdí zadné kolesá, na ktorých sú namontované čeľusťové, bubnové brzdy. Pomocná ručná brzda je mechanická a brzdí tiež kolesá zadnej nápravy. Vozidlo môže ťahať príves s celkovou hmotnosťou do 750 kg.Základné technické údaje PRAGA typ A 150
užitočné zaťaženie | 1,5 tony | |
celková hmotnosť | 3,6 tony | |
hlavné rozmery | dĺžka | 5355 mm |
šírka | 2000 mm | |
výška | 500 mm | |
ložný priestor | dĺžka | 2800 mm |
šírka | 1800 mm | |
výška | 500 mm | |
plocha | 5,04 m2 |
Text: Anton Ščasnovič, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č.4/2010