Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Úspešná tatrovka

Vypublikované:
Tatra 138 VN
Tatra 138 VN
Tatra 138 VN s výrobným číslom karosérie 4024, číslom podvozka 03929-02 a s výrobným číslom motora 13812701-5 patrí do zbierkového fondu VHÚ Bratislava, Vojenského historického múzea Piešťany. Bola vyrobená v Tatre Kopřivnice v roku 1963. VHM automobil získalo bezodplatným prevodom z ministerstva obrany SR v roku 1997. Posledným užívateľom automobilu bola 5. delostrelecká brigáda Jelšava. Tatra 138 VN je ťažký nákladný, terénny, trojnápravový, valníkový automobil s navijakom, ktorého základ tvorí centrálna rúra, nesúca vzadu rozvodovky zadných náprav s príslušným medzikusom, vpredu prevodovú skriňu a rozvodovku prednej nápravy.

Úspešný delostrelecký ťahač

Pohon automobilu zabezpečuje vpredu uložený, vzduchom chladený vidlicový, vznetový, štvordobý, osemvalcový motor T 928 s objemom valcov 11 762 cm3, s maximálnym výkonom 132,5 kW s radami valcov, zvierajúcimi uhol 75°. Podvozok s výkyvnými polosami s trvalým pohonom obidvoch zadných náprav, s možnosťou zaradenia pohonu prednej nápravy a uzávierkami nápravových diferenciálov, zabezpečuje vysokú manévrovateľnosť a priechodnosť v teréne. Pri brodení môže vozidlo prekonávať až 0,8 m hlboké vodné prekážky. Ak je vybavené vodotesnou nabíjacou súpravou, zvyšuje sa jeho brodivosť až na 1,4 m. Tatra 138, v prevedení valník, je určená predovšetkým na prepravu nákladu s maximálnym užitočným zaťažením 12 240 kg aj s osádkou, alebo na prepravu 40 osôb a na ťahanie prívesov do celkovej hmotnosti 30 ton na ceste a 10 ton v teréne. V československej armáde od začiatku 60. rokov minulého storočia Tatra 138 VN bola určená najmä na prepravu materiálu, vojakov, munície a ťahanie špeciálnych prívesov a ťažkej delostreleckej techniky (152-mm kanónových húfnic vzor 37, 130-mm kanónov M-46, 122-mm kanónov vzor 31/37 a 100-mm kanónov vzor 53). Po vojskových skúškach a zavedení do výzbroje čs. armády postupne nahrádzala osvedčenú Tatru-111. V prvej polovici 50. rokov minulého storočia v konštrukčných dielňach Tatry Kopřivnice vznikal nový typ nákladného automobilu. Vlastne hneď dvoch. Dvojnápravový nákladný automobil s užitočnou hmotnosťou 5 až 7 ton pod označením Tatra 137 a väčší nákladný trojnápravový s užitočnou hmotnosťou až 12 ton, pod označením Tatra 138. Obidva automobily mali až 70 percent spoločných dielcov a koncepčne nadväzovali na Tatru 111. Veľkým plusom bol nový motor T- 928, ktorý pri rovnakom výkone ako T 111 A bol menší, jednoduchší a ľahší (595 kg oproti 970 kg). Celokovová búdka vodiča mala účinnú izoláciu proti hluku a bola uchytená tak ako motor na pružných závesoch. Tri pohodlné sedadlá, veľké dvere, bohaté zasklenie a nezávislé naftové kúrenie prispeli k dobrým pracovným podmienkam vodiča, k pohodliu spolujazdcov a bezpečnosti jazdy.

V armáde sa osvedčila

Prototyp Tatra 138 vo valníkovom prevedení bol prvýkrát predstavený na výstave čs. strojárstva v septembri 1956 v Brne. Prvých 13 automobilov T 138 bolo vyrobených v roku 1959. V roku 1960 Tatrovka vyrobila 100 kusov T 138. Ťažisko výroby bolo vtedy v Kopřivnici na Tatre 111. Okrem toho vyrábali aj T 141, T 603. Až po ukončení sériovej výroby automobilov T 111 v roku 1962 sa naplno rozbehla výroba T 138. V roku 1962 výrobnú linku opustilo 661 automobilov T 138 a v roku 1963 až 3 223 automobilov. Výroba nákladných automobilov T 138 rôznych modifikácií pokračovala až do roku 1971. Spolu bolo vyrobených 45 996 automobilov T 138. Automobil T 138 bol postupne konštrukčne zdokonalený a pod typovým označením T 148 sa vyrábal až do roku 1982. V útvaroch čs. armády Tatra 138 VN slúžila až do rozdelenia ČSFR. Armáda slovenskej republiky prevzala automobily T 138 VN. V deväťdesiatych rokoch minulého storočia Tatru 138 VN začali v jednotkách ASR postupne nahrádzať automobily Tatra 148, Tatra 813 a Tatra 815.

Hlavné technické údaje:

Hmotnosť vozidla 8 740kg
Hmotnosť užitočná s posádkou 12 240 kg
Hmotnosť maximálna 20 980 kg
Dĺžka 8,745 m
Šírka 2,350 m
Výška 2,440 m
Ložná plocha (5 950 mm x 2 290 mm) 13,626 m2
Svetlá výška 0,290 m
Motor vznetový T-928
Výkon motora 132,5 kW
Chladenie vzduchové
Počet valcov 8 do V
Rýchlosť na ceste maximálna do 72 km.h-1
Spotreba 36 L/100 km
Palivová nádrž 150 L
Osádka 1+2 osoby
 
Text: Miroslav Mihálik, VHÚ – VHM Piešťany
Foto:  VHÚ – VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 12/2014 (článok redakčne upravený)
 
Návrat na začiatok stránky