Praga RN

Motor je umiestnený nad prednou nápravou. Výkon sa prenáša na zadnú nápravu cez suchú jednokotúčovú spojku a štvorstupňovú prevodovku, spojenú kardanom na pružných Hardy spojkách s diferenciálom v pevnej zadnej štvorkolesovej náprave.
Užitočná pragovka
Vozidlo má uzavretú trojmiestnu kabínu vodiča zmiešanej konštrukcie (drevená kostra obalená kovovými plátmi) polokapotového valníkového typu. Kabína je vybavená vrchným okrúhlym príklopom nad sedadlom spolujazdca. Vo vojenských útvaroch bol automobil určený najmä na prepravu užitočného nákladu do hmotnosti 3 000 kg, alebo dvadsiatich štyroch sediacich osôb a na ťahanie 76 mm protitankového kanóna vz. 43. Automobil nebol vhodný na jazdu vo voľnom teréne.Automobil Praga RN s evidenčným číslom 300803 tvorí súčasť zbierky VHM Piešťany. Vozidlo vyrobila v jeseni 1952 automobilka Praga Vysočany, ktorá tvorila jednu zo súčastí
n. p., ČKD Praha. Koncom roka 1952 prevzala automobil komisia hlavnej automobilovej a traktorovej správy MNO. V rokoch 1953 až 1954 disponoval vozidlom 11. peší pluk v Stříbre. Po strednej oprave ho prevzal 68. strelecký pluk v Domažliciach.
Začiatkom roka 1959 bol automobil vyradený z výzbroje čs. armády a po oprave odovzdaný civilnému sektoru. Vojenské múzeum kúpilo automobil od súkromného zberateľa. V rokoch 1997 až 1998 na základe zmluvy o dielo uskutočnil Vojenský opravárenský podnik 027 Trenčín jeho generálnu opravu. V súčasnosti je plne funkčná Praga RN vystavená v expozícii múzea.
Modernizácia predvojnového typu
Začiatok 30. rokov 20. storočia môžeme považovať za obdobie vzniku automobilu Praga RN. Prvé Pragy RN boli vyrobené v roku 1933. Boli to autá so šesťvalcovým zážihovým motorom s výkonom 38,3 kW (52 k) s hranatou dvojdverovou trojmiestnou kabínou so zaťahovacími oknami, zmiešanej konštrukcie, pevnými nápravami a mechanickými brzdami, ktoré neskôr nahradili kvapalinové. Automobil sa ďalej vyvíjal a konštrukčne zdokonaľoval, čo sa odzrkadlilo vo výrobných zmenách. Hranatá kabína bola postupne zaobľovaná. Do automobilu boli montované modernejšie a výkonnejšie motory. V roku 1939 dostala Praga RN podobu, ktorú si pamätáme aj z povojnovej výroby. Oblá predná maska s vodorovným rebrovaním, celkovo oblé tvary kabíny a blatníkov zodpovedajú dizajnu 30. rokov minulého storočia. Po vojne v roku 1946 bola znovu rozbehnutá výroba čiastočne zmodernizovanej Pragy RN. Žiadosť na zavedenie Pragy RN do výzbroje čs. armády predniesol 3. podnáčelník hlavného štábu v septembri 1948. V tom čase čs. armáde chýbalo v tabuľkách počtov viac ako 4 000 nákladných automobilov. Koncom roka 1948 sa uskutočnila na MNO porada za účasti zástupcov automobilového priemyslu, na ktorej boli okrem iného spresnené i požiadavky na čiastočné konštrukčné úpravy vozidla pre potreby čs. armády.Podľa nich mali byť všetky vozidlá vybavené radovým, kvapalinou chladeným zážihovým šesťvalcovým motorom so zdvihovým objemom 3 468 cm3 a celkovým výkonom 53 kW (72 k) pri 3 500 ot/min. Ďalej sa v rámci úpravy požadovalo spevnenie rebrinového rámu vozidla, zosilnenie zadnej časti rámu, na ktorej bolo uchytené ťažné zariadenie a zlepšenie odpruženia. Na streche kabíny sa mal nachádzať uzatvárateľný príklop pre veliteľa vozidla. Bočnice mali byť zvýšené z pôvodných 500 mm na 870 mm, pričom sklopné lavice, namontované na vnútornej strane bočníc, mali umožniť prepravu 24 sediacich osôb. Výška vozidla s oblúkmi a plachtou nemala prekročiť 2 650 mm.
Predchodca vetriesky
Na jar 1949 automobilka Praga Vysočany predviedla takto upravené vozidlo zástupcom II. odboru hlavného štábu. Na základe ich odporúčania sa s vozidlom urobili vojskové skúšky. V ich priebehu sa uskutočnili jazdy najmä na spevnených a poľných cestách, čiastočne aj v teréne. Skúšky ukázali, že vozidlá na suchom úmerne zvlnenom teréne sú schopné v prípade potreby ťahať okrem 57 mm PTK vz. 43 aj 76 mm kanón vz. 43. V lete 1949 bol rozkazom MNO zavedený do výzbroje čs. armády automobil Praga RN. Výrobu vozidla zabezpečovala automobilka Praga Praha – Vysočany. V rokoch 1949 až 1953 prevzala armáda dovedna4 274 valníkových automobilov Praga RN. Boli prideľované prevažne peším a neskoršie streleckým divíziám. Menší počet dostali i mechanizované divízie. Postupný proces vyraďovania vozidla Praga RN z čs. armády sa začal v roku 1958 a skončil sa v roku 1960. V tom roku bola čs. armáda definitívne vybavená vozidlami Praga V3S.
Hlavné technické údaje
Hmotnosť pohotovostná | 3 150 kg | |
Max. hmotnosť nákladu | 3 000 kg | |
Dĺžka | 6 780 mm | |
Šírka | 2 200 mm | |
Rozchod vpredu | 1 580 mm | |
Rozchod vzadu | 1 575 mm | |
Svetlá výška | 250 mm | |
Výška s plachtou | 2 650 mm | |
Rázvor | 4 200 mm | |
Motor | zážihový radový šesťvalec | |
Výkon motora | 72 k (53 kW) | |
Max. rýchlosť - cesta | 80 km.h-1 | |
Max. rýchlosť - terén | 35 km.h-1 | |
Spotreba paliva | 27 l/100 km | |
Spotreba oleja | 0,3 l/100 km | |
Akčný rádius - dojazd | 400 km | |
Brodivosť | 400 mm | |
Osádka | vodič + 2 osoby |
Text: Anton Ščasnovič, VHM Piešťany
Foto: Ing. Miroslav Mihálik, VHM Piešťany
Publikované v mesačníku MO SR Obrana č. 5/2011