Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Stredné vojenské transportné turbovrtuľové lietadlo An-26B

Vypublikované:
Stredné vojenské transportné turbovrtuľové lietadlo An-26B
Stredné vojenské transportné turbovrtuľové lietadlo An-26B je modifikáciou lietadla An-24 na krátke a stredné trate. Je určené na dopravu materiálu a vojakov do blízkosti frontu, prepravu a zhadzovanie výsadkov, nákladov a bojovej techniky na padákoch s maximálnou hmotnosťou nákladu do 5 500 kg, alebo na prepravu 38 až 40 pasažierov (výsadkárov) na sklápacích sedadlách pozdĺž paluby vo výškach letu do 6 000 metrov.
 
Môže byť upravené aj na prevoz chorých či ranených, a ako pomocný bombardér je určené na ničenie veľkoplošných pozemných cieľov na fronte aj v tyle nepriateľa bombardovaním z horizontálneho letu za priamej viditeľnosti cieľa.

Pristáva aj na tráve

Vzhľadom na jeho vybavenie lietadlo je  určené na denné aj nočné operácie a na operácie vedené za sťažených poveternostných podmienok. Pre dobré vzletové a pristávacie vlastnosti, masívnu konštrukciu podvozka a nízky tlak v pneumatikách, môže lietať z trávnatých letísk. Vyznačuje sa veľkou stabilitou, ľahkosťou riadenia a jednoduchou technikou pilotovania.
 
Práce na An-26 sa začali v konštrukčnej kancelárii Olega Antonova v roku 1964. Lietadlo konštrukčne vychádza z typu An-24, s dôrazom na možnosti vojenského využitia. Oproti svojmu predchodcovi má zmenenú zadnú časť trupu s veľkou nákladovou rampou a je vybavené motormi s vyšším výkonom.
 
Prvý let An-26 sa uskutočnil 21. mája 1969 z továrenského letiska v Kyjeve. V roku 1969 na 27. leteckej prehliadke v Le Bourget v Paríži lietadlo An-26 predstavili širokej verejnosti. Prvý sériovo vyrobený stroj opustil brány továrne 29. augusta 1969. Do výzbroje vzdušných síl ZSSR bol An-26 oficiálne zaradený 26. mája 1975. Aeroflot začal An-26 prevádzkovať v roku 1973. Výroba bola ukončená v roku 1986. Od roku 1969 do roku 1986 ich vyrobili 1 398, z toho 420 pre zahraničie. Čína vyrábala kópie An-26 pod označením Y-14 (Y-7).

Mošnov, Piešťany, Kuchyňa

Lietadlo Antonov An-26B (An-26B-100), výrobné číslo 12506, s trupovým číslom 2506, bolo vyrobené 6. októbra 1982. V októbri 1982 preletelo do Československa na letisko Mošnov. Bolo zaradené do 1. dopravného výsadkového leteckého pluku. Útvar bol 1. novembra 1986 premenovaný na 1. zmiešaný dopravný letecký pluk. V rámci delenia federálnej armády lietadlo 17. decembra 1992 preletelo na letisko Piešťany. Bolo zaradené do zostavy novovznikajúcej 2. leteckej základne (LZ), neskôr 32. LZ Piešťany, a po reorganizáciách od 1. júla 2009 pod dopravné krídlo na letisku Kuchyňa. V roku 2005 bola dokončená úprava nákladného priestoru na zdravotnú (MEDEVAC), s možnosťou úpravy na salónnu verziu. Vzápätí boli na lietadle modernizované rádionavigačné, rádiokomunikačné, identifikačné systémy na vyššiu verziu, a zdokonalené lietadlo bolo 30. júna 2009 zaradené ns používanie. Dodatočne bolo upravené na prepravu do desať cestujúcich (sprevádzajúcich chorých a zdravotnícky personál) a šesť ležiacich chorých, na prepravu cestujúcich a  nákladnú prepravu. Počas jeho prevádzky od roku 1982 do roku 2016 uskutočnilo 9 556 vzletov a nalietalo 6 690,55 letových hodín. Na lietadle boli urobené štyri generálne opravy a dve modernizácie.
 
V roku 2016 bola prevádzka lietadla ukončená. Posledný let uskutočnilo 4. marca z letiska Malacky na letisko Piešťany, kde bolo odovzdané do Vojenského historického múzea. Vystavené lietadlo An-26B, ev. č. 2506, vo VHM Piešťany, je vo variante usporiadania kabíny: sedem pasažierov v kreslách – salónik, plus dvadsať pasažierov (výsadkárov) na sklápacích sedadlách v nákladnom priestore kabíny. Po modernizácii bolo lietadlo označované aj ako An-26B-100.

Takticko-technické údaje

Maximálna vzletová hmotnosť: 25 000 kg
Maximálna hmotnosť nákladu: 5 500 kg
Hlavné motory: AI-24T (turbovrtuľový)
Pomocný motor: RU19a-300 (prúdový)
Vrtuľa: AV-72, štvorlistá
Maximálna rýchlosť: 540 km/h
Priemer vrtule: 3,9 m
Dĺžka: 23,8 m
Rozpätie: 29,20 m
Výška: 8,575 m
Dolet:
s max. nákladom 1 100 km
s max. množstvom paliva 2 550 km
 
Text: Peter KADLEC (VHÚ – VHM Piešťany)
Foto: Digitalizácia VHÚ – VHM
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 7/2018

Fotogaléria

Návrat na začiatok stránky