Preskočiť na hlavný obsah Preskočiť na bočnú lištu

Terénny osobný automobil UAZ- 469

Vypublikované:
Terénny osobný automobil UAZ- 469
Terénny osobný automobil UAZ- 469

UAZ-469 (označovaný aj ako UAZ 31512) je dvojnápravový osobný terénny automobil s pohonom všetkých kolies, sovietskeho pôvodu s celokovovou otvorenou karosériou, ktorý bol vyrábaný od roku 1972. Od roku 1975 bol zavedený do výzbroje ČSĽA, čím prakticky v jednotlivých útvaroch postupne nahrádzal dosluhujúceho predchodcu GAZ – 69, dovážaného v rokoch 1956 – 1972. Prvé dva kusy vozidla boli privezené do ČSSR v rokoch 1973 – 1974. Následne boli zaslané do Výskumného a skúšobného strediska 080 v Prahe, kde prešli overovacími skúškami. Tie potvrdili, že terénny automobil je vhodný pre zavedenie do ČSĽA. Celková potreba vozidiel pre armádu v tom čase predstavovala 3 800 kusov. 

UAZ-469 ako terénne vozidlo so zvýšenou priechodnosťou a s karosériou s odnímateľnou strechou bolo určené na prepravu osôb a nákladu s možnosťou pripojenia jednonápravového prívesu. Vyrábané bolo vo viacerých modeloch: štandardný model UAZ-469 s redukciou kolies a vyhľadávacím svetlometom, UAZ-469B bez redukcie v kolesách, bez vyššieho stupňa odrušenia elektrického vybavenia a bez vyhľadávacieho svetlometu a model UAZ-469 BI bez redukcie kolies, s vyšším stupňom odrušenia elektrického vybavenia s vyhľadávacím svetlometom. Okrem spomínaných modelov existovali pre potreby niektorých druhov vojsk aj špeciálne nadstavby v podobe napr. chemického prieskumného automobilu (UAZ-469 CH) určeného k radiačnému a chemickému prieskumu, pričom nadstavba je umiestnená na model BI. Pre potreby tankovej a automobilovej služby na pozorovanie bojiska, vyhľadávanie poškodenej techniky a následnej asistencie pri odsune, prípadne oprave v priebehu bojovej činnosti bola využívaná verzia UAZ-469 TEP, aj pri tejto tvoril základ model BI. 

Vozidlo poháňa štvortaktný štvorvalcový benzínový motor UMZ-451 M s obsahom 2 445 cm³, ktorý je uložený v jeho prednej časti. Palivové nádrže o objeme 39 litrov sú umiestnené na bočných stranách pod dverami vozidla. Priemerná spotreba paliva v letnom období je približne 21 l/100 km, v zimnom sa pohybovala okolo 23 l/100 km. Pri plnom zaťažení dosahoval automobil  maximálnu rýchlosť na ceste 100 km/h. Mohol prepravovať 7 osôb. 

V zbierkovom fonde VHM sa v rámci múzejnej zbierky č. XIII. – Automobilová technika nachádza niekoľko kusov vozidiel radu UAZ-469. Predmetné vozidlo na fotografii je v modifikácii UAZ 469 BI a bolo nadobudnuté do zbierkového fondu múzea v roku 2016 z VÚ 5574 Nemecká. Vozidlo bolo vyrobené v roku 1988. V zachovanej dokumentácii sa počas aktívnej prevádzky uvádza jedna generálna oprava v roku 1997, ktorá bola vykonaná vo Vojenskom opravárenskom podniku Trenčín. Medzi rokmi 1997 až 2011 vozidlo slúžilo vo VÚ 8009 Martin. Spolu najazdilo 10 985 km. 

Použitá literatúra:

VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka XIII Automobilová technika, AT 259 Katalogizačný záznam.
VHÚ – VHM Piešťany, Zbierka XIII Automobilová technika, AT 259 Prevádzkový zošit vojenskej techniky. 
Aut-23-3: Osobní terénní automobil AUZ-469. Praha 1977, 63 s. 
KELNAR, Vratislav a kol. Tanková a automobilová technika v Československé armádě. Praha : Naše vojsko, 1992, s. 336. 


Text: Mgr. Lukáš Danko, VHÚ – VHM
Foto: VHÚ - VHM
 

Fotogaléria

Návrat na začiatok stránky