Lietadlo Let L-200A „Morava“

Vyznačuje sa veľmi dobrými letovými vlastnosťami a pohodlným interiérom kabíny. Verzia L-200A má elektricky nastaviteľné dvojlistové vrtule typu V-410. Trup a krídla sú celokovové, pološkrupinovej konštrukcie. Dvojitá zvislá chvostová plocha má lichobežníkový tvar.
Drak z Moravy, motory z Prahy
Lietadlo L-200A s výrobným číslom 170720 a imatrikulačnou značku OK-PLG bolo vyrobené v roku 1961 v Strojírnách první pětiletky, národní podnik v Kunoviciach (neskôr LET Kunovice). V priebehu svojej životnosti ho prevádzkoval Zväz pre spoluprácu s armádou v Stredisku vrcholového športu v Moravskej Třebovej, Železiarňach Bohumín a naposledy v Secar Bohemia, a. s. v Čechách. Posledný let s lietadlom uskutočnil 22. apríla 2009 na trati Brno – Piešťany pilot Jiří Untzeitig.Počas prevádzky uskutočnilo 7 922 vzletov a nalietalo 4 012 hodín a 19 minút. Na základe požiadavky Vojenského historického múzea Piešťany bolo upravené do farebnej úpravy, používanej vojenským letectvom s evidenčným číslom 0705. Lietadlo s výrobným číslom 170705 prevzala vojenská správa vo februári 1962 a prevádzkovala ho do roku 1977. V tomto období lietalo aj vo 4. leteckom školnom pluku Piešťany, kde slúžilo na výcvik viacmotorových posádok. V auguste 1977 po ukončení životnosti ho odovzdali do Leteckého múzea VHÚ Praha a v súčasnosti ho prevádzkuje Aeroklub Zbraslavice s poznávacou značkou OK-PRO.
V roku 1955 bola v Kunoviciach vytvorená výskumno-vývojová základňa z absolventov VTA Brno. Pod vedením hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka si dali za cieľ vyvinúť nové lietadlo, ktoré by bolo po všetkých stránkach lepšie ako dovtedy používané Aero-45. V roku 1957 sa začal vývoj draku lietadla v Kunoviciach a motorov M-337 v pražskom Motorlete. Pretože vývoj a výroba motorov M-337 s vypínajúcim kompresorom a so vstrekovaním paliva neboli ukončené, do lietadla sa namontovali motory Walter Minor 6-III s výkonom 118 kW (160 k), s vrtuľami V-402, neskôr V-406. Technický zálet s týmito motormi bol v apríli 1957 a podnikové skúšky pokračovali až do roku 1958. Spomínané motory boli pre problémy s výrobou motorov M-337 montované nielen do prototypov, ale aj do overovacej série. Z nej dve lietadlá prevzalo vojenské letectvo v bombardovacej verzii, s možnosťou zmeny na navigačnú alebo fotografickú verziu.
Lietali aj v Amerike a Ázii
Výroba prototypu lietadla L-200A sa začala po ukončení štátnych skúšok motorov M-337 v auguste 1959. V roku 1961 sa začala výroba lietadla L-200D s trojlistovými celokovovými hydraulicky nastaviteľnými vrtuľami V-506 a s ďalším hydraulickým čerpadlom. V rámci generálnych opráv sa niektoré lietadlá L-200A prestavali na verziu L-200D. Úpravami prešlo najmä komunikačné a prístrojové vybavenie. Na žiadosť zákazníka boli lietadlá upravované na rôzne verzie, napr. sanitnú, fotografickú. Výroba lietadiel bola ukončená v roku 1964. Dovedna bolo vyrobených 361 lietadiel typu L-200, z ktorých viac ako 100 kusov lietalo v Československu, 183 zakúpil sovietsky Aeroflot a ďalšie lietali v Maďarsku, na Kube, v Indonézii, Indii, v Argentíne a v ďalších štátoch na celom svete.Československé vojenské letectvo používalo spolu 42 lietadiel L-200 rôznych modifikácií, ktoré boli vo výzbroji protivzdušnej obrany, frontového letectva, vojskového letectva, Vyššieho leteckého učilišťa Košice a v samostatných útvaroch. Letectvo odobralo z výroby po jednom kuse v navigačnej, sanitnej a vo fotografickej verzii. Najviac lietadiel so zabudovanou rádiostanicou RSIU-3M slúžilo na kuriérne účely. Zo súhrnného počtu 42 lietadiel boli vyradené tri lietadlá z dôvodu havárie a jedno pre katastrofu. V roku 1972 boli z prevádzky vojenských útvarov vyradené prvé dve lietadlá a v roku 1978 posledné štyri. Od roku 1976 ich začali nahrádzať turbovrtuľové lietadlá L-410, ktoré slúžili na prepravu osôb a výcvik vojenských posádok dopravných lietadiel. Na kuriérnu prepravu boli využívané vrtuľníky Mi-1, Mi-4, Mi-8.
Hlavné technické údaje
Prázdna hmotnosť | 1 275 kg | Motor | M-337 |
Max. vzletová hmotnosť | 1 950 kg | Výkon motora | 154 kW |
Dĺžka | 8,61 m | Vrtuľa – dvojlistá | V 410A |
Rozpätie | 12,31 m | Dostup | 6 200 m |
Výška | 2,22 m | Dolet | 1 900 km |
Nosná plocha | 17,3 m2 | Stúpavosť | 8 m.s-1 |
Max. dovolená rýchlosť | 310 km.h-1 | Osádka | 1 + 4 |
Text: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana 5/2012